SVERIGE: Polisen utfärdar allvarlig dejtingvarning

2023 02 01

Inbokade dejter slutar med överfall och rån.

Det slår nu polisen i Stockholm larm om, rapporterar Aftonbladet.

Överfallen har kommit efter att kontakt etablerats på dejtingappar och att man därefter bokat in en träff. 

I synnerhet är det personer inom en grupp som är mer utsatta än andra.

– Det handlar om en app som främst vänder sig till personer inom hbtq-sfären, säger förundersökningsledaren Martin Svanehed till tidningen.

Misstänker stort mörkertal

Flera personer i huvudstaden har råkat ut för precis den här typen av brott. 

Just nu har Farstapolisen två pågående utredningar av liknande händelser, men man befarar att det finns betydligt fler utsatta än så.

Därför väljer polisen nu att gå ut med en konkret varning.

– Man har stämt träff på ett sätt som man gjort flera gånger tidigare och den här gången är det någon som drar nytta av det, säger Martin Svanehed, och berättar att offren inte har haft några uppenbara anledningar att fatta misstankar på förhand.

Vill inte avslöja vilken app

Polisen beskriver att offren blivit överfallna av två attackerande män. 

Förövarna har slagit, hållit fast och rånat de ditlurade personerna och framför allt lagt beslag på mobiltelefoner och dyra märkeskläder.

På sociala medier ryktas det om att gärningspersonerna använder dejtingappen Grindr.

Det vill dock inte polisen bekräfta, eftersom förövarna kan använda alla appar som finns tillgängliga. 

Myndigheten betonar också att det alltid finns en risk att ta steget från att prata via en dejtingapp till att träffas i verkliga livet.

Var fjärde singel nätdejtar

Att dejta över nätet har blivit allt vanligare de senaste åren.

I rapporten Svenskarna och internet från 2021 konstateras att mer än var fjärde svensk singel hade provat onlinedejting under året dessförinnan.

Det är framför allt yngre personer som är aktiva på dejtingplattformar.

– Var sjunde svensk som är i en relation idag har träffat sin partner via en dejtingsajt eller en dejtingapp, i de flesta fall Tinder, skriver Jenny Damberg på forskning.se och hänvisar till ovan nämnda rapport.

Hemliga algoritmer kritiseras

Tinder, en av de absolut största dejtingapparna, har enligt deras egen hemsida stått för över 55 miljarder matchningar bland nästan åtta miljoner användare världen över.

Appen har dock även fått kritik, bland annat för att hemlighålla algoritmerna som avgör vem som får möjlighet att matcha med vem.

– Att betala hjälper, men priset är satt individuellt beroende på användaren. Hur man bestämmer pris är inte något man pratar öppet om, skriver Svenska Dagbladet som också nyligen producerat ett poddavsnitt om hur appen arbetar.

Individuell prissättning

En del av kritiken har också gått ut på att prisnivåerna för att ta del av olika förmåner på Tinder sätts individuellt.

Det är fullständigt orimligt att vissa betalar tolv gånger så mycket som andra utan att ens veta om det, har Sinan Akdag, digital expert på Sveriges Konsumenter, sagt i en kommentar till SVT 2022.

– Om företag tillåts gömma individanpassade priser bakom komplexa algoritmer blir det omöjligt att upptäcka eventuell diskriminering. Att vi inte kan lista ut hur de prissätter pekar på hur icke-transparent det är.

Foto: J. Castellon

Text: Redaktionen


Storkedja i konkurs – över 50 butiker i Sverige

2024 03 02

Krisen blir allt djupare för ett av de större bolagen inom den globala detaljhandeln.

Flera butiker i Sverige har redan gått förlorade.

Och nu är det sannolikt bara en tidsfråga innan ännu fler sällar sig till samma skara.

Detta efter ett nytt konkursbesked från en populär butikskedja inom hälso- och skönhetsbranschen med totalt 30 miljoner kunder i hela världen.

Det handlar om The Body Shop som nu går i konkurs i Danmark och stänger igen 15 butiker, rapporterar norska affärstidningen E24.

– Det här kommer från att de har gått i konkurs i Storbritannien, säger förvaltaren Anders Hoffman Køningsfeldt.

Flera butiker stänger i Sverige

I just Storbritannien väntas 2 000 personer sägas upp och 100 butiker kan slå igen. För Danmark handlar det om 90 personer och 15 butiker.

Men även i Sverige har The Body Shops butiker börjat stänga.

Så sent som för några dagar sedan kastade kedjans butik i Stenungsund in handduken. Innan dess hade motsvarande butik i Mölndal reat ut hela sitt sortiment, även det efter ett konkursbesked.

Bara en vecka innan dess stängde även The Body Shop på Kungsmässan i Kungsbacka av samma anledning – och i januari en butik i Växjö.

Det har inte funkat helt enkelt. The Body Shop har valt att avveckla butiker på andra ställen i Sverige med tror jag, säger Mats Jäderberg, chef på köpcentret Grand Samarkand, till Smålandsposten.

Över 50 butiker

The Body Shop har funnit i Sverige sedan 1979 och har haft 57 aktiva butiker i landet.

Under förra året sålde bolagets Sverigeavdelning för 213 miljoner kronor – en minskning med 15 procent jämfört med året innan.

Samtidigt har ungefär tio av kedjans butiker stängt portarna för gott under drygt ett års tid.

Framtiden för kedjan, som enligt sin egen hemsida har 22 000 anställda och 3 000 butiker i över 60 länder, ser med andra ord minst sagt dyster ut.

– The Body Shop har stått inför en längre period av finansiella utmaningar under tidigare ägare, vilket sammanfaller med en svår handelsmiljö för den bredare detaljhandeln, framhåller The Body Shop i ett uttalande.

LÄS MER: Klädkedja i konkurs – allt säljs ut på rea

LÄS MER: Butikskedja i konkurs – 35 butiker tvingas slå igen

Foto: Väla

Text: Redaktionen


Jättebesked från Lidl – gäller i en månad

2024 03 02

Lidl genomför nu omfattande prissänkningar på Matrikets produkter.

I samband med kostnadskrisen som har varit och den höga inflationen hyllades Lidl då man var tidigt ute med att sänka eller frysa priset på matvaror.

Nu kommer man med ett nytt besked som gynnar kunderna, nämligen att man sänker priserna på 200 varor tillhörande varumärket “Matriket” under hela mars.

Det framhåller Lidl via sociala medier.

“Du läste rätt”

Det rör sig om en omfattande rad prissänkningar som gäller varumärket “Matriket”, vilket är varor från svenska gårdar.

– Det är sant! Du läste rätt, vi gör vår största prissänkning hittills under mars för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel, framhåller Lidl via sociala medier.

200 produkter

Livsmedelskedjan framhåller vidare att sänkningarna berör hundratals produkter.

– Vi sänker priset med 20 procent på 200 Matriket-varor under hela mars. Ett år efter lanseringen av vårt varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment, allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

Produkter från Sverige

Gemensamt för alla produkter inom varumärket “Matriket” är att de är svenskproducerade.

– Här samlar vi mat från svenska gårdar, producenter och odlare, för en levande landsbygd och goda smaker. Svensk mat är unik och vårt avlånga land med fyra årstider ger förutsättningar för otroliga smakupplevelser, framhåller Lidl angående satsningen.

Ökar igen

Statistiska centralbyrån har meddelat att matpriserna generellt stigit något på sistone, men att det inte rör sig om någon extrem ökning.

– Det följer mönstret från tidigare år. Priserna på kaffe, te och kakao, på oljor och fetter samt på fisk brukar gå upp i januari. Där ingår nämligen många produkter som brukar ingå i olika kampanjer i december, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 0,3 procent i januari jämfört med december.

Foto: Lidl

Text: Redaktionen