SVERIGE: Polisen utfärdar allvarlig dejtingvarning

2023 02 01

Inbokade dejter slutar med överfall och rån.

Det slår nu polisen i Stockholm larm om, rapporterar Aftonbladet.

Överfallen har kommit efter att kontakt etablerats på dejtingappar och att man därefter bokat in en träff. 

I synnerhet är det personer inom en grupp som är mer utsatta än andra.

– Det handlar om en app som främst vänder sig till personer inom hbtq-sfären, säger förundersökningsledaren Martin Svanehed till tidningen.

Misstänker stort mörkertal

Flera personer i huvudstaden har råkat ut för precis den här typen av brott. 

Just nu har Farstapolisen två pågående utredningar av liknande händelser, men man befarar att det finns betydligt fler utsatta än så.

Därför väljer polisen nu att gå ut med en konkret varning.

– Man har stämt träff på ett sätt som man gjort flera gånger tidigare och den här gången är det någon som drar nytta av det, säger Martin Svanehed, och berättar att offren inte har haft några uppenbara anledningar att fatta misstankar på förhand.

Vill inte avslöja vilken app

Polisen beskriver att offren blivit överfallna av två attackerande män. 

Förövarna har slagit, hållit fast och rånat de ditlurade personerna och framför allt lagt beslag på mobiltelefoner och dyra märkeskläder.

På sociala medier ryktas det om att gärningspersonerna använder dejtingappen Grindr.

Det vill dock inte polisen bekräfta, eftersom förövarna kan använda alla appar som finns tillgängliga. 

Myndigheten betonar också att det alltid finns en risk att ta steget från att prata via en dejtingapp till att träffas i verkliga livet.

Var fjärde singel nätdejtar

Att dejta över nätet har blivit allt vanligare de senaste åren.

I rapporten Svenskarna och internet från 2021 konstateras att mer än var fjärde svensk singel hade provat onlinedejting under året dessförinnan.

Det är framför allt yngre personer som är aktiva på dejtingplattformar.

– Var sjunde svensk som är i en relation idag har träffat sin partner via en dejtingsajt eller en dejtingapp, i de flesta fall Tinder, skriver Jenny Damberg på forskning.se och hänvisar till ovan nämnda rapport.

Hemliga algoritmer kritiseras

Tinder, en av de absolut största dejtingapparna, har enligt deras egen hemsida stått för över 55 miljarder matchningar bland nästan åtta miljoner användare världen över.

Appen har dock även fått kritik, bland annat för att hemlighålla algoritmerna som avgör vem som får möjlighet att matcha med vem.

– Att betala hjälper, men priset är satt individuellt beroende på användaren. Hur man bestämmer pris är inte något man pratar öppet om, skriver Svenska Dagbladet som också nyligen producerat ett poddavsnitt om hur appen arbetar.

Individuell prissättning

En del av kritiken har också gått ut på att prisnivåerna för att ta del av olika förmåner på Tinder sätts individuellt.

Det är fullständigt orimligt att vissa betalar tolv gånger så mycket som andra utan att ens veta om det, har Sinan Akdag, digital expert på Sveriges Konsumenter, sagt i en kommentar till SVT 2022.

– Om företag tillåts gömma individanpassade priser bakom komplexa algoritmer blir det omöjligt att upptäcka eventuell diskriminering. Att vi inte kan lista ut hur de prissätter pekar på hur icke-transparent det är.

Foto: J. Castellon

Text: Redaktionen


Många får samma sms just nu – radera direkt

2025 01 11

Nu utfärdas en ny bedrägerivarning.

Den här gången låtsas bedragarna komma från Coop.

Sms utfärdas till tilltänkta offer där det står att de har vunnit ett pris.

Enligt sms:et ska personen lämna ifrån sig känsliga uppgifter för att komma åt priset - ett tupperware-set.

Det rapporterar Råd & Rön.

Så lyder meddelandet

Så här lyder bluffmeddelandet som cirkulerar just nu:

– Grattis! Du är en vinnare. Din belöning är ett Tupperware-set med 36 delar. Observera att en leveransavgift kan tillkomma. 

