Person hittad död på köpcentrum

2024 06 14

En person har hittats död inne på ett köpcentrum i Trollhättan.

Det rapporterar lokalmedia på fredagen.

Personen hittades nere i källaren i innerstadsgallerian Odenhuset som ligger mitt i centrum.

Individen upptäcktes i onsdags i samband med det kraftiga regnet som föll i regionen och det rådde varningar för översvämmade källare, skriver Ttela.

– Det är sällan någon rör sig där nere, säger Mattias Hasselström, som är tillförordnad gruppchef för polisens utredningsjour, till lokaltidningen.

60-årig man

Det ska enligt uppgift handla om en man i 60-årsåldern som har hittats död i gallerian.

Mannen bedöms inte nyligen ha förlorat livet. Enligt polisen har han sannolikt legat i flera veckor eller månader.

En teori är att mannen är en hemlös person som tagit sig in i gallerian för att inte behöva vara utomhus om natten.

– Det finns uppgifter om att mannen ofta uppehöll sig på platsen. Han var hemlös och sökte skydd för att inte frysa ihjäl, säger Mattias Hasselström.

August Brandt, presstalesperson hos polisen, talar i liknande termer.

– Han har legat där under tid utifrån kroppens skick, säger han till Aftonbladet.

Utreder mord

Det finns initialt ingenting som tyder på att ett brott har begåtts.

Polisen väljer ändå att inleda en förundersökning om mord för att hålla utredningen bred.

– Vissa omständigheter är oklara, men det finns inga tecken alls på yttre våld, säger August Brandt.

– Vi inväntar den rättsmedicinska undersökningens resultat för att kunna utesluta att brott har begåtts.

Populär galleria

Odenhuset är ett köpcentrum som ligger mitt i Trollhättan.

Gallerian har ett brett utbud av butiker, café och restauranger och det är ofta stor rörelse i lokalerna under öppettiderna.

– Det är det självklara navet i centrumhandeln med 25 varierande butiker. Här finns t ex en rad stora kedjor representerade som Espresso House, Lindex, KappAhl, Ica, och Systembolaget, framhåller Odenhuset själva om gallerian.

Foto: Polisen

Text: Redaktionen


Många får samma sms just nu – radera direkt

2025 06 14

Nu uppmärksammas nya bluff-sms.

Flera välkända organisationer har under den senaste tiden fått sina varumärken kapade av bedragare som vill lura folk på pengar.

Tidigare i veckan gick exempelvis Folksam ut med en varning för sådana bedrägerier.

Nu kommer en ny varning om att många svenskar för närvarande får samma bluff-sms.

Det rapporterar Råd & Rön.

Samma sms

Det är hyrbilsjätten Hertz vars varumärke nu har kapats.

Bedragarna skickar ut meddelanden till människor med förhoppningen att tilltänkta offer ska lyda instruktionerna i meddelandet.

På så sätt kan bedragarna komma i kontakt med personerna och i slutändan försöka lura dessa på pengar.

Så lyder meddelandet

Så här lyder meddelandet som nu skickas ut och som ser ut att komma från Hertz:

– Vi behöver komma i kontakt med dig gällande hyrbil (angett registreringsnummer, reds, anm). Kontakta oss omgående. Mvh Hertz hyrbilar.

Det rör sig alltså om ett bluff-sms och inga uppmaningar eller instruktioner bör följas.

Istället bör den som tar emot ett sådant meddelandet radera det direkt eller anmäla det till polisen.

Brottsvinsterna minskar

För första gången sedan 2020 noterades under fjolåret en minskning av brottsvinsterna för bedrägerier. 

Vinsterna för år 2024 var cirka 6,3 miljarder, vilket är 16 procent lägre än året innan då vinsterna var cirka 7,5 miljarder kronor.

– En bidragande orsak är det arbete som bedrivs för att göra det svårare för bedragare att genomföra den här typen av brott, säger Viktor Lundberg, operativ koordinator på polisens nationella bedrägericentrum.

Även annonsbedrägerier

Också annonsbedrägerier minskar kraftigt med 37 procentenheter jämfört med 2023.

– Annonsbedrägerierna har minskat i antal men brottsvinsterna från annonsbedrägerierna har minskat mer, säger Lotta Mauritzon, samordnare på Nationellt bedrägericentrum.

– Polisen har arbetat brottsförebyggande tillsammans med flera aktörer på marknaden för att motverka annonsbedrägerier. Det verkar som att vi är på rätt väg.

Foto: Utsman Media

Text: Redaktionen


Tog godis med händerna i butik – så mycket tvingas han betala

2025 06 14

En man åtalas efter att ha tagit godis med händerna i en affär.

Svenskarna är som bekant galna i godis och stora mängder konsumeras varje år.

Nu kommer besked om att en man åtalas efter att ha kört ner händerna i en lösgodisbehållare i en butik.

Det rapporterar Sveriges Radio.

I Halland

Det var i februari tidigare i år som händelsen skedde i Halland.

Mannen i fråga använde inte skopan – utan sina händer för att lyfta godis från behållaren.

Varorna kunde därefter enligt butiken inte säljas vidare – och fick slängas istället för att säljas till kunder.

Man åtalas

Nu åtalas en man för det hela.

Mannen krävs på skadestånd på 1 500 kronor med anledning av att ha förstört godiset.

Det framgår i åtalet som lämnats in till Halmstads tingsrätt att mannens agerande i butiken ledde till att varorna inte kunde säljas vidare – och att han därför bör straffas.

Att kunder rör oskyddade varor med händerna är ett problem i många butiker runt om i landet.

Ett annat problem är den ökade otryggheten i dagligvaruhandeln.

Ica-handlaren Conny uppger att det sker ungefär 130 brott dagligen varje år på Ica Kvantum i Märsta.

Det kan du läsa mer om genom att klicka nedan:

Ica-butik slår larm – “Blir bara värre och värre”

Viss minskning

Under 2023 uppgick det totala försäljningsvärdet av livsmedel och drycker till 384 miljarder kronor. 

Detta var en ökning med cirka 28 miljarder kronor eller 7,9 procent jämfört med 2022.

Justerat för prisökningar minskade dock den totala livsmedelsförsäljningen med 3,8 procent.

“Köpte mindre”

Jämfört med 2022 minskade svenskens godisinköp med 78 kronor per person och år.

– Godis är en av de varor som den genomsnittliga svensken köpte mindre av under 2023, framhåller Statistiska centralbyrån.

– Försäljningen av godis per person justerat för prisförändringar gick från 1 908 kronor år 2022 till 1 830 kronor 2023, vilket innebär en minskning med 6,50 kr per månad. Istället valde svensken att köpa mer frukt än tidigare år.

Foto: C. Schwarz

Text: Redaktionen