Panten höjs – här är nya beloppen
2025 01 15
Pantbeloppet på dryckesförpackningar höjs i Sverige.
Under andra halvan av 2025 kommer panten höjas från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor.
Syftet med höjningen är att få allmänheten att panta mer.
Det uppger företaget Returpack/Pantamera i ett pressutskick.
– Sveriges pantsystem är världsledande, eftersom konsumenterna vet att det gör skillnad för miljön och klimatet att panta. Vi ser varje år en liten ökning av vår höga pantningsgrad som nu ligger strax under 90 procent, säger Tomas Kjellker, vd på Returpack/Pantamera.
– Genom att göra den här höjningen ger vi systemet ytterligare en skjuts så att vi kan återvinna ännu fler burkar och flaskor.
Omfattande arbete
Att höja pantbeloppet innebär ett omfattande arbete för alla aktörer i pantsystemet. Därför kommer det dröja till andra halvan av 2025 innan de nya beloppen träder i kraft.
Bland annat måste producenter uppdatera förpackningar och etiketter. De nya förpackningarna ska sedan materialtestas och registreras i Returpacks system, för att säkerställa att förpackningarna kan materialåtervinnas till nya dryckesförpackningar.
Dessutom behöver alla pantautomater uppdateras för att kunna hantera de nya pantbeloppen.
Uppmaningen: Spara inte burkar och flaskor
Den pant som gäller är den som står på förpackningen.
– Vårt tips till konsumenterna är att vara uppmärksamma på pantmärket på förpackningen, då ser man tydligt vilket belopp man får tillbaka när man pantar. Det är ingen idé att spara på gamla förpackningar, de blir inte mer värda. Så det bästa är att fortsätta panta som vanligt, säger Katarina Lundell, marknads- och kommunikationschef på Returpack/Pantamera.
Sverige är ett föregångsland
Sverige är ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor.
Returpack – som har ansvarat för pantsystemet i över 40 år – tar emot över 2,7 miljarder burkar och PET-flaskor varje år.
– Vi brukar säga att panten är smörjmedlet i pantsystemet, det där lilla extra som får det att fungera så väldigt bra. Nu skruvar vi upp genom att höja pantpengen på alla förpackningar, och gör det ännu mer attraktivt för konsumenterna att göra rätt, säger Katarina Lundell.
Foto: Pantamera
Text: Redaktionen