Populära glassar kan försvinna

2024 05 30

Klassiska glassar kan tas bort helt från marknaden.

Hotet om att dra tillbaka glassarna kommer direkt från livsmedelsföretaget Fazer, som bland annat tillverkar Dumle och Tutti Frutti och har flera produkter i utbudet hos Triumf Glass som säljs hos både Coop och Mathem.

Anledningen är att glassjätten och koncernen Froneri, som tillverkar Fazers glassar, fortfarande bedriver verksamhet i Ryssland.

Det avslöjar finska tidningen Yle i en ny granskning.

– Fazer har till och med övervägt att dra tillbaka sina glassar från marknaden på grund av Rysslandskopplingarna, skriver tidningen.

Professorn: Borde skämmas

Froneri nämnde Rysslands anfallskrig mot Ukraina för första gången i sin redovisning nu i maj. Tidigare har man enbart talat om “den geopolitiska händelsen i Ryssland och Ukraina". Men trots att man nu erkänt kriget och fördömer det fortsätter man bedriva verksamhet i Ryssland, enligt granskningen.

Kari Liuhto, professor i internationell affärsverksamhet med specialområde Ryssland, förfäras över avslöjandet.

Han kallar bolagets agerande för “dubbelmoral” och menar att de borde skämmas.

– De fördömer, men bedriver verksamhet. I slutändan är det gärningarna som räknas, inte ord. Gärningarna har inte förändrats, säger han till Yle

Lurar kunderna

Bolaget själva, som till hälften ägs av Nestlé, hävdar att man inte gör några vinster i Ryssland och att man tagit bort sina internationella märken från den ryska marknaden.

Det stämmer till viss del. Men istället har man tillverkat nästan identiska kopior på originalglassarna och sålt dem i Ryssland.

De här produkterna är i praktiken samma. Bolaget har plagierat sig själv. Enligt mig är det ett ganska klumpigt drag och ett sätt att vilseleda konsumenter, säger Kari Liuhto.

Förklaringen duger inte

I fabriken i Moskva jobbar drygt 350 anställda personer. Enligt Froneri har man stannat kvar för att inte skada lokala kollegor och deras familjer.

Den förklaringen duger inte för Fazer, som nu jagar en annan tillverkare. Men glassföretaget har inte lyckats hitta någon, varpå glassarna riskerar att försvinna helt.

– Det mest extrema alternativet på bordet är att Fazers glassar helt tas bort från marknaden, uppger företagets kommunikationsavdelning till Yle.

Bolaget: Minskat avsevärt

Froneri gjorde tidigare i våras ett officiellt uttalande om kriget i Ukraina.

Sedan kriget bröt ut i början av 2022 minskade vi avsevärt vår verksamhet i Ryssland och avskärmade vårt ryska dotterbolag strikt från den bredare verksamheten. Vi drog tillbaka internationella varumärken från den ryska marknaden och stoppade alla koncernens kapitalinvesteringar, reklam och marknadsföringsaktiviteter i landet. Vi slutade också importera och exportera råvaror och färdiga produkter till och från den ryska marknaden, framhöll man i ett pressmeddelande i mars.

Foto: Triumf Glass

Text: Redaktionen


JUST NU: ”Sämsta” företaget i hela Sverige – 2 miljoner är kunder

2025 11 26

De mest och minst ansedda företagen som är verksamma i Sverige har utsetts.

Det är Reputation and Trust Analytics som idag publicerar en ny studie med över 10 000 organisationsutvärderingar.

I rapporten rankas företag på en femgradig skala från 1-5. En fyra eller högre bedöms som “anseende på utmärkt nivå”. 

Högst på listan hamnar i år Ikea som med ett snittpoäng på 4,05 därmed betraktas som Sveriges mest ansedda företag.

En så hög anseendepoäng visar att alla aspekter av företagets anseende är på god eller utmärkt nivå, sammanfattar Alexander Widén, Senior Advisor på Reputation and Trust Analytics, i ett uttalande.

Shoppingjätten i botten

Långt ifrån alla når dock Ikeas höjder.

Sist på listan hamnar den kinesiska shoppingjätten Temu, som enligt statistik från Ehandel i snitt har 2,4 miljoner aktiva svenska kunder i månaden, med ett anseende på under 2,5.

– Vilket är en mycket dålig nivå, konstateras i pressmeddelandet till rapporten. Den kritiserade nätbutiken Shein kommer näst sist och att de två kinesiska aktörerna hamnar i botten är genomgående för hela Norden.

Strax ovanför Temu och Shein bland de minst ansedda företagen hittas Telia, Postnord, Nestlé, Ryanair, SJ, Amazon, Tesla och Swedbank.

– Anseende styr hur våra intressenter beter sig, vilka attityder de har och vilka beslut de fattar. Medan ett varumärke säkerställer position och differentiering, säkerställer anseende det sociala kontraktet och den legitimitet som kommer med förtroende, säger Alexander Widén.

Hårt kritiserade

Temu och Shein har länge varit hårt kritiserade av bland annat EU, Konsumentverket och Svensk Handel. Företagen har anklagats för att bryta mot konsumentskyddande lagar, ha skadliga kemikalier i produkterna och dåliga arbetsvillkor.

Det förstnämnda har tidigare sagt att man jobbar fortlöpande med att värna konsumenternas intressen på deras plattform. Man säger sig också ha “strikta policyer" för att säkerställa produkternas kvalitet.

Vi implementerar strikta policyer och kontrollåtgärder för att säkerställa produktkvalitet och korrekta produktbeskrivningar. Om du inte är nöjd med någon av de produkter du fått, kan du ansöka om återbetalning inom 90 dagar efter köpet, skriver Temu på sajten Trustpilot.

LÄS MER: Populär restaurangkedja öppnar i Sverige

Mest ansedda företagen i Sverige

1. Ikea
2. Systembolaget
3. Volvo
4. Scania
5. Saab
6. Länsförsäkringar
7. ABB
8. SKF
9. SBAB
10. Apoteket

Källa: Reputation and Trust Analytics

LÄS MER: Välkända köksbutiker går i konkurs

Foto: Rupixen

Text: Redaktionen


26 nov 2022

“Helt sinnessjukt” – lucianyhet väcker ramaskri

2025 11 26

På skolor runtom i hela Sverige pågår förberedelserna för fullt inför årets luciafirande.

Men firandet är inte villkorslöst.

För två år sedan förbjöd flera skolor i Stockholmsregionen föräldrar från att delta i firandet, på grund av att det ansågs kunna väcka obehag hos de yngre eleverna.

Det här året är det ett annat förbud, och framför allt underlåtenheten att följa reglerna, som väcker starka reaktioner.

I Danderyd har skolor numera nämligen börjat porta föräldrar som trotsar förbudet mot att fotografera och filma barnen under firandet, rapporterar TV4 Nyheterna.

– Det är helt sinnessjukt att man inte respekterar när man får tydliga instruktioner, säger författaren och influencern Katrin Zytomierska till kanalen.

Rektorn bestämmer

Enligt Ulla Hurtig Nielsen (M), skolpolitiker i Danderyd, är det formellt rektorn som fattar beslut om föräldrar ska få närvara vid luciatågen eller inte.

Hon understryker att det är viktigt att traditioner får leva kvar, men framhåller också att det borde kunna tas hänsyn till krav att föräldrar enbart får fotografera sitt eget barn.

– Vad många inte vet är att det i Danderyd finns många barn med skyddad identitet, vars föräldrars jobb gör dem särskilt utsatta, säger Ulla Hurtig Nielsen till lokaltidningen Mitt i.

Förslaget: böter på 10 000 kronor

Beskedet från Stockholmsskolorna har även orsakat reaktioner på sociala medier. Flera frågar sig vad meningen är med luciatåg om inte föräldrarna får titta på och andra undrar varför föräldrarnas vilja ska prioriteras före barnens välmående.

En del bekräftar också att det filmas hejvilt på luciafirandet i skolorna.

Katrin Zytomierska har ett förslag på hur man skulle kunna lösa dilemmat: inför böter på 10 000 kronor för den förälder som filmar ett annat barn och lägger ut det.

I ett land som Sverige så tror jag inte att någon skulle våga lägga ut någonting om det var en högre bot, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Populär restaurangkedja öppnar i Sverige

Etablerades på 1900-talet

Luciafirandet har sitt ursprung i den kristna tron och firas till minne av just helgonet Lucia, en kristen jungfru från italienska Syrakusa som dog 304.

I Sverige etablerades firandet av Lucia under tidigt 1900-talet och har idag väldigt lite gemensamt med den tidiga kristna högtiden.

Lucia firas även i övriga nordiska länder samt i delar av Italien där det dock skiljer sig väldigt mycket från den svenska varianten.

LÄS MER: Populära drycker kan stoppas från Systembolaget

Foto: Bengt Nyman

Text: Redaktionen