Plötslig tillströmning till Zalando – “Stark efterfrågan”

2024 10 10

Zalando höjer nu helårsprognosen efter en starkare efterfrågan än väntat.

Modeföretaget noterar att efterfrågan efter deras varor är betydligt starkare än tidigare trott.

Därför höjs nu helårsprognosen.

Det framhåller företaget i ett pressmeddelande.

Stark kundtrend

Zalando lyfter fram att kunderna tycks vilja spendera mer hos företaget än tidigare.

– Zalando uppgraderade sina finansiella utsikter för helåret då bolagets strategi kring kvalitet, livsstilsexpansion, och inspiration gjorde det möjligt för bolaget att fånga upp en ökande efterfrågan från konsumenterna under det tredje kvartalet i en branschgemensamt stark start på höst-/vintersäsongen. 

– Antalet aktiva kunder fortsatte sin positiva trend och uppgår nu till över 50 miljoner.

Ökad försäljning

Zalando spår en ökad försäljning och vd Robert Gentz glädjer sig över utvecklingen.

– Konsumentefterfrågan har ökat i hela branschen under tredje kvartalet, med en stark start på höst- och vintersäsongen, jämfört med förra årets långsamma inledning, säger han.

Kan öppna upp

Räntesänkningar och en vändande konjunktur väntas öppna upp marknaden igen och många företag ser en ljusare tid framför sig än det som har varit.

Många kedjor, i flera olika branscher, har drabbats hårt av räntehöjningarna och den svajiga konjunkturens inverkan.

Inflationstrycket lättar

Riksbanken har redan sänkt räntan och väntas fortsätta med det även framöver.

Detta förutsatt att inflationen håller sig kvar vid en låg nivå.

– Inflationstrycket har sjunkit under året och bedöms nu vara förenligt med en inflation kring 2 procent, förklarar Riksbanken om situationen.

– Riksbanken har gradvis lättat på penningpolitiken under året, genom att både sänka styrräntan och kommunicera att ytterligare sänkningar väntas framöver. En låg och stabil inflation och sjunkande räntor bidrar till en återhämtning i ekonomin.

Samtidigt har nya inflationssiffror kommit i USA där det framgår att det fortfarande finns vissa bekymmer i inflationsbekämpningen.

Foto: M. Baumeister

Text: Redaktionen


EKONOMI: Ryssland ändrar sig – öppnar upp för väst

2025 04 11

Ryssland tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Ryssland förbjöd i samband med starten på invasionen av Ukraina utländska företag att ta ut sina tillgångar ur landet och krävde att de skulle hålla tillgångarna på särskilda konton.

Landet stängde i mångt och mycket ner för utländska – i synnerhet västerländska investeringar.

Nu ser det ut som att de tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Det rapporterar Reuters.

Tar ett steg

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar.

Det uppger en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det är ett beslut som öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden.

“Nytt inflöde”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, säger att ett nytt presidentdekret om uppmjukning av kapitalkontrollerna för nya investeringar kan komma att utfärdas runt halvårsskiftet.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de intäkter som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats.

Vissa framgångar

Samtidigt syns vissa framgångar för de ryska styrkorna på krigsfronten.

De ryska styrkorna fortsätter att marginellt avancera i gränsområdet Sumy-Kursk oblast, men den ryska styrkan i området kommer sannolikt inte att kunna inleda en större offensiv mot Sumy City på kort sikt utan att få betydande förstärkningar.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Offensiv inledd

ISW förklarar.

– Ukrainas överbefälhavare general Oleksandr Syrskyi uppgav under en intervju med det ukrainska mediebolaget LB UA den 9 april att de ryska styrkorna har intensifierat anfallen i ”alla huvudriktningar” och inlett offensiva operationer i Sumy och Kharkiv oblast, uppger ISW.

– ISW har observerat gradvisa men konsekventa ryska vinster och attacker längs linjen Volodymyrivka-Zhuravka-Novenke norr till nordost om Sumy City i norra Sumy oblast.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Bluff på ICA – kunderna kommer inte att bli glada

2025 04 11

Ica och flera andra matjättar anklagas för att vilseleda sina kunder.

“Superklipp” och rabatter duggar tätt i matbutikerna.

Och det är många som lockas av de till synes attraktiva erbjudanden i tider när matpriserna ökar kraftigt.

Men i själva verket sparar kunden ofta inte alls så mycket pengar på extrapriserna som man kan tro av reklamen, framhåller Sveriges konsumenter enligt SVT.

Enligt organisationen skiljer sig erbjudanden om “tre för två”, styckpriser eller röda siffror knappt från ordinarie pris.

– Det är vilseledande. En rabatt ska innebära en stor prisskillnad jämfört med ordinarie pris, men det är sällan fallet, säger Maria Wiezell som är konsumentjuridisk expert på Sveriges konsumenter, till tv-kanalen.

Pekades ut av myndighet

Ica var, tillsammans med bland annat Willys och Hemköp, en av matbutikerna som också pekades ut av Konsumentverket förra året.

Kedjan fick då samma typ av kritik. Enligt en granskning från myndigheten gav annonsbladen intrycket att produkter hade fått lägre pris, utan att det tidigare lägsta priset framgick, rapporterade TV4 vid tillfället.

Det strider mot prisinformationslagen, menar Konsumentverket som krävde åtgärder.

Kampanjkritik

Även Icas så kallade multikampanjer, “köp 2 betala för 1”, har särskilt uppmärksammats av oberoende sajten Matpriskollen.

Kritiken handlar om att kedjorna flyttar lager från butikerna till kundens hem och ökar matsvinnet.

– Ica har den största ökningen mot förra året, men även tidigare har Ica varit drivande med multierbjudanden. Detta verkar vara en försäljningsstrategi man fokuserar ännu hårdare på, sade Ulf Mazur, sajtens vd och grundare, i höstas. 

Har inte svarat

Ica har inte svarat på kritiken. SVT har sökt matjätten utan resultat.

Enligt Sveriges konsumenter saknas det idag ett tydligt regelverk för hur stor skillnaden måste vara mellan ordinarie och rabatterat pris. “Röda siffror” innebär därmed inte att varan per automatik kostar mindre än normalt.

– Regleringen borde tydliggöra vad som räknas som en rabatt. I nuläget är det upp till butikerna, säger Maria Wiezell.

Foto: ICA-gruppen

Text: Redaktionen