Populär metod för att få fler i Sverige att vaccinera sig

2021 09 24

Genom att erbjuda drop-in-vaccination utan tidsbokning vid skolor och specifika stadsdelar siktar nu Region Halland på att öka vaccinationstäckningen ytterligare. Och satsningen har visat sig vara populär rapporterar SVT.

– Det är framförallt bland de yngre vi ser en lägre täckning, säger Eva Fehrman, chef för mobila vaccinationsenheten på Region Halland.

Slipper boka tid

För att nå fram till ungdomarna ger sig nu regionen ut med vaccinationsbussen.

-Vi har inplanerat lite gymnasieskolor framöver och vi kommer åka runt med en buss i Halland där vi kanske stannar vid ställen där det är lite lägre vaccinationstäckning. Vi försöker fånga ungdomar som inte har blivit färdiga och tycker det är lite jobbigt att boka och sådär. Vi har sett att vaccinationstäckningen på de yngre är lite sämre än på de äldre, säger Eva Fehrman.

Bussturer

Det var när vaccinationscentralen vid Halmstad Arena stängdes igen nyligen som man inledde bussturerna. Och nu är man under ett par dagar på plats vid Högskolan i Halmstad.

Sedan ska man köra vidare till områden där det bor många invandrare då vaccinationstäckningen är extra låg i de områdena.

ANALYS

När Sverige nu öppnar upp och tar bort restriktionerna samtidigt som S-MP-regeringen valt att säga nej till krav på vaccinationspass för att få tillträde till butiker och evenemang så blir det mycket viktigt att öka vaccinationstäckningen.

Ovaccinerade skapar vårdköer

Det är de ovaccinerade som utgör lejonparten av de som vårdas på landets sjukhus och det drabbar inte bara de ovaccinerade själva utan även alla andra då det blir mindre ledig kapacitet på sjukhusen.

Region Hallands metod att satsa på mobil drop-in-vaccination utan tidsbokning är ett viktigt initiativ som blir mycket intressant att följa.

Superenkelt

En del klagar på att det är krångligt att boka vaccinationstid och den gruppen borde lockas av mobila drop-in-lösningar. Mycket enklare än så det nästan inte bli. Men det finns dock en annan variant som tycks vara ännu effektivare enligt rapporter. Och det är att man inte ska behöva boka  tid på egen hand överhuvudtaget utan att alla blir kallade istället. 

Foto: CDC

[yop_poll id="650"]

Stort larm om bageri – säljer på Ica

2024 12 05

Nybakade bröd ligger bland döda råttor och fåglar. Spillning från gnagare syns på golvet och i bakformar hittas skadedjur som trampats ihjäl.

Ovanstående är bara några av alla brister som upptäckts hos bageriet Bake my day.

I en omfattande granskning avslöjar Arbetet stora missförhållanden i bagerifabriken i Huddinge, söder om Stockholm.

– Vi fick börja dagen med att skrämma bort råttorna som fanns överallt i bageriet, säger en källa till tidningen.

Vidare berättar personen att samtliga arbetsdagar inleds med att skaka metallvagnarna med bakformar för att få bort djuren.

Utöver missförhållandena i fabriken visar Arbetets granskning att företagets anställda jobba extremt mycket övertid utan att få tillräckligt betalt. En person vittnar om att han jobbat dubbelpass i flera månader.

Matjättarna agerar

Bake my days bakverk säljs hos flera stora aktörer i livsmedelsbranschen, bland annat på Ica, Coop, Willys och Hemköp.

Nu agerar flera av matjättarna.

Coop kallar Bake my day till ett möte och Axfood, som äger Willys och Hemköp, kommer följa upp missförhållandena i företagets fabrik.

Det rapporterar tidningen Dagligvarunytt.

– Det här är en märkesvaruleverantör som också levererar till många andra butiker och kunder, och det är självklart att gällande lagstiftning och riktlinjer måste efterlevas.  framhåller Axfoods presschef Magnus Törnblom i en kommentar till tidningen.

– Vi har inlett arbetet med att sätta oss in i detta, noga följa upp de här uppgifterna och utreda frågan vidare.

Coops pressekreterare Therese Knapp bekräftar att livsmedelskedjan har kontaktat Bake my days.

– Coop tog i går en första kontakt med företaget och kommer att följa upp det med ett möte. Syftet med det är att få direktinformation från företaget och få deras svar på medieuppgifterna.

Även Ica har kommenterat avslöjandena. Lena Sparring, kvalitetschef Ica Sverige, framhåller att Ica ser mycket allvarligt på uppgifterna.

Vidare uppger Sparring att Ica kommer agera för att säkerställa att Bake my day lever upp till de krav och villkor som ställs på leverantörer.  

Foto: M. Mingle

Text: Redaktionen


Julprodukt på Ikea har blivit viral – nu vill alla ha den

2024 12 05

En vara i den mer juliga kategorin har orsakat uppståndelse på Ikea.

Konsumentmakten är stor hos influencers på sociala medier.

I höstas rapporterades det om kundrusning till Rusta för att köpa en dekorationslampa i form av en enhörning som hade blivit viral på Tiktok. Lågpriskedjan Normal har tagit steget längre och byggt stora delar av sina framgångar på att deras produkter marknadsförts i liknande forum.

Nu har turen kommit till Ikea.

Blivit viral: fördubblad försäljning

Det är blockljuset med namnet “Gränsskog” som börjat flöda på Instagram och Tiktok, framför allt i Danmark.

Och trenden har inte gått Ikea obemärkt förbi, skriver danska Boligmagasinet.

– Vi har faktiskt sett en fördubbling av försäljningen den senaste tiden, säger Rikke Andersen, presschef på Ikea Danmark, till tidningen.

Succén har dock låtit vänta på sig. Ikea tog nämligen in ljuset i sitt sortiment redan förra året.

Vi har haft ljuset i vårt sortiment sedan januari 2023 och började se det bli populärt på sociala medier förra året. Men det är först nu som det verkligen slår till, säger Rikke Andersen.

Säljs även i Sverige

“Gränsskog” finns förstås även i de svenska varuhusen. 

Ljuset kostar 149 kronor och karaktäriseras av sin kraftiga stomme, sina tre vekar och brinntiden på 50 timmar.

Men det är främst i våra grannländer som ljuset blivit en viral hit, då även Norge har hakat på trenden.

– Speciellt i Danmark har det tagit fart. Vi har inte märkt av den stora efterfrågan i Norge än, men den kommer nog, säger Stine Odland, kommunikationschef på Ikea Norge, till Dagbladet.

Ljuset "Gränsskog" gör galen succé i Danmark och Norge. Foto: MarcusOscarsson.se

Designern: Onödig uppståendelse

Att det är ett ljus som blir viralt vid juletid är kanske ingen överraskning. Ljusförsäljningen går generellt upp markant den här tiden på året.

Inredningsarkitekten, stylisten och designern Tone Kroken Horten är dock generellt tveksam till modeflugor som dessa.

Hon menar att uppståndelsen är onödig.

– När det gäller en del av de här sakerna går man banans, oavsett alla normer och regler. Du måste bara ha det.

Men till skillnad från andra prydnadsföremål kan designern förstå tjusningen för ljus som Gränsskog. Den har ett värde och är inte bara rent dekorativ.

– Jag älskar kubljus, och de tre vekarna ger mycket ljus. Att många vill ha det här är kanske för att det sticker ut och är lite större än andra.

LÄS MER: Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

Foto: A. Kolmacka resp A. Piacquadio

Text: Redaktionen