Polisen utfärdar WhatsApp-varning

2022 11 15

Polisen varnar för nya former av bedrägeri som äger rum via populära chattappen WhatsApp.

Efter att en kvinna blivit utsatt för ett bedrägeriförsök har polisen i region Nord gått ut med en särskild varning till allmänheten.

Anledningen är att brottet skedde via den oerhört populära sociala mediekanalen WhatsApp. En chattapp som enligt Studieförbundet Vuxenskolan används av 35 procent av Sveriges befolkning – det vill säga nästan 3,7 miljoner av invånarna.

Fattade misstanke

Enligt polisen blev kvinnan, via WhatsApp, kontaktad av en person som utgav sig för att vara en nära anhörig till personen. Bedragaren försökte därefter genom flera meddelande i appen förmå kvinnan att genomföra en banktransaktion.

– Kvinnan fattade dock misstanke och ställde kontrollfrågor till avsändaren. När hon inte fick relevanta svar på sina frågor fattade kvinnan misstanke om att det kunde röra sig om en bedragare, framhåller polisregion Nord på sin hemsida under tisdagsförmiddagen.

Raderade alla meddelande

Efter en stund återvände kvinnan till chatten för att ta skärmdumpar av konversationen. Då upptäckte hon att avsändaren hade raderat samtliga meddelande.

I bakgrunden av händelsen vill polisen nu rikta en skarp påminnelse till alla användare av WhatsApp om hur man ska hantera frågor om värdefull information.

– Lämna aldrig ut koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Någonsin. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar, framhåller polisen.

Uppmaning från polisen

Myndigheten poängterar även att bedragare lätt kan hitta information om dig på nätet för att lura dig. Att den som kontaktar dig har personliga uppgifter om dig är därmed inte en garanti för att du ska lita på personen.

– Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från banken, ett företag eller en myndighet, framhäver polisen i sitt pressmeddelande.

Över två miljarder använder

WhatsApp är en mycket populär app som används för att skicka meddelanden både i ljud och skrift samt annan media till andra användare världen över.

I början av 2020 klättrade appen över två miljarder användare, enligt Dagens Media. Meddelandetjänsten är både gratis och annonsfri och grundades 2009.

Sedan 2014 ägs tjänsten av Meta Platforms, det vill säga före detta Facebook Inc.

Foto: D. Karastelev

Text: Redaktionen


Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

2025 04 22

“Lidl Plus” är den bästa kundklubben bland landets matkedjor och detaljhandeln i stort.

Det visar en ny konsumentundersökning från Nordic Bench, som listat Sveriges bästa kundklubbar under sju års tid.

Även Willys Plus ligger högt upp och placerar sig på en andraplats, som tidigare hölls av Ica Stammis som nu sjunker till fjärde plats, rapporterar Dagligvarunytt.

Jätte i botten

Sist på listan, på plats 17 av 17 av alla undersökta företag inom detaljhandeln, hamnar dock Klubb Hemköp. Förra året låg matjätten på 13:e plats, vilket även det var sämst av alla matjättar.

Siffrorna kommer mindre än ett år efter att Svenskt Kvalitetsindex, SKI, i juli förra året pekade ut just Hemköp som den matjätte med lägst kundnöjdhet, bakom Lidl, Willys, ICA, City Gross och Coop. Hemköp hade även lägre kundnöjdhet än branschen i snitt.

När SKI släppte sina nya siffror tidigare i april hade Hemköp dock höjt sig och gått förbi både Coop och Willys.

"Skapar irritation"

Men Hemköps kundklubb, med drygt två miljoner medlemmar, hamnar ändå sist på listan.

Och övriga butiker och matkedjor kan lära av Lidl, menar Jan Borg, vd på Nordic Bench.

– Jag har en känsla av att de är bättre på att se vad kunderna handlar. Många av de andra kommer med veckans erbjudanden om exempelvis Coca-Cola, även om kunden inte dricker det, vilket bara skapar irritation, säger han till Dagligvarunytt.

"Slår tillbaka"

I undersökningen har kunderna bland annat betygsatt företagens förmåner, bonussystem, personliga erbjudanden och om konsumenterna behandlas schyst.

Att Ica backar i mätningen bedöms vara kopplat till den negativa publicitet matjätten fick i samband med bojkotten tidigare i våras.

– Ica gör stora pengar samtidigt som medlemmarna knappt får räkenskapen att gå ihop. Nu slår det tillbaka, det handlar om konsumentmakt, säger Jan Borg.

"Strävar efter fler medlemmar"

Klubb Hemköp lanserades i oktober 2020 och har över två miljoner medlemmar. Syftet är att belöna kunderna för sina hemköp. Enligt Axfood premieras hållbara handlingar särskilt mycket.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett uttalande 2024.

Listan: bästa och sämsta kundklubbarna hos matjättarna

Inom parentes anges matkedjans placering på hela topplistan över samtliga 17 företag i undersökningen.

  1. Lidl Plus (1)
  2. Willys Plus (2)
  3. Ica Stammis (4)
  4. Coop Medlem (6)
  5. Priokund City Gross (16)
  6. Hemköp (17)

Se den kompletta listan hos Dagligvarunytt.

Foto: Gemma

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Droppen för Elon Musk – techmiljardären har fått nog

Elon Musk förbereder ett avslut på sitt uppdrag för den amerikanska regeringen.

2025 04 22

Techmiljardären fick i början av året ansvar för den tillfälliga effektivitetsmyndigheten Doge vars syfte är att kapa statsutgifter i USA.

Arbetet har hyllats av många Trumpanhängare, men också kritiserats våldsamt av motståndare.

Nu har huvudpersonen fått nog, uppger Washington Post.

– Miljardären är redo att lämna eftersom han är trött på att ta emot vad han ser som en mängd otäcka och oetiska attacker från den politiska vänstern, skriver tidningen med hänvisning till en källa med insyn.

Oklart när

Det är oklart exakt när Musk väntas lämna Vita huset. Hans status som särskilt statsanställd uppges upphöra i slutet av nästa månad. 

Redan i början av april rapporterade Politico om att Musk är på väg bort. 

Vita husets pressekreterare Karoline Leavitt kallade då rapporten för “skräp” och hänvisade till att Musk har ett avtal på 130 dagar som just särskilt statsanställd, vilket går ut vid månadsskiftet maj-juni.

Omtalad e-post har ignorerats

Ett av Musks mest uppmärksammade drag var när alla statsanställda beordrades redovisa fem prestationer varje vecka per mejl. 

Att strunta i ordern skulle leda till sparken, löd hotet, vilket VIta huset senare backade från.

Men enligt WP, som talat med ett dussintal chefer och anställda i USA:s regering, har tjänstemän vägrat att följa direktivet helt och hållet.

– Många federala arbetare som fortfarande svarar på meddelandet skickar antingen ut lätt modifierade versioner varje vecka – eller behandlar det hela som ett skämt, till exempel genom att skicka in svar på ett främmande språk, uppger tidningen.

"Historisk framgång"

Vita huset och Elon Musk har inte kommenterat uppgifterna.

Doge väntas dock fortsätta leva vidare även utan techmiljardärens ledning.

– Ingen kan säga att Doge inte har nått en historisk mängd framgång. Resultaten talar för sig själva, säger en högt uppsatt tjänsteman till WP.

LÄS MER: Trump går till attack – börsen störtdyker

Foto: Gage Skidmore

Text: Redaktionen