Polisen behöver allmänhetens hjälp – uppmanar villaägare

2024 03 24

Polisen söker nu tips efter det misstänkta mordet i Malmö.

Tidigare i veckan dog en man, och en skadades, efter att ha utsatts för ett vasst föremål i Malmö.

En 30-åring är sedan tidigare anhållen, men polisen behöver mer information om händelseförloppet.

Därför går man nu ut med ett meddelande och begär hjälp från allmänheten.

Söker tips

En man i 55-årsåldern dog av sina skador, och en 30-åring vårdas på sjukhus.

Ärendet leds av en åklagare och en person är anhållen.

– Polisen söker fortsatt tips och iakttagelser från området, har du sett något som kan vara av intresse för polisen, ring 11414, meddelar polisen.

Uppmanar villaägare

På söndagseftermiddagen går man ut med ett tydligt medskick till allmänheten, och en särskild uppmaning till villaägare.

– Polisen behöver allmänhetens hjälp. Har du en villakamera med inspelning och bor i området med omnejd, hör då av dig till polisen, framhåller polisen.

– Det kan även vara av intresse om kameran inte fångat något särskilt, detta kan hjälpa polisen framåt i sitt arbete. Hör av dig via polisen.se eller 11414. I första hand gäller det området kring Ellenborg eller Höja, från morgonen fram till lunch den 22/3.

Skedde i fredags

Det var under fredagen som dådet ägde rum i Malmö.

– Samtal inkommer gällande två skadade män i området kring Höja. När patrull kommer till platsen anträffas två män, skadade av någon typ av vasst tillhygge, meddelade polisen då.

Dog av skadorna

Polisen arbetar fortsatt intensivt med händelsen men behöver allmänhetens hjälp för att komma vidare.

Bland annat har man redan arbetat från kriminaltekniskt håll och undersökt händelsen från olika vinklar.

En av de två personerna som skadades har dött sedan händelsen.

– Mannen i 55-årsåldern har avlidit till följd av sina skador. Den andre mannen, som är i 30-årsåldern, vårdas på sjukhus och uppges vara stabil, förklarar polisen via sin webbsida.

– Ärendet utreds nu som mord samt mordförsök.

Anhöriga till den omkomne är underrättade.

Foto: M. Lis

Text: Redaktionen


Experter avråder: ladda aldrig din mobil så här

2024 10 03

Folk förstör sina mobiltelefoner genom att ladda dem på fel sätt.

En gång om dagen, och gärna på natten eller på jobbet.

Det är laddrutinen för många mobilanvändare.

Men det kan vara ett stort misstag, flaggar flera experter.

Såväl i Sverige som utomlands avråds nu folk från att ladda sin telefon under lång tid – och man bör även undvika att låta den ladda ur helt.

– Om du låter din telefon vara inkopplad eller låter den dö, minskar batteriets livslängd snabbt. Istället bör du sikta på att hålla din laddningsnivå mellan 20-80 procent.

Det säger Kewin Charrion, chef för den avdelning som lagar begagnade mobiler på företaget Back Market, till Daily Mail.

Brandkåren: Ha den inte i soffan

Åsikten delas av räddningstjänsten i Sverige. Från deras perspektiv handlar dock rekommendationen om att inte ladda telefonen under natten främst om brandsäkerhet.

– Det som kan hända med batterierna är att det sker en termisk rusning i batteriets celler. Batteriet värmer upp sig själv så pass att det kan antända och då bildas den här gasen som är så giftig, har Kristian Gissler från brandkåren i Attunda sagt till TV4 Nyheterna tidigare.

– Undvik att ha den i sängen eller soffan, hellre på ett bord. Och det ska finnas en fungerande brandvarnare i varje hem – det är jätteviktigt.

Kan sno bilder via sladden

Det finns dock fler vanliga misstag folk begår när de laddar sina telefoner.

Och de har ingenting med brandrisker eller att man sliter ut batteriet att göra.

Istället handlar det om att telefonen kan utsättas för skadlig programvara om man inte är försiktig, vilket bland annat FBI, USA:s federala polismyndighet, återkommande varnat om.

Dessutom kan bilder från telefonen föras över till andra enheter.

Den risken finns när du laddar på offentliga laddningsstationer som blir allt vanligare, till exempel på köpcentrum eller flygplatser.

Även sms, e-post och kontaktuppgifter är då i farozonen.

Ta med din egen laddare och USB-sladd och använd ett eluttag istället, framhåller FBI på X.

Foto: A. Haslinger

Text: Redaktionen


Klarna uppmanar: betala dina varor omedelbart

2024 10 04

Klarna går ut med nya riktlinjer till sina användare.

“Köp nu, betala senare” har varit betaljättens signum sedan start.

Nu gör man något av en tvärvändning.

Istället för att skjuta upp betalningarna genom fakturor börjar nu Klarna istället uppmana kunderna att betala sina varor omedelbart.

Det rapporterar Svenska Dagbladet.

– Vi tror generellt att det bästa sättet att använda Klarna på är att använda betala direkt för merparten av dina transaktioner, säger Klarnas globala produktchef David Fock i en längre intervju med tidningen.

"En stor grej"

Den nya uppmaningen är en stor förändring i hela Klarnas idé och varumärke.

En farhåga är att andelen personer som inte kan betala sina köp ökar i takt med att ribban för att handla sänks.

Det förkastas dock av Klarna, vars direktbetalningar nu står för drygt 30 procent av företagets alla betalningar.

– Vi försöker gå från kredit till debit, eller betala nu. Det är en av de stora grejerna vi verkligen vill komma åt, säger David Fock.

Kritiserade förändringar

Att betala direkt istället för faktura kommer dock inte vara ett tvång för kunderna, försäkrar Klarna.

Det kommer fortfarande att finnas valfrihet och flexibilitet.

Däremot är de uppdaterade direktiven en del av flera stora förändringar som betalföretaget lanserat under det senaste åren.

En uppmärksammad nyhet är sedan tidigare stora satsningar på AI-teknik som annars skulle kräva hundratals heltidsanställda kundservicemedarbetare.

– Detta AI-genombrott i kundinteraktion innebär oslagbara upplevelser för våra kunder till bättre priser, intressantare utmaningar för våra anställda, och bättre avkastning för våra investerare, sade Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd för Klarna, i ett utskick i februari.

Förlorade tusentals kronor

Men att ersätta människor med AI har också väckt kritik. I januari slog flera kunder larm om att man förlorat tusentals kronor efter att ha tvingats betala fakturor för varor som är trasiga eller inte ens levererats.

Detta på grund av AI-kontrollerad kundtjänst där medarbetare uppgav att man inte manuellt får lov att ändra robotens beslut.

– Man gick in i något hamsterhjul och gjorde bara vad roboten sade. Man måste gå på AI:s beslut även om man tror att företaget luras, annars riskerar man sin bonus, sade en anonym medarbetare till P3 Nyheter i vintras.

Klarna förnekade vid tillfället rapporterna om att anställda inte får lov att ändra AI-beslut.

Foto: Rupixen/Klarna

Text: Redaktionen