Populärt flygbolag expanderar i Sverige

2024 05 21

Norwegian, ett av Nordens största flygbolag, storsatsar i Sverige.

Det meddelar det norska flygbolaget på tisdagen.

Från och med vintern 2024/2025 kommer Norwegian erbjuda sex helt nya linjer från Arlanda i Stockholm och Landvetter i Göteborg – bland annat kommer resenärer kunna flyga direkt till nya resmål som Hurghada (Egypten), Agadir (Marocko), och Dubai.

– Norwegians satsning på ytterligare direktlinjer från både Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport är ett tydligt tecken på att det fortfarande finns en stark efterfrågan på resor till utlandet, säger Charlotte Ljunggren, direktör Marknad och försäljning på Swedavia som äger Arlanda och Landvetter.

– Vårt främsta mål är att underlätta för människor att träffas, oavsett om det är för affärer, fritid eller för att besöka familj och vänner, och Norwegian med sitt omfattande nätverk spelar en viktig roll i att knyta samman Sverige med väletablerade marknader i Europa och övriga världen, fortsätter hon.

”Solsäkra destinationer”

Magnus Torell, kommersiell direktör på Norwegian, bekräftar storsatsningen.

– Det är glädjande att kunna erbjuda ett stort och varierat linjenät under vinterhalvåret – och särskilt kul att lansera nya, spännande destinationer som har varit efterlängtade bland våra kunder.

– Vi tror att de nya linjerna blir populära bland nordborna som vill resa och uppleva nya, solsäkra destinationer under vinterhalvåret, säger han i ett uttalande.

Här är alla nya direktlinjer

Nya direktlinjer från Arlanda:

- Hurghada (Egypten) med start från 30 oktober

- Agadir (Marocko) med start från 1 november

- Dubai med start från 13 december

Nya direktlinjer från Landvetter:

- Teneriffa (Spanien) med start från 29 oktober

- Hurghada (Egypten) med start från 31 oktober

- Marrakech (Marocko) med start från 2 november

Fakta: Norwegian

- Norwegian har i dag över 5000 anställda.

- Huvudmarknaden är Norden. Flygbolagets avgångar sträcker sig över 110 destinationer mellan Norden och resten av Europa.

- Från Sverige flyger Norwegian direkt till ett 50-tal destinationer och trafikerar även ett antal inrikeslinjer.

- I våras började bolaget flyga från två nya flygplatser i Sverige med direktflyg till Spanien från Stockholm Skavsta Airport och Växjö Småland Airport.

Källa: Norwegian

Foto: Norwegian 

Text: Redaktionen


Galen rusning efter samma produkt – ”aldrig varit med om något liknande”

2025 09 02

Auktionssajten Tradera noterar en kraftig försäljningsökning.

Under den första veckan i augusti ökade försäljningen med 17 procent jämfört med samma period i fjol och antalet nya annonser med hela 25 procent.

Ett ovanligt stort uppsving.

– Sensommaren blir ofta som en nystart för många då jobbet börjar, skolorna drar igång och vardagen kommer tillbaka. Många passar också på att rensa hemma och sälja vidare, och augusti är därför alltid en het månad på Tradera. Skillnaden i år är att vi ser större ökningar än tidigare, säger Sofia Hagelin, kommunikationschef på Tradera.

Enorm efterfrågan på en produkt

I synnerhet har intresset för en produkt skjutit i höjden.

Under årets första åtta månader har försäljningen av Pokémonkort ökat med hiskeliga 488 procent, enligt Traderas statistik.

”Inte varit med om något liknande”

Fredrik Otter, som arbetar på en samlar- och spelkortsbutik i Karlstad, noterar också en massiv ökning i efterfrågan på de klassiska korten.

– Jag tror inte att vi har varit med om något liknande, säger han till P4 Värmland.

Handlaren tror att det finns flera förklaringar till försäljningsruschen.

– Jag skulle gissa på att det handlar om sociala medier och att det finns pengar att tjäna i det här. Dessutom finns det ett genuint intresse hos många köpare.

Vidare berättar Otter att det är en bred målgrupp som vill köpa korten – allt från små barn till medelålders män.

FAKTA: Kategorier som trendar på Tradera

Här är produkterna som ökat mest i försäljning 1-10 aug 2025 jämfört med samma period i fjol:

  1. Pokémonkort 77 %
  2. Labubu 43 %
  3. Kokböcker 37 %
  4. CD-skivor 32 %
  5. Parfymer 16 %

LÄS MER: Börsbolag går i konkurs

Foto: 

Text: Redaktionen


JUST NU: Kexchoklad får nytt koncept – det här gäller

2025 09 02

Kexchoklad får en ny förpackning.

Det meddelar tillverkaren Cloetta i ett uttalande.

Den folkkära chokladen kommer numera även att säljas i en gåvoförpackning fylld med Kexchoklad i minivariant.

Förpackningarna dyker upp i butikshyllorna under vecka 37.

– Vi är så glada att kunna erbjuda denna härliga nyhet till våra konsumenter. Budskapet ‘’You are the best!’ som klär gåvoförpackningen ger lite extra uppmuntran och pepp – ett fint sätt att visa uppskattning, säger Charlotte Hansson, Senior Brand Manager för Kexchoklad hos Cloetta. 

Klassisk produkt

Kexchoklad har funnits att köpa i Sverige sedan 1930-talet. Historien började redan på 1920-talet när Cloetta lanserade chokladöverdragna rån under namnet ”Five o´clock kex-choklad”. 

Produkten blev snabbt en storsäljare, och 1938 fick chokladen det namn vi känner i dag – Kexchoklad.  

LÄS MER: Ica slår larm – allvarlig brist på populär produkt

Tre fakta om Kexchoklad

- Samarbetet mellan Kexchoklad och det Alpina skidlandslaget startade 1999 och kort därefter sågs skidstjärnor som Anja Pärson glänsa med Kexchoklads klassiska rutmönster på dräkterna. Samarbetet mellan parterna förnyades säsongen 2024/2025

- 2009 fick Kexchoklad följa med ut i rymden tillsammans med Sveriges första astronaut Christer Fuglesang. Christer bjöd besättningen på Kexchoklad, något som visade sig vara mycket uppskattat

- Chokladgodis anses vara det snack som tillför mest glädje till svenskarnas tillvaro, visar insikter från Cloettas Joy Report från 2025. Rapporten undersöker hur och när glädje manifesterar sig bland svenskarna

Källa: Cloetta

LÄS MER: Galen rusning efter produkt – ”aldrig varit med om något liknande”

Foto: Cloetta Sverige

Text: Redaktionen