Populär teknikprodukt kan vara livsfarlig för kvinnor

2023 07 04

Så kallade airtags har blivit en populär produkt – såväl i Sverige som i resten av världen.

Airtags kan bland annat användas för att hålla koll på nycklar, väskor och andra saker som är enkla att tappa bort.

Med hjälp av signalen som skickas ut från produkten får användare information om var sakernas som märkts med airtaggen befinner sig. 

Ett företag som erbjuder den nya tekniken är den amerikanska techjätten Apple.

Din AirTag skickar ut en säker Bluetooth-signal som kan upptäckas av enheter i närheten i Hitta-nätverket. Dessa enheter berättar för iCloud var din AirTag finns, och sedan kan du öppna appen Hitta och se det på kartan, framhåller Apple på sin hemsida och tillägger:

Inställningen är smidig. Du behöver bara trycka en gång för att koppla AirTag till din iPhone eller iPad. Ge din AirTag ett namn och sätt fast den på föremålet du vill spåra. Sen är det klart.

Baksidan: Livsfarligt för kvinnor

Airtags lovordas och hjälper många människor i vardagen.

Men det finns en mörk baksida med den populära produkten.

Det varnar flera aktörer för i en intervju med Expressen.

Rebecca Lagh är advokat och specialiserad på fall med relationsvåld mot kvinnor.

Hon ser allvarliga risker med den nya tekniken.

Advokaten framhåller att airtags vid upprepade tillfällen har använts för att spåra människor, framför allt kvinnor, mot deras vilja. 

– Det är livsfarligt för kvinnor. Kvinnor som utsätts relationsvåld lever ofta med sekretessmarkering som ska skydda dem från våldsamma män och för dem är den här tekniken livsfarlig. Det blir ju väldigt lätt att hitta dem, säger Rebecka Lagh till Expressen.

Kräver lagförändring 

Bridgett Stehag, verksamhetschef på kvinnojouren Agera , instämmer i Rebecca Laghs resonemang.

Hon vill se en ny lagstiftning som samspelar med den tekniska utvecklingen.

– Jag tycker att staten har ett ansvar att se över vår lagstiftning och att uppdatera vår bild av hur en våldsverkare kan agera, det finns nya sätt, säger Bridgett Stehag till Expressen.

Google och Apple agerar

Techjättarna Apple och Google har agerat efter kritiken mot den nya tekniken.

Företagen har uppgett att man nått en överenskommelse om hur ett opassande användande av airtags ska kunna undvikas.

Om någons airtag hamnar bland en annans persons saker så ska dennas telefon skicka ut en varning – även om telefonen inte tillhör spårsändaren.

– Varningen ska skickas ut när en airtag skiljs från ägaren, skriver Apple på sin hemsida.

Foto: B. Tapert

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Orban tvingas vika ner sig

2025 10 27

USA sätter nu ytterligare press på Ungerns premiärminister.

Det har varit ett par tuffa veckor för Viktor Orban.

Först ställdes toppmötet mellan Donald Trump och Vladimir Putin som skulle hållas i Budapest in.

Nu sätter USA ytterligare press på Ungern för att landet ska sluta köpa rysk olja, rapporterar Kyiv Independent.

Tvingas vika ner sig

Ungern har länge motsatt sig idén om att sluta köpa den ryska oljan.

Washington förväntar sig dock att Ungern ska ta fram en plan för hur de ska göra sig oberoende av rysk energiimport.

Det säger USA:s Nato-ambassadör Matt Whitaker.

– Ungern har, till skillnad från många av sina grannar, inte gjort upp några planer eller vidtagit några aktiva åtgärder, säger han.

Blivit ett problem

Viktor Orban och Donald Trump har i grunden en bra relation – men frågan om rysk olja har ställt till det.

USA har som bekant infört sanktioner mot de ryska oljejättarna Rosneft och Lukoil – och uppmanar Europa att hitta andra källor till olja än Ryssland.

Enligt Whitaker kommer USA nu att arbeta för att hitta alternativa lösningar för Ungern.

Läs mer: Amerikanskt stridsflygplan och helikopter har kraschat

Ska till USA

Ungerns utrikesminister Péter Szijjártó framhåller att Orban och USA:s president Donald Trump kommer att träffas nästa vecka för att diskutera USA:s sanktioner mot rysk olja.

Budapest kommer inför det undersöka de "exakta juridiska och fysiska konsekvenser" av sanktionerna som Trump införde, rapporterar Ukrainska Pravda.

Långtgående motstånd

Sedan det fullskaliga kriget bröt ut i februari 2022 har Ungern vägrat ge upp den ryska oljan.

Viktor Orban har även varit emot flera åtgärder som EU har försökt rikta mot Ryssland för att sätta press på Kreml, däribland sanktioner.

Även Slovakien har kritiserats av liknande anledningar.

Läs mer: Putins nya taktik i kriget

Foto: President of Ukraine Office

Text: Redaktionen


Här är Sveriges ”sämsta” mobiloperatör – 2,8 miljoner kunder

2025 10 27

Missnöjet mot landets mobiloperatörer ökar bland svenska kunder.

Det visar den senaste kundnöjdhetsundersökningen från Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som fastslår att kundnöjdheten bland privatkunder har minskat kraftigt – från ett kundhetsnöjdhetsbetyg på 68,7 till 66,5.  

Sämst av alla

Störst kundmissnöje orsakar Tre, som har omkring 2,8 miljoner kunder. Mobiloperatören får värdet 61,5 på indexet som mäts mellan 0 och 100 – där betyg över 75 visar på en stark relation mellan företag och kund, medan 60 eller lägre innebär att företaget har stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar.

Högst upp på listan hamnar de små aktörerna Vimla (82,5) och Fello (81,7).

Enligt Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex, finns det en tydlig förklaring till de små företagens topplaceringar.

Kunderna har skiftat fokus, uppger Parmler – från att endast bry sig om teknisk kvalitet och mobiltäckning till att värdera en helhetsupplevelse som inkluderar allt från priser och abonnemang till personlig kontakt.

– Vi ser att kunderna idag har ett annat beteende än tidigare. Kunderna ser bortom det grundläggande och värdesätter operatörer som är transparenta, flexibla och enkla att ha att göra med. De vill inte känna sig låsta av långa avtal eller betala för tjänster de inte använder, säger Parmler.

LÄS MER: “Markant ökning” – Postnord går ut med ny varning

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet av mobiloperatörer bland privatkunder. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

  1. Vimla (82,5)
  2. Fello (81,7)
  3. Comviq (75,5)
  4. Halebop (74,1)
  5. Hallon (72,3)
  6. Övriga (67,1)
  7. Telia (66,6)
  8. Branschen (65,8)
  9. Telenor (63,9)
  10. Tele2 (63,3)
  11. Tre (61,5)

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

LÄS OCKSÅ: Tung rapportvecka: Techjättarna i fokus 

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen