Populärt godis slut i många butiker
2024 09 12
Bubs godis tar slut i butiker och många hyllor står tomma.
Bubs godis har gjort jättesuccé under de senaste åren.
Efter trender på sociala medier har även godisälskare utanför Sverige fattat tycke för det populära svenska godiset.
De är kända för sina klassiska hallonlakritsskallar, surskallar och skumgodis-varianter.
Nu är det dock slut på produkterna i många olika butiker.
Sprids på sociala medier
På bland annat Tiktok ställer sig godiskonsumenter frågan om vad som har hänt med Bubs godis.
Joanna Mossberg, kommunikationschef på Orkla som äger Bubs, förklarar att den enorma efterfrågan gör det svårt att se till att Bubs godis finns tillgängligt i alla butiker hela tiden.
Det rapporterar Nyheter24.
“Blir svårt”
Mossberg understryker att det är svårt att möta efterfrågan.
– Det finns ett enormt intresse och sug efter Bubs godis. Under förra året hade Bubs en tillväxt på nästan 50 procent, säger hon till Nyheter24.
– Det är såklart otroligt roligt, men det gör det svårt att produktionsmässigt hålla samma takt som den höga efterfrågan från konsumenterna.
Baserat i Jönköping
I bland annat USA har suget efter svenskt godis blivit stort under den senaste tiden.
Bubs har därför tvingats till nya investeringar för att se till att de kan möta efterfrågan framöver, såväl i Sverige som internationellt.
Det klassiska svenska företaget är baserat i Jönköping och upplever just nu en enorm succé där det bedöms finnas stor potential även på internationella marknader.
Grundades 1992
Bubs grundades 1992 utanför Jönköping och namnet kommer från de första bokstäverna i grundarnas förnamn.
– Året är 1992. Någonstans i trakterna kring Huskvarna pantsätter en familj sin villa för att börja tillverka godis, förklarar Bubs via sin hemsida.
– Familjen heter Lindström i efternamn och de har sedan starten varit ägare av företaget som sedan 2023 ägs av Orkla Confectionery & Snacks.
– BUBS förresten? Jo, det står för Bernt, Ulrik, Birgitta och Stefan. Tillsammans har de varit den drivande faktorn för att göra BUBS till ett välkänt och älskat varumärke.
Foto: A. Jostelius
Text: Redaktionen