Parti vill höja bensinskatten och minska utsläppen kraftigt

2021 08 30

Miljöpartiet vill höja bensinskatten och förbjuda försäljning av bensin- och dieselbilar tidigare än 2030.

– Det här måste vara en fråga inför valet, säger Märta Stenevi till DN.

I FN:s nya klimatrapport slår ledande forskare runt om i världen fast att klimatförändringarna går snabbare än väntat och ger allt fler extrema värmeböljor, bränder, torka, livsmedelsproblem, extrema översvämningar, stora skador på näringsliv och egendom samt fler dödsfall bland både människor och djur.

För att klara Parisavtalet

Syftet med MP:s förslag är att skärpa klimatmålen så att Sverige är nära nollutsläpp redan 2035. Bakgrunden är att de svenska utsläppen som partierna enats om över blockgränserna och som ska ge Sverige nollutsläpp till 2045 inte räcker för att möta Parisavtalet, uppger DN. MP vill därför att Sverige redan 2035 når ett nettoutsläpp nära noll.

Krävs för klimatet

– Vi har lyssnat till IPCC och vetenskapen. Det är en rejäl skärpning men det krävs för att vi ska klara av att ställa om till ett hållbart klimat, säger MP-ledaren tillika miljö- och klimatminister Per Bolund till DN. MP presenterar flera förslag för att nå dit.

Stopp för fossilbilar

– Vi måste sätta ett stoppdatum för när man inte längre får sälja bilar som är beroende av fossila bränslen. En utredning har föreslagit 2030 men Miljöpartiet vill gärna att det går snabbare än så, säger Per Bolund

Stopp för fossilbränsle

– Vi måste också ha ett stoppdatum för när den sista droppen fossilbränsle får säljas i Sverige. Där finns ett förslag om 2040 men vi vill tidigarelägga det, säger han.

Den andra MP-ledaren Märta Stenevi vill höja kostnaden för att förorena Sveriges natur och miljö.

Ger gröna uppfinningar

– En höjd koldioxidskatt kommer att vara nödvändigt för att vi ska få till omställningen. Det är då innovationerna kommer, säger hon.

Partiet föreslår även att en koldioxidbudget införs med syfte att Sverige ska klara Parisavtalet.

ANALYS

MP gör nu sina nya klimatkrav till valfrågor inför valet 2022. Partiet skärper därmed tonen i klimatfrågan och på sätt och vis är detta en del av starten på partiets valkampanj.

MP vinner på att lägga mer fokus på klimatfrågan och mindre på flyktingfrågan inför valet. Samtidigt är höjningar av bensinskatten alltid en het fråga vilket kan ge MP kritik men det sätter även partiet mer i fokus. Sannolikt utgår MP ifrån att de som är mest kritiska till höjd koldioxidskatt ändå inte är potentiella MP-väljare. Och det är en korrekt kalkyl.

Foto: C. LeBoutillier

[yop_poll id="529"]

Willys och Hemköp stoppar populär produkt – gäller resten av 2024

2024 07 26

Axfood har gett besked om att matjätten sätter stopp för vissa livsmedel.

Under den senaste tiden har beståndet av surströmming uppmärksammats i Sverige.

Det råder stora utmaningar för odlare och surströmmingen bedöms i viss mån vara hotad.

Livsmedelsjätten Axfood, som äger Willys och Hemköp, har gett besked om att man sätter stopp för försäljningen av surströmming och annan fisk och skaldjur under resten av året.

Långsiktigt arbete

I WWF:s senaste fiskguide har strömming från Östersjön fått rött ljus. 

Det innebär att arten bedöms som hotad och helt bör undvikas.  

– Även om det inte är det småskaliga fisket som är det stora problemet, är strömmingsbeståndets biomassa lägre och åtgärder behöver vidtas, framhåller Axfood.

– Axfoods butiker kommer därför inte att sälja surströmming under säsongen 2024. Tillsammans med leverantörer ses nu olika hållbara lösningar över för att framöver kunna erbjuda surströmming på ett långsiktigt hållbart sätt framöver. 

“Borde inte tillåtas”

Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef, har uttalat sig om situationen.

– Det är det industriella och storskaliga trålfisket av sill/strömming för fodertillverkning som inte borde tillåtas eftersom det leder till utfiske och därför förstör möjligheterna för det kustnära och småskaligt garnfiske för konsumtion, till exempel surströmming.

“Blandade känslor”

En annan som har kommenterat saken är Urban Winther som är butikschef för en Willysaffär i Luleå.

– Det är ju verkligen blandade känslor. Jag har respekt för att den har blivit rödlistad och det är ju väldigt ont om strömming. De sista åren har vi inte alls fått tag i de volymer som vi önskar, säger han till Sveriges Radio.

– Det är ju en otrolig brist på det.

Nya räkor

Axfood ersätter även de svenska räkorna i butikerna av liknande skäl.

– Även den svenska räkan har rött ljus i WWF:s fiskguide. I och med att den dessutom förlorat sin miljömärkning från MSC har den tillsvidare ersatts av räkor från Norge i Axfoods butiker.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


Bilister påverkas av ny lag – föreslår indraget körkort

2024 07 25

Från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff trots att en ny lag har gett effekt.

Under en längre tid hade flera städer problem med ungdomar som åkte runt och spelade hög musik i sina bilar.

2021 kom en ny lag som möjliggjort böter som en konsekvens för den som spelar för hög musik.

Lagen har gett effekt, men från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff för bilisterna.

Det rapporterar SVT.

Har minskat

Antalet bötfällda i bland annat Dalarna har minskat kraftigt på sistone.

– Det är glädjande att se att fler bilförare nu tar hänsyn till reglerna och till sina medmänniskor, säger Kjell Bond, som är kommunpolis i Rättvik, till SVT.

Vill se hårdare straff

Trots att den nya lagen har gett effekt vill Kjell Bond se ännu hårdare straff.

Han föreslår att indraget körkort skulle kunna leda till en ännu bättre utveckling.

– Många bilister skulle tänka sig för både en och två gånger innan de spelar hög musik om de riskerar att förlora sitt körkort, säger han.

20 000 än så länge

Det återstår att se om man nöjer sig med böter eller om indraget körkort kan bli verklighet för den som spelar för hög musik framöver.

Transportstyrelsen har i dagarna släppt ny statistik, och under årets första halvår så förlorade 20 000 svenskar sitt körkort.

– Transportstyrelsen beslutade om nästan 20 000 körkortsåterkallelser under första halvan av 2024, framhåller myndigheten.

– Det är en liten ökning på 2,6 procent jämfört med motsvarande period året innan. Återkallelserna på grund av väsentliga trafikbrott minskar tydligt. Samtidigt fortsätter återkallelserna på grund av rattfylleri eller drograttfylleri att öka. Det visar Transportstyrelsens statistik.

Tydliga riskbeteenden

Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, kommenterar siffrorna.

– Både fortkörningar och rattfyllerier är tydliga riskbeteenden i trafiken, säger han.

– En körkortsåterkallelse är en markering från samhället om ett trafikfarligt och oacceptabelt beteende, även om beslutet i sig är en renodlad trafiksäkerhetsåtgärd.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen