Populär tv-serie på väg tillbaka – lockar miljontals tittare

2024 07 22

En av svensk tv:s största succéserier uppges närma sig en comeback.

Sedan Kanal 5 presenterade realityserien om Gekås i Ullared år 2007 har svenska folket fått lära känna profiler som Ola-Conny och Morgan.

Serien blev snabbt oerhört populär och många svenskar har genom åren bänkat sig framför tv-apparaterna för att följa vad som sker i det enorma varuhuset.

I samband med pandemin blev det dock stopp för inspelningarna, och det sista avsnittet sändes 2021.

På väg tillbaka

Miljontals tittare uppskattade programmet, och många blev besvikna när det inte blev någon fortsättning.

Nu kommer besked om att serien är på väg tillbaka.

– Det pågår diskussioner på flera nivåer, säger varuhusets vd Patrik Levin till sajten Market.

Oklart hur och var

Tidigare sändes serien på Kanal 5.

Patrik Levin menar att det är ganska sannolikt att programmet återuppstår, men det råder oklarheter i vilket format och i vilken kanal.

– När det första avsnittet sändes 2009 var linjär tv fortfarande det enda som fanns. Nu finns mängder av medieplattformar, säger han.

Det framgår inte vad tidslinjen är för den planerade comebacken.

Sveriges största varuhus

Programmet följde flera personer i Gekås verksamhet och kunderna besökte det gigantiska varuhuset.

– Den första säsongen av "Ullared" sändes hösten 2009 och blev då Kanal 5:s mest framgångsrika svenska program genom tiderna, förklarar Gekås Ullared.

– Varje avsnitt sågs av i snitt en miljon personer. Dessutom hade premiäravsnittet 1 077 000 tittare, fler än någon annan svensk produktion på Kanal 5. Ullared är fortfarande Kanal 5:s största succé.

Starka profiler

Profilerna Morgan och Ola-Conny har sedermera synts i rutan i flera format.

– En stark resa med Morgan och Ola-Conny hade premiär på Kanal 5 våren 2012.

– I TV-serien följer man Morgan Karlsson och Ola-Conny Wallgren, kända från TV-serien Ullared, på deras resor runt om jorden.  Under sex säsonger har duon hittad på det mesta bland annat har de åkt alla världen farligast bergochdalbanor och testat sumobrottning.

Foto: Clement M

Text: Redaktionen


JUST NU: Världsberömd tv-serie gör comeback – efter 15 år

2025 07 11

En av de mest ikoniska tv-serierna i modern tid återvänder.

För 15 år sedan sändes det sista avsnittet av dramakomediserien Scrubs.

Nu kommer serien tillbaka.

Tv-kanalen ABC bekräftar att succéserien är planerad för en omstart redan 2025-26, rapporterar The Variety.

Det kommer dessutom att vara samma skådespelare som medverkar, vilket innebär att originalseriens stjärna Zach Braff, som spelar huvudkaraktären John Dorian, kommer att finnas med.

– Scrubs betyder så oerhört mycket för mig. Jag är så exalterad över att få ihop gänget igen, säger seriens skapare Bill Lawrence enligt samma tidning.

Nominerad till fina priser

Scrubs är en amerikansk serie som utspelar sig på det fiktiva sjukhuset Sacred Heart Hospital.

Serien sändes under nio säsonger där tittarna fick följa en grupp unga läkare under deras första år i yrket och deras professionella som personliga utveckling.

Framför allt följer den John Dorian, J.D., och hans dagdrömmar och fantasier.

Under åren då dramakomedin sändes blev den både nominerad och vann flera Golden Globes, Emmy Awards, Peabody Awards och andra utmärkelser.

LÄS MER: Jättefiasko för nya filmen – “En enorm besvikelse”

Kultstatus

När serien nu ska återvända är det med de gamla Scrubskollegorna Tim Hobert och Aseem Batra som exekutiva producenter.

Redan i december förra året uppgavs serien ha börjat planeras för comeback.

Det var dock först nyligen som det rapporterades om att Zach Braff skulle medverka.

Scrubs sändes under totalt nio säsonger mellan 2001 och 2010. 

I Sverige visades serien initialt på TV3 under namnet “Första hjälpen”. Senare togs komedin över av TV6 som då sände den under dess originalnamn.

På omdömessajten Imdb rankas Scrubs med betyget 8,4 av 10. Den har genom åren byggt upp en lojal tittarbas och kultförklarats av många tittare.

LÄS MER: Nya biofilmen gör braksuccé – tre miljarder kronor första helgen

Foto:

Text: Redaktionen


Jättebesked från Norwegian – första gången någonsin

2025 07 11

Lågprisflygbolaget Norwegian går historiskt starkt.

Under andra kvartalet 2025 redovisar flygbolaget rekordsiffror.

Rörelseresultatet landade på 1,2 miljarder kronor och rörelsemarginalen på 12,2 procent, vilket markerar det näst högsta rörelseresultatet och rörelsemarginalen i Norwegians historia.

– Vi är mycket nöjda med att kunna presentera ett kvartal med flera positiva rekord. Rörelseresultatet och rörelsemarginalen är de näst högsta vi någonsin har haft under ett andra kvartal, säger Norwegians koncernchef Geir Karlsen.

Enligt Karlsen väljer allt fler resenärer att flyga med Norwegian.  

– Både kabinfaktorn och passagerarantalet är de högsta under ett andra kvartal efter pandemin. 

Rusar på börsen

Under fredasgmorgonen rusar Norwegian på Oslobörsen.

Aktien steg med över 9 procent strax före öppning, rapporterar Dagbladet.

Historiskt besked

Nu tar Norwegian ett historiskt beslut.

För första gången i sin 23-åriga historia kommer flygbolaget att göra en utdelning till aktieägarna på 90 öre per aktie.

Geir Karlsen kallar det för en ”viktig milstolpe”.

–  Vi har nått en viktig milstolpe då Norwegian för första gången i bolagets 23-åriga historia kommer att betala utdelning, på 0,90 norska kronor per aktie,

LÄS MER: Kundilska mot Norwegian – vägrar betala tillbaka

Trenden fortsätter 

Den positiva trenden för Norwegian ser ut att hålla i sig – även under hösten.

– Den positiva bokningstrenden fortsätter i juli och augusti men även hösten ser lovande ut för Norwegian med nästan tio procent fler bokade flygbiljetter än vid samma period förra året, säger Geir Karlsen.

– Med köpet av 13 tidigare leasade flygplan samt avtalet om att köpa elva CFM LEAP-1B motorer, ser vi tydliga resultat för den strategi vi har för flottan. Vi ser därmed en positiv utveckling på väg in i andra halvåret 2025.

FAKTA: Norwegian andra kvartalet 2025

- Under andra kvartalet hade Norwegian-koncernen 7,6 miljoner passagerare, varav 6,5 miljoner reste med Norwegian och 1,1 miljoner med flygbolaget Widerøe, som är en del av Norwegian-koncernen.

- Jämfört med förra året ökade passagerarantalet med 192 000 för Norwegian och 82 000 för Widerøe.

- Kabinfaktorn under kvartalet var 85,2 procent för Norwegian, en ökning med 2,8 procentenheter jämfört med förra året, medan Widerøe hade en kabinfaktor på 73,9 procent, en ökning med 3,7 procentenheter jämfört med förra året.

Källa: Norwegian 

Foto: Norwegian

Text: Redaktionen