SVERIGE: Pensionär släpad i benen

2023 07 12

En händelse på ett äldreboende i Jönköping har anmälts till polisen.

Mycket besvärande uppgifter kommer från ett boende i Jönköpings kommun.

Där har anhöriga till en brukare gjort en anmälan till polisen, samtidigt som kommunen anmält händelsen till Ivo.

Det handlar om en äldre person på boendet som har slagits på låren och blivit släpad i benen från toaletten till sängen av en anställd på boendet, rapporterar P4 Jönköping.

Den anställda har jobbat på platsen i över 15 år.

Slog larm

Det var kollegor till den anställde som slog larm till chefen.

Flera personer har tidigare bevittnat liknande beteende från den anställde.

Personen har sedermera tagits ur tjänst och själv sagt upp sig.

Anställda varnas

Det är dock inte den enda oroväckande händelsen inom äldrevården i Jönköping som skett på sistone.

Förra veckan lät två anställda vid hemtjänsten en äldre person bajsa på golvet, och filmade samtidigt händelsen samtidigt som de skrattade.

Vårdbiträdena har varnats och en anmälan har gjorts till Ivo.

“Är oacceptabelt”

Johanna Lindqvist är områdeschef för hemtjänsten i Jönköpings kommun. 

Hon menar att vad som skett är en exceptionell händelse och att man ska kunna känna sig trygg i deras verksamheter.

– Det som har hänt är oacceptabelt och vi ska aldrig bete oss kränkande mot personer som får stöd och insatser av socialförvaltningens verksamheter. Vi ser mycket allvarligt på den här händelsen, säger hon enligt SVT.

Bara en varning

Personalen i fråga har fått en varning, men inga ytterligare disciplinära bestraffningar.

Kommunen framhåller att “Socialförvaltningen är också arbetsgivare med arbetsmiljöansvar, vilket innebär att det finns arbetsrättsliga regler att förhålla sig till”.

– Vi har gjort en bedömning och kommit fram till att en varning är den kraftigaste åtgärden vi kan utfärda utifrån det inträffade. Vi fortsätter också att arbeta med flera av de åtgärder som vi beskriver i lex Sarah-utredningen, säger Sofie Starby som är tillförordnad äldreomsorgschef i Jönköpings kommun.

Foto: CDC

Text: Redaktionen


Soldater spränger sig själva i luften – chockuppgifter från Ryssland

2025 01 14

Att Ryssland får hjälp av Nordkorea i kriget mot Ukraina är välkänt.

Omkring 10 000 nordkoreanska soldater uppges delta i strider i ryska Kurskregionen, som delvis ockuperas av ukrainska trupper.

Nu kommer nya uppgifter om den nordkoreanska krigsinsatsen.

Den sydkoreanska underrättelsetjänsten (NIS) har släppt en unik rapport om antalet nordkoreanska förluster på slagfältet.

Enligt rapporten har Nordkorea förlorat omkring 3 000 soldater. Siffran omfattar 300 döda soldater och 2 700 skadade.

– De massiva förlusterna är ett resultat av nordkoreanska soldater brist på förståelse för modern krigföring, framhåller NIS i ett uttalande.

Vidare uppger underrättelsetjänsten att nordkoreanska soldater beordras att öppna eld mot drönare, vilket gör dem till enkla mål på marken.

Det finns också uppgifter som tyder på att nordkoreaner agerar ”lockbete” för att locka fram ukrainska drönare.

Släpper sensationella uppgifter

Utöver förlustsiffrorna förekommer uppgifter i rapporten som beskrivs som ”sensationella”.

NIS hävdar att nordkoreanska trupper har instruerats att begå självmord för att undvika att bli tillfångatagna av den ukrainska armén.

Enligt underrättelsetjänsten beordras soldaterna att spränga sig själva i luften om de riskerar att hamna i fiendens händer.

Video på krigsfångar

I helgen publicerade Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj en video på två nordkoreanska krigsfångar.

Den ena soldaten berättar att han inte visste att han skulle delta i strider. Soldaten uppger att han skickades till Ryssland för att delta i en militärövning. 

Ukraina är redo att överlämna nordkoreanska krigsfångar till Nordkorea om landets diktator Kim Jong-un organiserar en fångutväxling med ukrainare som tillfångatagits i Ryssland.

Kan hoppa av till grannlandet

Sydkorea har öppnat för att ta emot avhoppande nordkoreanska soldater.

NIS uppger att de för samtal med Ukraina om saken.

– Om soldaterna begär avhopp till söder är deras vilja av högsta prioritet eftersom nordkoreaner betraktas som sydkoreanska medborgare enligt lag, framhåller den sydkoreanska underrättelsetjänsten.

Foto: J Kingma resp President of Russia Office

Text: Redaktionen


Kritiserad förändring på bankerna – driver kunder till vansinne

2025 01 15

En slags “revolution” kommer att prägla världens banker inom de närmaste åren.

Så många som 200 000 jobb kommer att försvinna från världens banker under de kommande tre till fem åren.

Tjänsterna ska istället ersättas med artificiell intelligens.

Den slutsatsen dras i en ny rapport framtagen av informations- och teknikchefer som granskat utvecklingen, rapporterar Bloomberg. 

– Alla jobb som involverar rutinmässiga, repetitiva uppgifter är i riskzonen. Men AI kommer inte att eliminera dem helt, snarare kommer det att leda till omvandling av arbetsstyrkan, säger Tomasz Noetzel, senioranalytiker på Bloomberg Intelligence och en av författarna till rapporten.

Extremt kritiserad funktion

Kundtjänst är ett av uppdragen som pekas ut och som kan komma att ersättas av AI.

Redan idag har banker i stor utsträckning börjat använda sig av så kallade “chatbots” som ska svara på kunders frågor och önskemål, istället för en verklig människa.

Och det lär med andra ord bara bli mer av den varan.

Det handlar dessutom om en mycket illa omtyckt funktion, enligt Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som nyligen publicerade en studie om hur nöjda Sveriges privat- och företagskunder är med sina banker.

I den framgår det att AI-botarna istället för att vara en hjälpande hand tycks driva folk till vansinne.

– De löser helt enkelt inte kundens problem. Dessutom känner sig endast 41 procent bekväma med dessa tjänster och hela 60 procent av de kunder vi pratat med säger att de hellre vill ha kundtjänst med riktiga människor än med en chattbot, framhåller Johan Parmler, vd för SKI i en kommentar till resultaten.

"Tigger om missnöje"

På bara några år har AI blivit helt centralt i hur företag interagerar med kunder.

Ett vanligt “försvar” bland dem som förespråkar tekniken är att bottarna främst ämnar att ta hand om enklare ärenden.

– Men hur i hela friden ska kunden veta vad företagen definierat som enkla respektive svåra ärenden? frågar sig Johan Parmler.

– Snacka om att tänka inifrån och ut. Och snacka om att tigga om missförstånd och missnöje! Dags att tänka om.

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen