Plötslig rusning – populär klädbutik öppnar

2024 10 26

Ett mycket populärt klädmärke har öppnat en pop-up butik i Stockholm.

Och intresset är enormt.

Det är Djerf Avenue - influreraren Matilda Djerfs skapelse - som leder till hysteri i centrala Stockholm.

Butiken har öppnat vid Norrmalmstorg och köerna sträcker sig långt utanför butiken.

Det rapporterar Expressen.

Många på plats

Många svenskar från olika håll i landet är på plats för att få en chans att köpa Djerfs produkter.

Det handlar om allt från hårvårdsprodukter till kläder där efterfrågan är stor.

– Jag gillar att de har olika modeller och man blir aldrig besviken när man får hem något, kvalitén är så fin och passformen är som man trott, säger en person som besöker pop up-butiken till Expressen.

Två veckor

Pop up-butiken kommer att hålla öppet i ungefär två veckor mellan den 26 oktober och 10 november.

– Läget känns väldigt roligt, då vi nu är mitt i stan, och vi ser fram emot att välkomna både vår community och nya kunder som ännu inte har tagit del av Djerf Avenue, säger Matilda Djerf till ELLE Sverige.

Svenskt märke

Djerf Avenue förklarar så här om märket:

– Vi är Djerf Avenue - ett svenskt, icke-säsongsbaserat, ready-to-wear-varumärke som vill leverera tidlösa och hållbara plagg. 

– Med en förkärlek till vintage och basplagg vill vi personifiera den självsäkra, eleganta och avslappnade personen på språng.

Besök av superkändis

Förra året öppnade Djerf Avenue en pop up-butik i New York City.

Då fick man bland annat besök av supermodellen Hailey Bieber.

– Kom för att se ängeln Matilda Djerfs pop i NYC, framhöll Bieber då enligt Aftonbladet.

Matilda Djerf är en mycket populär influerare med över tre miljoner följare på Instagram.

Så här säger hon om sin resa:

– När jag var liten rotade jag alltid igenom min mammas garderob, och övertalade henne sedan om att ett par stövlar med klack var absolut nödvändiga för min outfit.

– Stövlarna var bruna och klacken syntes knappt, men jag var besatt av dem. Jag tror att min dröm om att starta ett klädmärke började där någonstans, och sedan dess har det varit något som jag alltid har arbetat mot.

Foto: M. Petrucci

Text: Redaktionen


JUST NU: Svensk dundersuccé i USA – amerikanerna flockas

2025 12 04

Amerikanernas intresse för svenskt lösgodis skjuter i höjden.

Saltlakrits, sura skallar och annat svenskt godis har fått stort genomslag på sociala medier. På TikTok finns nu över 120 miljoner klipp taggade med “Swedish candy reviews”, alltså recensioner av svenskt godis.

Nu hakar det svenska godisföretaget CandyKing på trenden. Företaget, som tidigare hette Karamellkungen, öppnar en permanent godisbutik i hjärtat av New York City.

Butiken slår upp portarna på populära Bleecker Street i West Village och kommer erbjuda ett brett sortiment av svenskt lösgodis.

– Det känns fantastiskt kul för oss på CandyKing att fortsätta sprida den smakglädje, kvalitet och valfrihet som varumärket står för. Dessutom kommer kunderna att få möjligheten att påverka sortimentet över tid, vilket görs möjligt då butiken är i New York för att stanna, säger Laura Rytkölä, globalt ansvarig för CandyKing. 

Växande efterfråga

CandyKing ägs av Cloetta, som även står bakom populära varumärken som Kexchoklad, Ahlgrens Bilar och Polly.

Niklas Truedsson, områdeschef för tillväxt och lösviktskonfekt på Cloetta, konstaterar att svenskt godis är i USA för att stanna.

– CandyKing finns i cirka 4 000 dagligvarubutiker i Europa, och vi är glada att nu även kunna erbjuda vår shoppingupplevelse till konsumenter i USA – världens största konfektyrmarknad. Den nya butiken är ännu ett steg i vårt kontinuerliga arbete för att möta den växande efterfrågan på lösgodis i Nordamerika, säger han.

– Våra pilotprojekt i USA har gett oss de konsumentinsikter vi behöver för att framgångsrikt och långsiktigt lansera CandyKing på den amerikanska marknaden.

LÄS MER: Populär julmat rusar i pris – 1 200 procent dyrare

FAKTA: CandyKing

- CandyKing grundades 1984 i Stockholm. I dag har företaget en stark marknadsposition i Europa och är det ledande varumärket för lösgodis i Norden.  

- I över fyra decennier har CandyKing levererat konfektyr till livsmedelsbutiker, biografer och nöjesparker över hela Europa.

- CandyKing möter nu en växande efterfrågan från konsumenter i USA som letar efter högkvalitativt svenskt lösgodis nu globalt känt som Swedish Candy.

LÄS OCKSÅ: Omtyckt restaurangkedja riskerar konkurs

Foto: Lenzatic

Text: Redaktionen


JUST NU: Nytt körkort införs – men inte för bilar

2025 12 04

Från och med den 1 januari skärps reglerna för en omstridd farkost.

Det handlar om drönare, som blivit allt populärare i Sverige.

Vid årsskiftet blir det straffbart att flyga farkosterna utan ett så kallat drönarkort. Den som använder drönare utan giltig licens riskerar böter på mellan 30–150 dagsböter.

I de allvarligaste fallen kan straffet bli fängelse i upp till sex månader.

– Det är många som ska samsas i vårt gemensamma luftrum. Där behöver vi förhålla oss till trafikregler – precis som på vägen eller till sjöss. Det är viktigt att vi alla bidrar till att behålla säkerheten när trafiken i luftrummet ökar, säger Karl-Axel Edén, flyginspektör på Transportstyrelsen.

Flera incidenter

Beslutet fattas under en känslig tid. Transportstyrelsen har noterat en kraftig ökning av antalet inrapporterade händelser med drönare. Det handlar bland annat om att drönare flyger för nära flygplatser och folksamlingar, i restriktionsområden eller på för hög höjd. 

– De flesta som flyger drönare är noga med att följa regler och flyger på ett säkert och ansvarsfullt sätt. Men i de fall man bryter mot reglerna kan det få allvarliga konsekvenser, både för säkerheten och för andra människors trygghet, säger Karl-Axel Edén.

– Bättre kunskap hos drönarpiloter bidrar till att öka säkerheten i luften. Genom att fler tar drönarkort får också fler den kunskap som krävs för att flyga tryggt och lagligt, tillägger han.

LÄS MER: EBBA BUSCH: ”Jag är upprörd – rättare sagt förbannad” 

Har mer än fördubblats 

Antalet säkerhetsincidenter kopplat till drönarflygningar har mer än fördubblats sedan 2020. 

I synnerhet har antalet drönare i närheten av flygplatser ökat kraftigt. 

Under årets första sex månader har 35 händelser rapporterats, uppger SVT med hänvisning till statistik från Transportstyrelsen. 

LÄS OCKSÅ: En av Rysslands största producenter under attack 

Foto: Transportstyrelsen

Text: Redaktionen