Pojke har klämts till döds

2023 08 08

En 14-årig pojke avled under natten till tisdagen.

Den tragiska olyckan ägde rum på måndagskvällen och larmet kom 21.30 till SOS.

Pojken hade hamnat under en arbetsmaskin i Ulricehamns kommun, och inledningsvis var skadeläget oklart.

En timme efter larmet hade räddningstjänsten lyckats få loss pojken, rapporterar Ulricehamns tidning.

Vid det tillfället hade även polisen anlänt, och strax efter 23.40 lämnade räddningstjänsten platsen.

"Avlidit på plats"

Ambulans hade tillkallats till platsen, men lokaltidningen skriver att teamledare från SOS uppgett att ingen person behövts lastas in i ambulansen.

Omkring klockan 03 i natt meddelade polisen att pojken avlidit.

Anhöriga har underrättats.

– Det var en 14-årig kille som varit ute med någon form av mindre motorfordon, i storlek med en åkgräsklippare, säger vakthavande befäl vid polisen i region Väst, Göran Carlbom, till Ulricehamns tidning.

Han tillägger:

– Han har avlidit på plats. Troligtvis har olyckan skett redan under eftermiddagen, och när han inte kommit tillbaka har man börjat leta efter honom.

Kan utreda tre brott

Pojken ska ha utfört någon form av arbete vid tidpunkten för arbetet.

Minst tre brottsrubriceringar kan nu bli aktuella för utredning:

- Vållande till annans död

- Vårdslöshet i trafik

- Arbetsplatsolycka

Kan anmälas

Polisen har inte gjort några andra uttalanden om det tragiska dödsfallet i Ulricehamn.

Om myndigheten dock misstänker att det rör sig om ett arbetsmiljöbrott väntar en anmälan till Arbetsmiljöverket.

– Anmälningarna kommer oftast in från polisen då en olycka har hänt och de kallats till platsen. Arbetsgivaren är också skyldig att anmäla en olycka till Arbetsmiljöverket, som i sin tur också kan göra en polisanmälan, förklarar Åklagarmyndigheten på sin hemsida.

Särskilda utredare

Det är särskilt specialiserade utredare hos polisen som utreder misstänkta arbetsmiljöbrott.

Arbetsmiljöverket gör också en utredning av händelsen inom ramen för sitt tillsynsansvar. Den utredningen ingår som regel i det underlag åklagaren har för sitt beslut i åtalsfrågan.

Arkivfoto: Västragötalandsregionen EngFoto

Text: Redaktionen


Svensk bilist fast i fartkameran – ursäkten väcker rubriker utomlands

2024 12 12

Två gånger i år har en svensk man i 50-årsåldern åkt fast för fortkörning.

Och hans ursäkt är ganska uppseendeväckande.

Nekade till att ha suttit vid ratten

Första gången fastnade mannen på fartkameran på E22 i Västerviks kommun.

Trots bilderna förnekade 50-åringen bestämt att det var han suttit bakom ratten. 

Vem det var på bilden kunde mannen inte svara på, men uppgav att hans bil används frekvent av familjen och att han har flera anhöriga som liknar honom till utseendet.

Efter att tingsrätten jämfört fartkamerans bilder med pass- och körkortsbild drogs slutsatsen att det visst var samma man, rapporterar Barometern.

Han dömdes därmed för brott mot trafikförordningen till 2 000 kronor i böter.

Uppmärksammas i Norge

Nu får incidenten uppmärksamhet utomlands.

Det är den norska tidningen Dagbladet som drar upp historien och gör rubriker av händelsen.

Även konsumentmagasinet Elbil24 från Norge sprider nyheten.

– Ibland kan det vara svårt att erkänna att man har gjort fel. Det gäller i allra högsta grad en svensk bilist, skriver tidningen.

I artikeln hånas svenskens ursäkt om att det var någon annan på fartkamerans bild.

– Bara en identisk tvillingbror, som mannen inte har, kunde få dem (tingsrätten, red. anm.) att tvivla på vem som körde bilen, står det i texten.

LÄS MER: Så fort kan man köra – innan fartkameran tar bild

Blev tagen igen

Historien tar dock inte slut där.

Samma man blev senare tagen i en ny fortkörning. Han hade då återigen åkt fast i en fartkamera då han körde 98 kilometer i timmen på en 90-väg.

Den här gången hade 50-åringen en ny ursäkt.

I rätten uppgav han att han inte varit i närheten av platsen och inte vet var han var det aktuella datumet. Han sa att det var hans pappa på bilden från fartkameran, skriver Barometern om händelsen.

Ny böter

Tingsrätten köpte dock inte den förklaringen heller och det blev 1 500 kronor i böter för hastighetsöverträdelse.

Även detta uppmärksammas i Norge, där bötesbeloppen är högre för fortkörning än i Sverige.

Alla följer inte hastighetsbegränsningen. Vissa nekar också till att ha kört för fort, konstaterar Dagbladet.

Foto: Trafikverket

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 12

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen