Plan har presenterats – då föreslås Sverige byta till euro

2023 09 14

Ett av Sveriges regeringspartier har lagt fram en plan för att i närtid byta valuta.

År 2003 genomfördes en folkomröstning i Sverige om att gå med i Europeiska Monetära Unionen, EMU.

Den direkta följden vid ett ja skulle bli att den svenska kronan byttes ut mot euro, vilket idag 2023 är den officiella valutan i 20 av EU:s 27 länder.

Nej-sidan vann med knappt 56 procent av rösterna mot ja-sidans 42 procent.

Men 20 år senare har frågans aktualitet blossat upp på nytt.

Detta i form av att ett av partierna i regeringen, Liberalerna, lagt fram en konkret plan för när Sverige senast ska ha infört just euro som ny valuta.

Senast år 2028

Liberalernas plan är att Sverige ska ha bytt ut kronan till euro senast år 2028.

– Då kommer man vara säker på att semestern inte spräcker hushållskassan och slipper växlingsavgifter när man tar färjan från Trelleborg till Rostock, framhåller partiet i ett pressmeddelande.

I en debattartikel utvecklar partiledaren Johan Pehrson den nya planen.

– Det första som behöver göras är att på nytt utreda frågan om svenskt euromedlemskap. Mycket vatten har runnit under broarna sedan den förra utredningen presenterades i mitten av 90-talet, meddelar Pehrson i Svenska Dagbladet.

Vill inte folkomrösta

Enligt Johan Pehrson har argumenten för att införa euro enbart stärkts.

Han ser inte heller något behov av att folkomrösta om saken, och jämför processen med hur Sverige fattade beslut om att ansöka till Nato.

– Det viktiga är att det finns ett brett folkligt stöd, förklarar L-ledaren och hänvisar till opinionsundersökningar som pekar på ökade eurosympatier.

Ökat stöd

Just det sista argumentet har visst stöd i en purfärsk mätning från DN/Ipsos, men pekar samtidigt på ett stort motstånd.

Andelen som vill byta till euro har ökat från 19 till 30 procent jämfört med den senaste undersökningen, samtidigt som nej-sidan krymper från 54 till 47 procent.

– Det har skett en ganska stor omsvängning under sommaren. Många märker att kronans låga värde påverkar hushållsekonomin negativt, säger opinionsanalytikern Nicklas Källebring i en kommentar till DN.

"Importerar inflation"

Ytterligare argument för att införa euro är enligt Liberalerna att Sverige importerar inflation på grund av den svenska kronans minskade värde och att priset livsmedel, semestrar och industrin därmed skjuter i höjden.

Övriga regeringspartier och samarbetspartiet Sverigedemokraterna har inte formellt kommenterat Liberalernas förslag.

Så här ser partiets färdplan ut för att införa euro:

- Utredning ska vara klar december 2024

- Proposition till riksdagen våren 2025

- Riksdagsbeslut våren eller sommaren 2025

- Inträde i europeiska växelkursmekanismen ERM2 och ansökan om medlemskap hösten 2025

- EU-beslut om svenskt införande av euro hösten 2027

- Euro introduceras i Sverige 1 januari 2028

Foto: I. Boran

Text: Redaktionen


Stort larm om bageri – säljer på Ica

2024 12 05

Nybakade bröd ligger bland döda råttor och fåglar. Spillning från gnagare syns på golvet och i bakformar hittas skadedjur som trampats ihjäl.

Ovanstående är bara några av alla brister som upptäckts hos bageriet Bake my day.

I en omfattande granskning avslöjar Arbetet stora missförhållanden i bagerifabriken i Huddinge, söder om Stockholm.

– Vi fick börja dagen med att skrämma bort råttorna som fanns överallt i bageriet, säger en källa till tidningen.

Vidare berättar personen att samtliga arbetsdagar inleds med att skaka metallvagnarna med bakformar för att få bort djuren.

Utöver missförhållandena i fabriken visar Arbetets granskning att företagets anställda jobba extremt mycket övertid utan att få tillräckligt betalt. En person vittnar om att han jobbat dubbelpass i flera månader.

Matjättarna agerar

Bake my days bakverk säljs hos flera stora aktörer i livsmedelsbranschen, bland annat på Ica, Coop, Willys och Hemköp.

Nu agerar flera av matjättarna.

Coop kallar Bake my day till ett möte och Axfood, som äger Willys och Hemköp, kommer följa upp missförhållandena i företagets fabrik.

Det rapporterar tidningen Dagligvarunytt.

– Det här är en märkesvaruleverantör som också levererar till många andra butiker och kunder, och det är självklart att gällande lagstiftning och riktlinjer måste efterlevas.  framhåller Axfoods presschef Magnus Törnblom i en kommentar till tidningen.

– Vi har inlett arbetet med att sätta oss in i detta, noga följa upp de här uppgifterna och utreda frågan vidare.

Coops pressekreterare Therese Knapp bekräftar att livsmedelskedjan har kontaktat Bake my days.

– Coop tog i går en första kontakt med företaget och kommer att följa upp det med ett möte. Syftet med det är att få direktinformation från företaget och få deras svar på medieuppgifterna.

Även Ica har kommenterat avslöjandena. Lena Sparring, kvalitetschef Ica Sverige, framhåller att Ica ser mycket allvarligt på uppgifterna.

Vidare uppger Sparring att Ica kommer agera för att säkerställa att Bake my day lever upp till de krav och villkor som ställs på leverantörer.  

Foto: M. Mingle

Text: Redaktionen


Julprodukt på Ikea har blivit viral – nu vill alla ha den

2024 12 05

En vara i den mer juliga kategorin har orsakat uppståndelse på Ikea.

Konsumentmakten är stor hos influencers på sociala medier.

I höstas rapporterades det om kundrusning till Rusta för att köpa en dekorationslampa i form av en enhörning som hade blivit viral på Tiktok. Lågpriskedjan Normal har tagit steget längre och byggt stora delar av sina framgångar på att deras produkter marknadsförts i liknande forum.

Nu har turen kommit till Ikea.

Blivit viral: fördubblad försäljning

Det är blockljuset med namnet “Gränsskog” som börjat flöda på Instagram och Tiktok, framför allt i Danmark.

Och trenden har inte gått Ikea obemärkt förbi, skriver danska Boligmagasinet.

– Vi har faktiskt sett en fördubbling av försäljningen den senaste tiden, säger Rikke Andersen, presschef på Ikea Danmark, till tidningen.

Succén har dock låtit vänta på sig. Ikea tog nämligen in ljuset i sitt sortiment redan förra året.

Vi har haft ljuset i vårt sortiment sedan januari 2023 och började se det bli populärt på sociala medier förra året. Men det är först nu som det verkligen slår till, säger Rikke Andersen.

Säljs även i Sverige

“Gränsskog” finns förstås även i de svenska varuhusen. 

Ljuset kostar 149 kronor och karaktäriseras av sin kraftiga stomme, sina tre vekar och brinntiden på 50 timmar.

Men det är främst i våra grannländer som ljuset blivit en viral hit, då även Norge har hakat på trenden.

– Speciellt i Danmark har det tagit fart. Vi har inte märkt av den stora efterfrågan i Norge än, men den kommer nog, säger Stine Odland, kommunikationschef på Ikea Norge, till Dagbladet.

Ljuset "Gränsskog" gör galen succé i Danmark och Norge. Foto: MarcusOscarsson.se

Designern: Onödig uppståendelse

Att det är ett ljus som blir viralt vid juletid är kanske ingen överraskning. Ljusförsäljningen går generellt upp markant den här tiden på året.

Inredningsarkitekten, stylisten och designern Tone Kroken Horten är dock generellt tveksam till modeflugor som dessa.

Hon menar att uppståndelsen är onödig.

– När det gäller en del av de här sakerna går man banans, oavsett alla normer och regler. Du måste bara ha det.

Men till skillnad från andra prydnadsföremål kan designern förstå tjusningen för ljus som Gränsskog. Den har ett värde och är inte bara rent dekorativ.

– Jag älskar kubljus, och de tre vekarna ger mycket ljus. Att många vill ha det här är kanske för att det sticker ut och är lite större än andra.

LÄS MER: Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

Foto: A. Kolmacka resp A. Piacquadio

Text: Redaktionen