Personen som får meddelandet uppmanas att göra anspråk på belöningen genom att klicka sig fram till en plats där man ska lämna känsliga uppgifter.

Radera direkt

Det rör sig dock om ett bluffmeddelande och den som får den här typen av sms gör rätt i att radera meddelandet omedelbart och inte följa några uppmaningar.

Den som redan har lämnat ifrån sig uppgifter bör omedelbart kontakta banken och polisen.

Coop meddelar att sms:et inte kommer från dem.

Flera fall

Polisen har gått ut med ett meddelande om att flera fall av bedrägerier som synnerligen riktar in sig mot äldre har inträffat under inledningen av 2025.

– I januari har ett stort antal bedrägerier mot äldre inträffat runt om i landet och polisen vill med anledning av det påminna om hur man kan skydda sig, framhåller polisen.

De förklarar vidare att ärendena framförallt har handlat om fysisk vishing, en form av bedrägeri där kriminella först ringer eller smsar sitt tilltänkta offer i syfte att komma åt personlig information och påstår sig företräda en banktjänst eller företag för att sedan även komma hem till den drabbade.

“Sannolikt bedrägeri”

Lotta Mauritzson på polisens nationella bedrägericenter förklarar.

– Om du mottar ett sms eller telefonsamtal med information som du inte känner igen så rör det sig sannolikt om bedrägeri, säger hon.

– Kontakta endast banker, myndigheter och företag via deras officiella telefonnummer som du söker upp själv och via inte nummer som anges i sms.

Foto: N. Dumlao

Text: Redaktionen


Anmälningar väller in mot tv-bolag – har en halv miljon svenska kunder

2025 01 10

Ett tv- och streamingföretag med en halv miljon svenska kunder har fått mängder av anmälningar emot sig.

Det handlar om tv-distributören och streamingbolaget Allente.

Konsumentverket har översköljts av anmälningar mot bolaget, rapporterar DN.

Nu får företaget allvarlig kritik av Konsumentverket.

Hamnat på ”skamlista”

Det är långt ifrån första gången Allente hamnar i blåsväder.

Redan 2023 hamnade företaget på konsumentorganisationen Råd & Röns ”skamlista” över organisationer som anmälts flest gånger till Konsumentverket, vilket MarcusOscarsson.se rapporterade om.

Allente låg då fyra på listan efter att ha fått 161 anmälningar emot sig.

Men tv-distributören tycks inte ha bättrat sig – snarare tvärtom.

Mängder av nya anmälningar

Allente har anmälts till Konsumentverket 166 gånger under 2024, enligt DN, och får nu allvarligt kritik från Konsumentverket.

Företaget, som uppges ha cirka en halv miljon svenska kunder, anklagas för att använda sig av vilseledande och aggressiva säljmetoder, enligt tidningen.

Många kunder har uppgett i anmälan att de känner sig lurade av företaget. Konsumentverket kritiserar också att Allentes säljare är otydliga med att deras syfte är att sälja abonnemang för Allente.

– Det har till exempel presenterat sig som att de vill informera om något viktigt, och att de inte alls är där för att sälja, säger Christopher Flamborn, jurist på Konsumentverket, till tidningen.

Har fått löften

Konsumentverket har tidigare drivit flera ärenden mot företag och då fått löften om bättring.

– Då har vi nöjt oss med de löftena. Men utifrån de här nya anmälningarna har vi kunnat konstatera att överträdelserna fortsatt, säger Christopher Flamborn.

Allente är ett stort företag med en halv miljon svenska kunder inom tv och streaming.

Företaget har bland annat ett nära samarbete med TV4, avseende basutbud, filmer, serier och sport på olika plattformar.

I somras meddelade företaget att man utökar samarbetet med TV4 ytterligare, vilket bland annat innebar att Allentes streamingkunder fick tillgång till TV4:s kanaler och streamingtjänster.

I oktober meddelades också att Allente har ingått ett avtal med Amazon och att kunderna får tillgång till streamingtjänsten Prime Video.

Men trots det är många alltså missnöjda med Allente och framför allt med deras aggressiva försäljningsmetoder.

Foto: Clement M

Text: Redaktionen