Person har fallit överbord från färja

2024 01 26

En person har fallit överbord från en passagerarbåt i Öresund.

Händelsen har inträffat på färjan Ms Aurora som går mellan Helsingborg och danska Helsingör.

Kvinna överbord 

Det är en kvinna som fallit överbord, enligt uppgifter till TV4 Nyheterna.

Den svenska sjö- och flygräddningscentralen, JRCC, larmades om händelsen vid 12.45-tiden.

En stor räddningsinsats inleddes.

– Vi drog igång en stor insats och larmade både kustbevakning och sjöräddning.

– Både båtar och helikoptrar var på väg mot platsen.

Det säger sjöräddningsledare Jörgen Hansson till TV4.

Lyckad insats

En kort stund senare nåddes JRCC av goda nyheter.

Den danska passagerarbåten Ms Pernille fick syn på en kropp i vattnet. Det visade sig vara kvinnan som sedan kunde räddas.

"Jättebra agerat" 

Ms Pernille befann sig bakom Ms Aurora när kvinnan upptäcktes.

– Det är oklart om har hört larmet eller om den till och med såg personen falla överbord.

– Oavsett var det ju jättebra agerat av dem, säger Jörgen Hansson till tv-kanalen.

Oklart skadeläget

Det är i nuläget inte fastställt vad som gjort att kvinnan fallit överbord.  

Hon har förts till sjukhus med ambulans.

Skadeläget är oklart.

Det var kallt i vattnet när hon föll överbord, endast 3,6 grader.

Fakta Öresundslinjen

- Går mellan Helsingborg och Helsingör

- Sträckan uppskattas till fyra kilometer

- En ny färja avgår var femtonde minut för lastbilar och varje 20:e minut för passagerare och andra bilar

- Det blir årligen mer än sex miljoner passagerare, över en miljon bilar, ca 7 300 bussar och 450 000 lastbilar

- Under 2018 transporterade Öresundslinjen mer än 7 miljoner resande, 1,3 miljoner personbilar, 450 000 lastbilar och 16 000 bussar motsvarande cirka 20 % av de fordon som korsade Öresund

- Öresundslinjen driver fem färjor på linjen, varav de två största är elektriska och en tredje är planerad för eldrift 2025. Målet är att ha en utsläppsfri flotta 2030

Källa: Öresundslinjen 

Arkivfoto: TS Nilsson

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen