Person hittad död i bastu

2024 08 21

Vårdföretaget Attendo har anmält ett dödsfall till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

En Lex Sarah-anmälan har upprättats efter att en person hittats död i en bastu.

Den avlidna tros ha varit död i flera dagar när kroppen påträffades.

Detta trots att personen hade regelbundna besök av hemtjänsten.

Hemtjänsten besökte kundens bostad fem gånger innan personen hittades död i bastun, rapporterar DN som tagit del av anmälan.

Vid det första besöket kunde hemtjänstpersonalen inte hitta personen. De ringde kundens mobiltelefon och hörde telefonen ringa i huset. Personalen sökte igenom bostaden, men kunde inte hitta personen. 

En liknande procedur upprepades under det andra, tredje och fjärde hembesöket.

Under ett femte besök hade personalen telefonkontakt med den avlidnas anhöriga. De vägledde dem till ett badrum som personalen inte upptäckt under tidigare besök. I en bastu med en temperatur på cirka 100 grader hittades personen avliden.

Attendo svarar

Attendos tillförordnade regionchef Helene Rönnberg har kommenterat händelsen.

– Det här är så klart en händelse som vi ser allvarligt på. Vi har enligt rutin gjort en utredning som nu är hos IVO för hantering. I vår utredning har vi kommit fram till några åtgärder för att minska risken för att liknande situation ska kunna uppstå igen, framhåller hon i en kommentar till DN.

Rönnberg uppger att Attendo vidtarföljande åtgärder:

- Uppdaterade rutiner för när kunder inte är hemma eller inte öppnar dörren

- Uppdaterade rutiner vid välkomstsamtal för att säkerställa kunskap om bostadens utrymmen

Hittades död trots fyra hembesök

Det är inte första gången under 2024 som en person hittats död, trots flera besök av hemtjänsten.

I slutet av januari hittades en person död i sitt låsta sovrum i sin bostad i Pajala.

– Personen hittades avliden i sitt hem den 26 januari och då hade hemtjänstpersonalen inte haft kontakt med brukaren under nio dagar, trots att de varit i dennes hem, rapporterade SVT Nyheter.

Enligt hemtjänsten upptäckte personalen att personen var död under det fjärde besöket.

Foto: A. Nygård

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen