Partiledare kollapsar i opinionen

2024 12 01

En partiledare kollapsar i opinionen, visar ny mätning.

Förtroendet för Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar rasar.

Det visar en ny förtroendemätning från Indikator och Sveriges Radio Ekot.

Dadgostar noterar ett jätteras i förtroendesiffrorna för november, rapporterar SR.

Stort tapp för V-ledaren

Förtroendet för Dadgostar rasar med hela 8 procentenheter, från 29 procent i juni till 21 procent i novembermätningen.

Det handlar alltså om ett rejält tapp för V-ledaren.

– Nooshi hade en formtopp i samband med Vänsterpartiets framgångar i EU-valet då hon hade väldigt starka förtroendesiffror. Nu ser vi att sedan dess så har hennes förtroende sjunkit ganska markant, säger Per Oleskog Tryggvason, opinionschef på Indikator, till radiokanalen.

Han menar att det finns flera förklaringar bakom raset.

– Det har ju dels att göra med att det är en annan politisk vardag nu, men också att Vänsterpartiet har haft en hel del lokala skandaler att hantera, säger han.

Partiet har bland annat kritiserats på grund av att partiföreträdare uttryckt antisemitism i sociala medier.

Skandaler i V

V har under hösten tvingats hantera flera skandaler som rör partiföreträdare som uttryckt sig antisemitiskt eller uttalat stöd till terrorklassade organisationer.

– Det finns inget stöd för antisemitism i Vänsterpartiet, sade partisekreteraren Aron Etzler i en kommentar till SVT tidigare under hösten.

Skandalerna har rört V-politiker i bland annat Landskrona, Malmö och Göteborg.

Vilket alltså även tycks ha påverkat väljarnas förtroende för partiledaren Nooshi Dadgostar.

Framåt för statsministern

Även Miljöpartiets språkrör Amanda Lind tappar förtroende i den nya mätningen. Hon backar med två procentenheter, från 23 procent till 20 procent. Förtroendet för det andra språkröret Daniel Helldén minskar också med två procentenheter till 13 procent.

Den som går framåt mest i förtroendemätningen är statsminister Ulf Kristersson (M), vars förtroende har ökat från 43 till 46 procent.

S-ledaren Magdalena Andersson åtnjuter dock det största förtroendet, även om hon backar med en procentenhet från  54 till 53 procent.

Jimmie Åkesson (SD) och Ebba Busch (KD) går framåt med två procentenheter vardera, och landar på 31 respektive 25 procents förtroende.

Muharrem Demirok (C) tappar en procentenhet och landar på 11 procent, medan Johan Pehrson (L) ligger still på 16 procents förtroende.

Text: Redaktionen


Bilköpare varnas – köp inte den här bilen

2024 11 30

Bilister varnas för att köpa bilar av en viss sort.

Kina har gått kraftigt framåt som bilexportör de senaste åren.

Detta framgår tydligt bland annat i en graf som New York Times har publicerat.

Kina hade en mycket begränsad förmåga att exportera bilar för bara två decennier sedan. Men 2020 låg deras bilexport på samma nivå som USA:s, och sedan dess har exporten ökat explosionsartat. Idag exporterar Kina 5,7 miljoner bilar om året och är världens i särklass största bilexportör.

Men nu varnar en säkerhetsexpert för vissa bilar från Kina, rapporterar NRK.

Varnar för dessa bilar

Tor Indstøy är säkerhetsexpert på Telenor, och jobbar på fritiden med ”Project Lion Cage”, där han tillsammans med andra arbetar med att kartlägga säkerhetsutmaningar med kinesiska bilar.

Projektet har blivit omtalat i hela världen, trots att det startade som en ren hobby.

Enligt Tor Indstøy är kinesiska elbilar förknippade med betydande risker – framför allt på grund av hur de kan användas för övervakning och kontroll.

Gruppen har specifikt studerat familjebilar av märket NIO. Men samma problem gäller för många kinesiska bilar.

– Vi hittar en överraskande mängd datatrafik mellan bilen och Kina. Det var en överraskning. Det hade vi inte förväntat oss, säger han till kanalen.

Bilen kommunicerar med både Kina, Ryssland, USA, Kanada och Australien.

– Och då ser vi också hur mycket data som skickas. Det är ganska intressant. Även om bilen är avstängd kommer bilen att kommunicera, säger Tor Indstøy.

Kan användas i politisk situation

Enligt säkerhetsexperten och hans grupp är detta ett stort problem.

Bilen är utrustad med kameror, avancerade datasystem, radar och höghastighetsdatanät.

Den kan användas i ohederliga syften, menar Tor Indstøy och hans grupp.

Säkerhetsrisken kan bli påtaglig i exempelvis en pressad politisk situation. Kinesiska elbilar har blivit populära i Norge liksom i Sverige och i hela västvärlden.

Man har bland annat tittat på ett scenario där kinesiska bilar kan användas för att blockera vägar eller skapa kaos, men också för att övervaka och pressa enskilda personer.

– Det är helt klart att till exempel kinesisk underrättelsetjänst har förmågan att utföra det. Om de gör det är en helt annan fråga och det är inget vi tittar på, säger Tor Indstøy till kanalen.

Många gör också tolkningen att den kinesiska underrättelsetjänsten kan tvinga vilket kinesiskt företag som helst till samarbete, vilket ytterligare ökar säkerhetsrisken, rapporterar NRK.

Foto: A. Jumper

Text: Redaktionen


Sverige riskerar smäll på 1 700 miljarder kronor

2024 11 30

Arlandas svaga utveckling har kostat Sverige uppemot 300 miljarder kronor.

Det framhålls i en ny analys av WSP som gjorts på uppdrag av Transportföretagen.

Slutsatsen är att ett “systematiskt underutnyttjande" av flygplatsen har orsakat gigantiska samhällsekonomiska förluster för Sverige.

Utebliven utveckling har enligt rapporten lett till ett produktionsbortfall på 192-303 miljarder kronor de senaste 20 åren.

Fortsätter trenden kan den totala förlusten uppgå till 1 700 miljarder kronor år 2050.

– Detta är en väckarklocka för Sverige, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen, i ett uttalande.

"Bromskloss för hela ekonomin"

Rapporten beskrivs som “unik i sitt slag”.

I den analyseras Arlandas betydelse för Sveriges ekonomiska utveckling. Den jämförs även med nordiska motsvarigheter som Kastrup och Gardemoen.

Resultatet bedöms vara tydligt. Enligt Transportföretagen levererar Arlanda i betydligt sämre utsträckning i frågan om att omvandla ekonomisk tillväxt till förbättrad flygtrafik.

– Arlanda är en avgörande pusselbit för landets tillgänglighet och den systematiska underutvecklingen innebär färre möjligheter för investeringar, forskning och handel. Det drabbar jobb, innovation och välstånd i hela landet. Arlandas svaga utveckling har blivit en bromskloss för hela ekonomin, säger Marcus Dahlsten.

"Står vid ett vägskäl"

Under 2023 bedöms produktionsförlusten ha uppgått till 16-26 miljarder kronor.

Hade Arlanda utvecklats i samma takt som de stora flygplatserna i Norden hade man förra året hanterat 31 miljoner passagerare. Det vore 35 procent fler än vad som faktiskt var fallet.

Flygplatsen hamnar även i bottenskiktet när Europas 50 största flygplatser rankas i frågan om att öka tillgängligheten i takt med den ekonomiska tillväxten.

– Vi står vid ett vägskäl där vi måste prioritera Arlandas utveckling för att säkerställa Sveriges tillväxt och internationella konkurrenskraft. Nu är hög tid att sluta utreda Arlanda och gå från ord till handling. Många förslag ligger redan färdiga på bordet, säger Fredrik Kämpfe, Branschchef på Transportföretagen Flyg.

Regeringen: Ska förbättras

I december förra året tillsatte regeringen Peter Norman som samordnare för Arlanda. Samordnaren ska föreslå åtgärder som kan öka kapaciteten och förbättra tillgängligheten för flygplatsen som beskrivs ha "stor betydelse för hela landet".

– Arlanda flygplats är Sveriges i särklass största flygplats och spelar en central roll för det svenska transportsystemet. Regeringens ambition är att stärka Arlandas konkurrenskraft och bidra till att flygplatsen får bättre möjligheter att utvecklas på ett långsiktigt hållbart sätt, sade infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) vid tillfället.

Foto: Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen