Plötsligt problem gällande elbilar – branschen slår larm

2024 01 03

Den accelererande elektrifieringstakten tycks helt ha stannat av.

Under en längre period har elektrifieringen gått stadigt framåt i Sverige.

En följd av det har varit en kraftig försäljningsökning av antalet elbilar som rullar ut på vägarna.

Men den utvecklingen har nu stannat av och bromsade in rejält under 2023 och prognosen tyder på att takten till och med kommer att minska under kommande år.

–  Vi har de senaste åren sett en positiv utveckling när det gäller elektrifieringen av den svenska personbilsmarknaden, säger Mattias Bergman, vd på branschorganisationen Mobility Sweden i ett pressmeddelande.

– Därför är det mycket oroande att takten i elektrifieringen bromsat in under 2023 och nu väntas minska för första gången, vilket är ett trendbrott.

Marginell ökning

Totalt registrerades 280 665 personbilar under 2023 – en svag ökning med 0,5 procent jämfört med året innan.

Att det överhuvudtaget blev en ökning, med tanke på ekonomin, förklaras med historiskt stora orderböcker och en normaliserad leveransförmåga efter pandemin.

Och även ökningen av andelen laddbara bilar var ytterst marginell – från 56 procent 2022 till knappt 60 procent 2023.

Vädjar till regeringen

Samtidigt kommer rapporter om hur efterfrågan på dieselbilar stiger.

Utvecklingen är alarmerande anser Mobility Sweden, som nu vädjar till statsminister Ulf Kristersson (M) om förändring.

– Nu krävs åtgärder från regeringen för att få fart på försäljningen av elbilar på privatmarknaden, säger Mattias Bergman.

Ersatte klimatbonus

Det finns farhågor om att den minskade reduktionsplikten, en av faktorerna bakom högre drivmedelspriser, kan fortsätta att bromsa elektrifieringen av fordon.

Regeringen stoppade för ett år sedan även den bonus som betalas ut till den som köper en ny bil med låg klimatpåverkan.

Den ersattes istället i höstas med en premie för den skrotar en äldre bil i avsikt att införskaffa sig ett mer klimatvänligt alternativ.

Förslaget väntas kosta staten 250 miljoner kronor per år.

– Vi kommer att påverka en dialog med EU för att utforma stödet i enlighet med den EU-lagstiftning som vi måste förhålla oss till, sade klimatminister Romina Pourmokhtari på en pressträff i höstas.

Foto: Chuttersnap

Text: Redaktionen


17 sep 2025

Republikaner har fått nog: “Trött på Trump och JD”

2025 09 17

Flera republikanska senatorer har “tröttnat” på president Donald Trump.

Bakgrunden är att Trump hittills förhalat det tuffa och omtalade sanktionspaket mot Ryssland och länder som köper deras olja.

En av senatorerna som kritiserar presidenten ifrågasätter om Trump någonsin kommer att komma till skott.

– Jag är trött på Trump och JD (Vance, vicepresident, red. anm.) och deras kärleksaffär med Putin, säger en republikan, som begärt anonymitet, till The Hill.

Hotar två Natoländer

Igår ökade USA trycket på Ungern och Slovakien, två Natoländer som står för majoriteten av oljeimporten från Ryssland.

Beskedet kom kort efter att Trump meddelat att han är beredd att införa “massiva” sanktioner om alla Natoländer stoppar importen av rysk olja.

Om de inte gör det kommer det få konsekvenser, framhöll den republikanska senatorn och Trumpallierade Lindsey Graham på X igår.

LÄS MER: Trump riktar uppmaning till Zelenskyj – och hela Europa

"Gör mig illamående"

Men underlåtenheten att agera underblåser “en växande desillusionering" bland flera republikaner i senaten, uppger The Hill.

Många av dem tror inte att Trump menar allvar med att hjälpa Ukraina. En hävdar att presidenten skickar “blandade budskap”

En annan av senatorerna pekar på att Ryssland förra veckan genomförde sin största flygattack hittills under kriget. Det tolkas som en stor provokation och ett “tydligt tecken” på att Putin inte räds konsekvenser från USA.

– De testar bara hur mycket vi är villiga att böja oss. Det gör mig illamående, säger senatorn till tidningen.

Kritiserade Nato

I helgen kritiserade Donald Trump Natoallierade för att inte vara mer engagerade i att besegra Ryssland.

– Som ni vet har Natos engagemang för seger varit långt mindre än 100 procent, och köpet av rysk olja har, av vissa, varit chockerande! Det försvagar avsevärt er förhandlingsposition och förhandlingsstyrka gentemot Ryssland. Hur som helst, jag är redo att “köra” när ni är det. Säg bara när, framhåller Trump på Truth Social.

LÄS MER: Rysk bransch i kris – konkurskaos

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen


Folk struntar i samma vägskylt – höga böter utfärdas

2025 09 15

Det finns en vägskylt som var tredje bilist helt tycks ignorera.

Och det är kanske en av de viktigaste av allihop.

Hela 31 procent av bilisterna struntar nämligen att hålla hastigheten när de passerar 30-skyltarna utanför landets skolor.

Det visar en ny granskning av Riksförbundet M Sverige.

– Det är fortfarande alldeles för många som kör för fort utanför skolor. Barnen är några av våra mest sårbara medtrafikanter och de måste respekteras. Av de uppmätta personbilarna kördes nästan var tredje över hastighetsgränsen 30 kilometer i timmen, säger Jacob Sidenvall från M Sverige i en kommentar.

"Ledsamt"

Siffran på 31 procent avser bara personbilar. Bland övriga fordon är statistiken än värre.

Till exempel struntar 52 procent av taxichaufförerna i 30-skyltarna. Bland lätta och tunga lastbilar är siffran 46 procent.

– Det är ledsamt att se, säger Jacob Sidenvall. 

– Yrkesförare måste se till att hålla hastighetsgränserna. Taxibilarna som kör kring skolor handlar ofta om färdtjänst för elever med olika typer av svårigheter, det är beklagligt att hastigheten så ofta är hög vid dessa körningar.

LÄS OCKSÅ: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU

Värst av alla

A-traktorförare är dock värst av allihop – 56 procent håller inte 30 utanför skolorna.

Av dessa höll 31 procent dessutom en hastighet över 36 kilometer i timmen, enligt M Sveriges rapport.

Det är en skarp påminnelse om att denna mycket förmånliga fordonstyp missbrukas. Föräldrarna måste vara garanten för att ungdomarnas A-traktorer inte kan överstiga 30 kilometer i timmen, säger Jacob Sidenwall.

Här är bötesskalan

För den som struntar i 30-skylten och åker fast gäller följande bötesskala:

  • 1–10 km över gränsen: 2 000 kronor
  • 11–15 km över gränsen:  2 400 kronor
  • 16–20 km över gränsen: 2 800 kronor
  • 21–25 km över gränsen: 3 200 kronor
  • 26–30 km över gränsen: 3 600 kronor
  • 31–35 km över gränsen: 4 000 kronor
  • 36 km/h över gränsen, och mer: Till åklagare

Källa: Riksförbundet M Sverige

Under den här veckan genomför Polismyndigheten en nationell trafikvecka och kommer ha högre närvaro ute på Sveriges vägar. Hela landet kommer att beröras.

Läs mer om det här: Viktigt polismeddelande till alla som kör bil – gäller hela veckan

Foto: K. Eliason

Text: Redaktionen