Personal i matbutik har slagit larm

2024 04 25

En hotfull situation har utspelat sig i en mataffär.

Sent på onsdagskvällen har en incident ägt rum i en mataffär i Stockholm.

Närmare bestämt är det på Kungsholmen i de centrala delarna av huvudstaden som personalen i matbutiken har slagit larm.

Det med anledning av en person som tagit sig in i butiken och betett sig illa.

Det meddelar polisen.

Slog larm

Personalen kände snabbt av att någonting inte stod rätt till med personen.

– Personal i en matbutik på Kungsholmen trycker på överfallslarmet, meddelar polisen.

– I en matbutik vid Fridhemsplan trycker personal på överfallslarmet med anledning av att en person är inne i butiken och dragit ner saker på golvet.

Slag efter konfrontation

Efter att personalen konfronterade personen gick denne till attack.

– När personal konfronterar personen utdelas ett slag och personen lämnar sedan platsen. En anmälan om misshandel och skadegörelse kommer att upprättas.

Det är oklart hur allvarligt skadad personen ur personalen är efter händelsen.

Stökigt på flera håll

Även på annat håll i Stockholm har polisen upprättat misstankar om misshandel.

Detta efter ett bråk i Vällingby.

– Två personer har bråkat utomhus vid Vällingbyplan och i samband med bråket ska en person ha blivit slagen, framhåller polisen via sin webbsida.

– Personen får åka med ambulans till sjukhus för kontroll. En person grips och en anmälan om misshandel och olaga hot kommer att skrivas. 

Även Eskilstuna

Även i Eskilstuna har det varit stökigt.

– Enligt initiala uppgifter ska en person blivit skadad av någon form av tillhygge.

– Målsäganden har avförts till sjukhus i ambulans. I nuläget är det oklart om det rör sig om några allvarliga fysiska skador. En anmälan gällande grov misshandel har upprättats. Ingen är ännu misstänkt för brottet.

Samtidigt har en konflikt uppstått efter en felparkering i Umeå.

– Under eftermiddagen skulle en parkeringsvakt ge böter till en förare som felparkerat. I samband med det ska en situation ha uppstått och polis åkte till platsen. Förhör hölls med parkeringsvakten och vittnen.

Arkivfoto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


JUST NU: Alla partier överens – om samma sak

2025 10 20

En bred överenskommelse har slutits i svensk politik.

Samtliga riksdagspartier är överens ett nytt klimatmål. Det handlar om ett EU-anpassat klimatmål som fastslår att utsläppen från bland annat transporter, jordbruk och uppvärmning av hus ska minska med 60 procent 2030 jämfört med 2005.

Det nya målet är en liten skärpning jämfört med det tidigare målet, rapporterar TV4.

– Vi skärper en aning för att visa på riktningen. Det är en viktig signal, inte minst för näringslivet, Centerpartiets klimat- och energipolitiske talesperson Rickard Nordin till tv-kanalen.

”Förnybara drivmedel´” och ”miljöbilar”

EU-kommissionen har tidigare fastslagit att Sverige inte lever upp till sina klimatåtagande. I början av oktober meddelade kommissionen att man beslutat att väcka talan mot Sverige vid EU-domstolen, eftersom den svenska regeringen inte tagit fram tillräckliga åtgärder för att förenkla och förkorta tillståndsförfarandena för projekt för förnybar energi.

Trots utmaningarna bedömer Rickard Nordin att Sverige kan klara nationella och internationella klimatmål.

– Det handlar också om att se till att vi får mer produktion av förnybara drivmedel i Sverige. Det handlar om att se till att fler människor har råd att köpa miljöbil och självklart också om förnybar el, säger han till tv-kanalen.

LÄS MER: Sverige ställs inför rätta

FAKTA: Miljömålsberedningen

- Miljömålsberedningen inrättades av regeringen i juli 2010 för att nå bred politisk samsyn kring ett antal olika miljöfrågor.

- Beredningens uppgift är att föreslå hur miljökvalitetsmålen ska nås genom politiskt förankrade förslag till strategier med etappmål, styrmedel och åtgärder.

- Beredningen ska fokusera på frågor som kräver övergripande och långsiktiga politiska prioriteringar, dels där det finns behov av strukturella förändringar, dels avseende frågor av särskild betydelse som inte kan lösas på myndighetsnivå.

Källa: Sveriges miljömål

LÄS OCKSÅ: Myndighet har bytt logga – för tre miljoner kronor 

Text: Redaktionen


20 oktober 2025

Här är Sveriges ”sämsta” bredbandsbolag – över 2 miljoner kunder

2025 10 20

Missnöjet med landets bredbandsoperatörer ökar bland svenska kunder.  

Det visar den senaste kundnöjdhetsundersökningen från Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som fastslår att kundnöjdheten bland både privat- och företagskunder har minskat kraftigt. I genomsnitt uppgår kundnöjdheten bland privatkunder till 65 procent – en minskning med hela 3 procentenheter jämfört med föregående år.

Bäst och sämst

Sämst i klassen är bredbandsjätten Tele2, som har över två miljoner privatkunder i Sverige. Bolaget får värdet 60,2 på indexet som mäts mellan 0-100 – där betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund, medan 60 eller mindre innebär att företaget har stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar.

Privatkunderna är mest nöjda med Ownit som toppar listan för andra året i rad. Bolaget får värdet 74,8, vilket är bäst av alla på listan.  

– Det känns otroligt inspirerande att se hur vårt långsiktiga arbete med kvalitet och enkelhet fortsätter att uppskattas. Vi vill att varje kund ska känna att de får en snabb, stabil och trygg uppkoppling utan krångel. Att vi nu får toppbetyg i alla kategorier visar att vi levererar på det löftet, säger Ownits marknadschef Erik Linde.

Servicen pekas ut

Att kundnöjdheten minskar i genomsnitt förklaras av att flera av bredbandsbolagens serviceaspekter får sämre omdömen än tidigare. I synnerhet handlar det om hur väl kunderna hålls informerade och hur kontakten upplevs.

– Vi ser att fler kunder haft kontakt med sin operatör, men betygen för dessa kontakter har sjunkit. Det tyder på att fler situationer kräver kontakt men att bemötandet och kommunikationen inte alltid möter förväntningarna, säger Johan Palmer, vd Svenskt Kvalitetsindex.

LÄS MER: Glädjebesked för hushållen: Kraftig nedgång på väg 

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet bland privatkunders bredbandsbolag. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

  1. Ownit (74,3)
  2. Bredband2 (70,2)
  3. Bahnhof (69,7)
  4. Övriga (67,0)
  5. Telia (65,1)
  6. Branschen (65,0)
  7. Telenor (64,4)
  8. 3 (62,5)
  9. Tele2 (60,2)

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

LÄS OCKSÅ: Oväntad faktura skickas ut – betala inte

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen