Panten höjs – här är nya beloppen

2025 01 15

Pantbeloppet på dryckesförpackningar höjs i Sverige.

Under andra halvan av 2025 kommer panten höjas från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor.

Syftet med höjningen är att få allmänheten att panta mer.

Det uppger företaget Returpack/Pantamera i ett pressutskick.

– Sveriges pantsystem är världsledande, eftersom konsumenterna vet att det gör skillnad för miljön och klimatet att panta. Vi ser varje år en liten ökning av vår höga pantningsgrad som nu ligger strax under 90 procent, säger Tomas Kjellker, vd på Returpack/Pantamera.

– Genom att göra den här höjningen ger vi systemet ytterligare en skjuts så att vi kan återvinna ännu fler burkar och flaskor.

Omfattande arbete

Att höja pantbeloppet innebär ett omfattande arbete för alla aktörer i pantsystemet. Därför kommer det dröja till andra halvan av 2025 innan de nya beloppen träder i kraft.

Bland annat måste producenter uppdatera förpackningar och etiketter.  De nya förpackningarna ska sedan materialtestas och registreras i Returpacks system, för att säkerställa att förpackningarna kan materialåtervinnas till nya dryckesförpackningar.

Dessutom behöver alla pantautomater uppdateras för att kunna hantera de nya pantbeloppen.

Uppmaningen: Spara inte burkar och flaskor 

Den pant som gäller är den som står på förpackningen.

– Vårt tips till konsumenterna är att vara uppmärksamma på pantmärket på förpackningen, då ser man tydligt vilket belopp man får tillbaka när man pantar. Det är ingen idé att spara på gamla förpackningar, de blir inte mer värda. Så det bästa är att fortsätta panta som vanligt, säger Katarina Lundell, marknads- och kommunikationschef på Returpack/Pantamera.

Sverige är ett föregångsland

Sverige är ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. 

Returpack – som har ansvarat för pantsystemet i över 40 år – tar emot över 2,7 miljarder burkar och PET-flaskor varje år.

– Vi brukar säga att panten är smörjmedlet i pantsystemet, det där lilla extra som får det att fungera så väldigt bra. Nu skruvar vi upp genom att höja pantpengen på alla förpackningar, och gör det ännu mer attraktivt för konsumenterna att göra rätt, säger Katarina Lundell.

Foto: Pantamera

Text: Redaktionen


Tung konkurs i bilbranschen – kraschar efter 130 år

2025 08 18

Ytterligare ett bolag i den tyska bilindustrin går under.

Under de senaste åren har krisen i den tyska bilindustrin intensifierats.

Underleverantörerna har fått det oerhört svårt – och konkursansökningarna lämnas in på rullande band.

Nu kommer besked om att ytterligare ett tyskt bolag i bilindustrin tvingas tacka för sig – och det efter 130 år, rapporterar tyska medier.

Går i konkurs

Krisen inom den tyska bilindustrin drabbar nästa företag. 

Nu har ledningen för företaget Werkzeugbau Laichingen ansökt om att inleda ett konkursförfarande vid tingsrätten i Stuttgart. 

Enligt konkursförvaltaren Martin Mucha har den minskade orderingången i kombination med försvårade finansieringsvillkor visat sig vara en för stor belastning.

Företaget med säte i Laichingen, som är specialiserat på tillverkning av verktygsmaskiner för bilindustrin, har för närvarande cirka hundra anställda och kan se tillbaka på en cirka 130-årig företagshistoria, uppger tyska T-online.

Flera problem

Enligt Mucha, partner på advokatbyrån Grub Brugger i Stuttgart, påverkar den fortsatta svagheten inom fordonssektorn även leverantörs- och maskinbyggnadsföretagen.

– Orderingången minskade. Dessutom hade man svårt att få nödvändig finansiering, säger Mucha.

Tufft för tyskarna

Krisen i branschen är tuff för tyskarna.

Bilindustrin står för ungefär en femtedel av landets industriproduktion, och om man räknar med leverantörskedjan genererar den cirka sex procent av BNP, enligt Capital Economics. 

Branschen sysselsätter direkt cirka 780 000 personer – och stöder miljontals andra arbetstillfällen, rapporterar BBC.

“Så många kriser”

Simon Shütz, talesperson för den tyska bilindustriförbundet, har tidigare i år satt ord på krisen.

– Det finns så många kriser, en hel värld av kriser. När en kris är över, kommer en annan, säger han.

Omställningen till eldrivna bilar bidrar till utmaningarna, menar talespersonen.

– Övergången från förbränningsmotor till eldrift är en mycket stor process. Vi investerar miljarder i ombyggnaden av alla fabriker. Och det tar tid, det råder det ingen tvekan om.

Foto: C. Aranda

Text: Redaktionen


Andersson till attack – ”Har tappat kontrollen”

2025 08 18

Magdalena Andersson (S) går till angrepp mot Ulf Kristersson (M).

På måndagseftermiddagen uttrycker Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson stort missnöje gentemot Sveriges statsminister.

Andersson anklagar Kristersson för att ha tappat kontrollen över sin regering.

Hon pekar på vad hon menar är en splittring gällande arbetskraftsinvandring och Israel, rapporterar Expressen.

“Har tappat kontrollen”

Ebba Busch (KD) och Maria Malmer Stenergard (M) har anklagats för olika linjer vad gäller Israelpolitiken.

Utrikesminister Maria Malmer Stenergard har därför kallats till utrikesutskottet för att klarhet ska bringas i frågan.

– Det är en kritisk period just nu, då är det viktigt för Sverige att vi kan vara en stark internationell röst, säger nu Magdalena Andersson.

– Men det blir svårt när statsministern uppenbart inte har kontroll över regeringens politik.

“Helt unikt”

Andersson menar även att Ulf Kristersson duckar frågor gällande ämnet, och att det ger en dålig internationell bild av Sverige.

– Att vice statsministern och statsministern driver olika linjer i en viktig utrikespolitisk fråga, det är helt unikt, säger hon.

Statsministern har ännu inte svarat på kritiken från Socialdemokraternas partiledare.

“Jag driver linjen”

Malmer Stenergard har själv sagt att det är hon som driver regeringens utrikespolitiska linje.

– Jag företräder regeringens politik som utrikesminister, och den är samordnad och tydlig, har hon sagt till TV4.

– Sen får enskilda partier också driva egna frågor, men den linjen som jag driver är den samordnade linjen.

Inte bara Andersson

Tidigare på måndagen har även Centerpartiets partiledare Anna-Karin Hatt framfört liknande kritik.

Hatt kritiserar regeringen för vad hon menar är en otydlig Israelpolitik.

– Vice statsministern säger en sak och utrikesministern säger någonting annat. Nu behöver statsministern sätta ner foten och tydliggöra regeringens och Sveriges hållning, säger C-ledaren till SR Ekot.

Foto: Socialdemokraterna

Text: Redaktionen