Planerar jättebro till Sverige – 317 miljarder kronor

2025 06 11

I början av 2024 meddelade Finland att de första stegen har tagits för att bygga en bro mellan Sverige och Finland.

Den finska staten annonserade att man utreder möjligheten att bygga ”Kvarkenbron” mellan Vasa och Umeå.

Finländarna uppgav att man redan öronmärkt stora pengar till projektet.

–  Vi har bokat upp 200 000 euro från vårt planeringsprogram för att kunna göra en förstudie. Den kommer att bestå av flera olika delar och vi kommer att använda oss av konsulter, sa Tapio Ojanen biträdande direktör på finska Trafikledsverket, till Svenska Yle.

Här är prislappen

Nu är förstudien klar.

Enligt den finska rapporten är det tekniskt möjligt att bygga bron och den preliminära prislappen beräknas till 5–29 miljarder euro beroende på hur bygget genomförs. Den högsta summan motsvarar cirka 317 miljarder kronor och utgår från att bron trafikeras av både järnvägs- och biltrafik.

– Enligt prognosen skulle cirka 2 000–3 000 fordon använda den fasta förbindelsen per dag i persontrafiken och 500–600 fordon i godstrafiken. Trafikmängderna motsvarar till sin storleksklass de typiska trafikmängderna i förbindelserna mellan landskapscentrumen i Finland, framhåller Trafikledsverket i förstudien.

Vidare skriver myndigheten att restiden mellan Vasa och Umeå skulle förkortas avsevärt och att bron skulle fylla en särskild stor funktion för fritidsresor, militära transporter och energiöverföring.

LÄS MER: Tung varning om rysk ekonomi – inifrån Ryssland | Ekonomibladet

Sex förslag

Här är samtliga genomförbara lösningar, enligt studien:

  • Landsväg (94 kilometer, varav 30 km på fastlandet, 18 km på vägbankar och 46 km på broar). Kostnadskalkyl 4,9–8,4 miljarder euro.

  • Landsväg delvis i tunnel (94 kilometer, varav 30 km på fastlandet, 18 km på vägbankar, 39 km på broar och 7 km i tunnel). Kostnadskalkyl 6,2–10,5 miljarder euro.

  • Järnväg (114 km, varav 53 km på fastlandet, 14 km på vägbankar och 47 km på broar). Kostnadskalkyl 5,5–9,3 miljarder euro.

  • Järnväg delvis i tunnel (114 km, varav 53 km på fastlandet, 7 km på vägbankar, 39 km på broar och 15 km i tunnel). Kostnadskalkyl 10,3–17,5 miljarder euro.

  • Järnväg i sin helhet i tunnel (105 km, varav 2 km på fastlandet och 103 km i tunnel). Kostnadskalkyl 17–28,9 miljarder euro.

  • Kombination av landsväg och järnväg (114 kilometer, varav 53 km på fastlandet, 7 km på vägbankar, 39 km på broar och 15 km i tunnel). Kostnadskalkyl 16,7–28,3 miljarder euro.

LÄS MER: Ica-butik slår larm – “Blir bara värre och värre” | Ekonomibladet

Exempelbild: Chuttersnap

Text: Redaktionen


JUST NU: EU lovar medlemsland – ska skyddas från Trump

2025 10 30

EU går ut med ett löfte till ett medlemsland – för att skydda mot Donald Trump.

Som bekant har den amerikanska presidenten satt press på Natos medlemsländer vad gäller anslagen till försvaret.

Procentsatsen har höjts och många europeiska Natoländer arbetar för att få igång den inhemska vapenindustrin och satsa mer pengar på försvaret.

Ett land som inte betraktar ämnet med samma intensitet är Spanien – som Trump flera gånger har uttryckt irritation gentemot.

Trump förbannad

Spanien vill inte lägga några fem procent på försvaret.

Av den anledningen har USA:s president hotat med att straffa Spanien – genom tullar.

– Jag tycker att det är mycket respektlöst mot Nato, har Trump sagt tidigare.

– Jag funderade faktiskt på att ge dem handelssanktioner genom tullar på grund av vad de gjorde. Jag kanske gör det.

EU ska skydda

Samtidigt är USA och EU redan överens om ett nytt handelsavtal.

Olof Gill, kommissionens talesperson för handel, lovar att Spanien ska skyddas från Trump.

– Vi kommer att svara på lämpligt sätt, precis som vi alltid gör, på alla åtgärder som vidtas mot en eller flera av våra medlemsstater, säger han till Euronews.

– Vi har nu ett handelsavtal mellan EU och USA på plats. Detta är en plattform för att hantera alla ytterligare handelsrelaterade frågor.

Läs mer: Trump hävdar: Har fått tungt löfte av Kina

“Tas inte seriöst”

Från spanskt håll menas det att man bidrar på många sätt till Nato – bland annat genom att skicka många styrkor till övningar.

Men Trump är inte nöjd med det – utan vill att Madrid ska lägga pengar på försvaret som andra Nato-länder gör.

– Hotet tas inte på allvar på den militära nivån, har dock en högt uppsatt Nato-källa sagt enligt Politico.

“Reagerar lugnt”

Den anonyma källan förklarar vidare att det inte tycks råda någon större stress i Spanien.

– Spanjorerna reagerar lugnt.

Läs mer: Ryssland bekräftar jätteproblem – går fyra gånger långsammare

Foto: European Parliament resp Gage Skidmore

Text: Redaktionen


Enormt hälsoproblem kan lösas – helt ny upptäckt

2025 10 30

Industriellt framställda kemikalier – så kallade PFAS – är ett stort problem i Sverige.

Miljögifterna är svårnedbrytbara och har upptäckts i allt från vin på Systembolaget till kräftor i matbutiker.

Minst två miljoner svenskar har dessutom förhöjda halter av PFAS i sitt dricksvatten, enligt en granskning från Naturskyddsföreningen.

Ett allvarligt hälsoproblem.

– Vissa PFAS är reproduktionsstörande och cancerframkallande. Forskning visar också att PFAS i blodet kan göra så att färre antikroppar bildas efter vaccination, framhåller Naturskyddsföreningen.

Stor upptäckt

Nu kan det stora hälsoproblemet ha fått en lösning. 

Forskare vid Göteborgs universitet har upptäckt att vissa läkemedel kan få PFAS att lämna kroppen betydligt snabbare.

Det handlar om två läkemedel – det kolesterolsänkande preparatet kolestyramin och systerpreparatet kolesevelam.

Läkemedlen testades på tio personer, 25 till 47 år gamla, under en tremånadersperiod. PFAS-halterna i kroppen sjönk rejält hos testdeltagarna.

– Under tolv veckor utan läkemedel sjönk nivån av de studerade PFAS-ämnena med några få procent, medan perioden med läkemedel gav sänkningar på som mest 40 procent för ett av ämnena, säger Axel Andersson, forskare på Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet och ledare av studien.

LÄS MER: Covid-19 har förändrats – första gången någonsin

Krävs mer studier

Forskarna har kunnat fastslå att läkemedlen får miljögifterna att lämna kroppen snabbare. Det krävs dock mer forskning för att kunna avgöra vilka hälsofördelar behandlingen har.

– I grupper med höga halter av PFAS i blodet kan läkemedel användas för att sänka halterna och påskynda den annars långsamma utsöndringen, det är det ingen tvekan om, men det behövs mer forskning framöver för att påvisa eventuella hälsovinster på både kort och lång sikt med att sänka halterna snabbare. Det är också viktigt att väga hälsofördelar mot eventuella risker, säger Axel Andersson.

LÄS OCKSÅ: Hastighetsgräns införs för fotgängare – så fort får man gå 

Foto: T. Williams

Text: Redaktionen