Oväntat besked om Willys – sämst av alla

2025 04 14

Oberoende Matpriskollen har flera gånger pekat ut Willys som matkedjan med lägst ordinariepriser i Sverige.

Senaste gången var i höstas.

– Vi har gjort vår stora prisundersökning på de allra största butikerna i många år och fortfarande är det Willys som har de lägsta ordinarie butikspriserna, oavsett vilket område och vilka hushållstyper vi undersökt, sade Ulf Mazur, Matpriskollens grundare, vid tillfället.

Oväntade beskedet: hamnar i botten

Men de förhållandevis låga priserna tycks inte övertyga kunderna.

När Svenskt kvalitetsindex, SKI, på måndagen presenterar siffrorna för kundnöjdheten i landet hamnar Willys i botten – sämst av alla matjättar.

Det handlar om ett stort ras, från fjolårets 72,4 till 65,1 i år (se faktatura i slutet av artikeln).

SKI förklarar resultatet med att priserna är viktigt, men att kunderna efterfrågar mer.

– Utöver prisrelaterad kritik visar kommentarerna även på förväntningar kring hållbarhet, bättre service och tydligare kommunikation, även om dessa frågor får mindre utrymme, skriver organisationen i sin rapport.

Förtroendet minskar för alla

Det är dock inte bara för Willys som siffrorna är är en ganska dyster läsning.

Kundnöjdheten sjunker generellt – för andra året i rad. 

Förra årets resultat landade på en ovanligt hög nöjdhet, 70,9 på SKI:s index.

I år parkerade siffran på 67,0.

Det är en tydlig nedgång. Dagligvaruhandeln tappar mark i en tid när konsumenternas tålamod börjar ta slut, säger Lovisa Svensson, projektledare på Svenskt kvalitetsindex. 

Stort missnöje med priserna

Trots de senaste årens omtalade matprisökningar, och bojkotten av matjättarna under vecka 12, är det närheten (56 procent) som är den viktigaste faktorn för kunderna. Det är enbart 20 procent som anser att priset är viktigast, och 14 procent anser att utbudet är avgörande.

– Men när det kommer till missnöje är prisfrågan överlägset störst. Klagomålen handlar om höga priser, svaga rabatter och ifrågasatta vinstnivåer. Mest utmärkande är ICA, där över en tredjedel av kommentarerna gäller just priset, framhåller SKI och tillägger:

– Samtidigt är det också ICA som har flest kunder som inte ser något behov av förbättring, en paradox som pekar på både lojalitet och höga förväntningar.

LÄS MER: Här är matvarorna med högst prisökningar i mars

Hela listan

Kundnöjdhetsindex kan anta värden mellan 0 och 100. Index över 75 är mycket bra medan betyg under 60 tyder på ett stort missnöje bland kunderna.

Förändringen från mätningen förra året anges inom parantes

1. Lidl 70,7 (-0,2)

2. City Gross 68,2 (-3,1)

3. ICA 67,0 (-4,4)

4. Branschen 67,0 (-3,9)

5. Hemköp 66,9 (+1,6)

6. Coop 66,9 (-3,1)

7. Willys 65,1 (-7,3)

8. Övriga 65,1 (ingen siffra 2024)

Källa: Svenskt kvalitetsindex

LÄS MER: Det är bekräftat – detta är dyraste matkedjan i Sverige

Foto: Axfood

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen