Polisen uppmanar – “Skaffa hemligt nummer”

2025 01 19

Polisen vill att äldre ska skaffa ett hemligt telefonnummer.

Det är på grund av den stora mängden telefonbedrägerier som polisen nu går ut med uppmaningen.

Många äldre har förlorat stora mängder pengar på grund av den senaste tidens bedrägerivåg.

Polisen beskriver det hela som en “katastrofal ökning”, rapporterar TV4.

“Skaffa hemligt nummer”

Polisen och Sveriges banker har flera gånger gått ut med varningar för telefonbedrägerier.

Bedragarna ringer upp och utger sig komma från en myndighet eller ett känt företag som tilltänkta offer litar på.

Nu kommer polisen med en ny uppmaning - nämligen att skaffa ett hemligt nummer.

– Bedragarna är helt beroende av att de kan hitta telefonnummer till oss. Mitt bästa tips är till äldre eller om du har en bekant som kan bli lurad, det är att skaffa ett nytt hemligt telefonnummer, säger Björn Sidenhjärta, gruppchef i polisregion Mitt, till TV4.

“Katastrofal ökning”

Bedragarna tar ofta kontakt via sms eller telefonsamtal, och vanligtvis har man i polisregion Mitt mellan 20-25 sådana ärenden i veckan.

Under den senaste tiden har man dock arbetat med uppemot 70 sådana ärenden per vecka.

Det menar Björn Sidenhjärta är en “katastrofal ökning”.

“Tydlig riktat”

Polisen i bland annat Halland och Västra Götaland har dock ut med en skarp varning för den pågående bedrägerivågen.

Målsäganden är huvudsakligen ensamboende kvinnor, flera av dem i 90-årsåldern, förklarar polisen.

Moduset är likartat, men samtidigt varierande: Bedragaren tar kontakt via telefon och utger sig för att representera någon - det kan vara ett hantverksfirma, en elektronikkedja, hemtjänst, banken eller en myndighet.

Stort antal

Så här lyder polisens varning:

– Vi vill göra allmänheten uppmärksam på att vi just nu hanterar ett större antal bedrägeribrott i regionen, riktat mot äldre personer.

– Syftet kan vara att bereda sig tillträde till den gamlas bostad, eller att förmå honom eller henne att lämna över värdesaker till en person som kommer till brottsoffrets hem. De händelser som polisen har fått kännedom om, rör både försöksbrott och fullbordade bedrägerier. 

Foto: C. Gutierrez de Pineres

Text: Redaktionen


Klädbutik går i konkurs efter 34 år

2025 02 18

En Stockholmsbaserad klädaffär går i graven.

På måndagen kommer nästa konkursbesked - den här gången i modevärlden.

Den Stockholmsbaserade klädbutiken Jupiter - belägen i de centrala delarna av huvudstaden - går i konkurs.

Det rapporterar Habit.

Efter 34 år

1991 slog grundarna upp portarna till den första butiken i Sturegallerian som döptes om till Jupiter 1993. 

Det blev en omedelbar succé och redan från dag ett besökte mängder av modeintresserade män butiken.

Efter 34 år i Stockholm har de ekonomiska utmaningarna nu blivit för stora - och Jupiter går i konkurs.

Ekonomiska problem

En ansökan om konkurs har skickats in till Stockholms tingsrätt och tingsrätten fattade kort därefter beslut om att konkursen skulle genomföras.

Enligt Habit är anledningen till konkursen ekonomiska problem - företaget är på obestånd och kan inte betala skulderna.

Det är Jupiter

Jupiter har i huvudsak fokuserat på herrkläder och sålt allt från tröjor och mössor till byxor, jackor och annat.

De har bland annat sålt kläder från märken som Stone Island, Aspesi, Oscar Jacobsson och Lardini.

– Varumärket Jupiter föddes helt enkelt ur visionen om att förena klassiskt herrmode och modern konfektion med casual wear, förklarar Jupiter om sin verksamhet.

– Men också ur drömmen om att genomföra denna idé med hjälp av starka varumärken som utmärkte sig genom att driva förändring.

Fortsatt tufft

Svensk ekonomi befinner sig fortsatt i en tuff situation.

På måndagen har nya siffror kommit från Statistiska centralbyrån som visar att arbetslösheten ökar.

Arbetslöshetstalet uppgick till 10,6 procent bland kvinnor, en ökning med 2,0 procentenheter.

Antalet sysselsatta i åldern 15–74 år uppgick till 5 231 000 personer säsongrensat och utjämnat. 

Det motsvarar en sysselsättningsgrad på 68,7 procent.

– I januari 2025 uppgick antalet arbetslösa i åldern 15–74 år till 592 000, icke säsongrensat, förklarar Statistiska centralbyrån.

– Det är en ökning med 114 000 personer jämfört med motsvarande månad föregående år. Detta motsvarar ett arbetslöshetstal på 10,4 procent, en ökning med 1,9 procentenheter.

Foto: Jupiter

Text: Redaktionen


Vanligt telefonsamtal väcker stor oro

2025 02 17

Sju av tio svenskar är oroade över ett vanligt förekommande telefonsamtal.

Det visar en ny Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av nummerupplysningstjänsten Truecaller.

Telefonsamtalet som pekas ut är samtal från nummer som inte finns i kontaktlistan i telefonen.

Omkring 70 procent av svenska folket svarar att de känner oro när de blir uppringda av “okänt nummer”. 

Bland kvinnor är siffran ännu högre – 75 procent uppger att de känner irritation, obehag eller oro när ett okänt nummer ringer.

Enligt Truecaller är resultatet ett tydligt tecken på att svenskarna inte längre litar på att den som ringer upp gör det med goda avsikter.

– Att så många känner oro när det ringer från ett okänt nummer är en tydlig signal om att förtroendet för telefonen som en trygg kommunikationskanal har rubbats. Bedragarnas framfart har förändrat vårt beteende i grunden, säger Fredrik Kjell, operativ chef på Truecaller i Sverige.

Så agerar svenska folket

Undersökningen visar också att många personer vidtar olika åtgärder vid samtal från ett okänt nummer.

Mer än var fjärde kvinna, 26 procent, låter samtalet ringa ut. Var tredje person söker däremot upp numret för att se vem som ringer innan de tar beslut om att svara eller inte. 

– Vi vill känna oss trygga när telefonen ringer, men idag väcks ofta oro och misstänksamhet i stället. Det visar att behovet av att veta vem som ringer aldrig har varit större, säger Fredrik Kjell.

Skillnader mellan åldersgrupper 

I den yngre målgruppen (18-34 år) är det vanligare att svara på samtal från okänt nummer. Hela 38 procent uppger att de plockar upp luren. Bland svenskar i åldrarna 56-79 år är motsvarande siffra 25 procent.

– Telefonen ska förenkla vår vardag, inte skapa stress. Med rätt verktyg kan vi ta tillbaka kontrollen och känna oss trygga med varje samtal, säger Fredrik Kjell.

Foto: T. Grote

Text: Redaktionen