Oväntat besked om Willys – sämst av alla

2025 04 14

Oberoende Matpriskollen har flera gånger pekat ut Willys som matkedjan med lägst ordinariepriser i Sverige.

Senaste gången var i höstas.

– Vi har gjort vår stora prisundersökning på de allra största butikerna i många år och fortfarande är det Willys som har de lägsta ordinarie butikspriserna, oavsett vilket område och vilka hushållstyper vi undersökt, sade Ulf Mazur, Matpriskollens grundare, vid tillfället.

Oväntade beskedet: hamnar i botten

Men de förhållandevis låga priserna tycks inte övertyga kunderna.

När Svenskt kvalitetsindex, SKI, på måndagen presenterar siffrorna för kundnöjdheten i landet hamnar Willys i botten – sämst av alla matjättar.

Det handlar om ett stort ras, från fjolårets 72,4 till 65,1 i år (se faktatura i slutet av artikeln).

SKI förklarar resultatet med att priserna är viktigt, men att kunderna efterfrågar mer.

– Utöver prisrelaterad kritik visar kommentarerna även på förväntningar kring hållbarhet, bättre service och tydligare kommunikation, även om dessa frågor får mindre utrymme, skriver organisationen i sin rapport.

Förtroendet minskar för alla

Det är dock inte bara för Willys som siffrorna är är en ganska dyster läsning.

Kundnöjdheten sjunker generellt – för andra året i rad. 

Förra årets resultat landade på en ovanligt hög nöjdhet, 70,9 på SKI:s index.

I år parkerade siffran på 67,0.

Det är en tydlig nedgång. Dagligvaruhandeln tappar mark i en tid när konsumenternas tålamod börjar ta slut, säger Lovisa Svensson, projektledare på Svenskt kvalitetsindex. 

Stort missnöje med priserna

Trots de senaste årens omtalade matprisökningar, och bojkotten av matjättarna under vecka 12, är det närheten (56 procent) som är den viktigaste faktorn för kunderna. Det är enbart 20 procent som anser att priset är viktigast, och 14 procent anser att utbudet är avgörande.

– Men när det kommer till missnöje är prisfrågan överlägset störst. Klagomålen handlar om höga priser, svaga rabatter och ifrågasatta vinstnivåer. Mest utmärkande är ICA, där över en tredjedel av kommentarerna gäller just priset, framhåller SKI och tillägger:

– Samtidigt är det också ICA som har flest kunder som inte ser något behov av förbättring, en paradox som pekar på både lojalitet och höga förväntningar.

LÄS MER: Här är matvarorna med högst prisökningar i mars

Hela listan

Kundnöjdhetsindex kan anta värden mellan 0 och 100. Index över 75 är mycket bra medan betyg under 60 tyder på ett stort missnöje bland kunderna.

Förändringen från mätningen förra året anges inom parantes

1. Lidl 70,7 (-0,2)

2. City Gross 68,2 (-3,1)

3. ICA 67,0 (-4,4)

4. Branschen 67,0 (-3,9)

5. Hemköp 66,9 (+1,6)

6. Coop 66,9 (-3,1)

7. Willys 65,1 (-7,3)

8. Övriga 65,1 (ingen siffra 2024)

Källa: Svenskt kvalitetsindex

LÄS MER: Det är bekräftat – detta är dyraste matkedjan i Sverige

Foto: Axfood

Text: Redaktionen


JUST NU: Putin ger riskzoner grönt ljus

2025 11 22

Säkerhetbedömningen för flygtrafiken i Ryssland är på väg att förändras.

Ryska myndigheter förbereder återöppning av ett dussin flygplatser som varit stängda på grund av säkerhetsrisker i landet, rapporterar Moscow Times.

Flygplatser redo

Enligt Rosaviatsia, den ryska civila luftfartsmyndigheten, stängdes ett flertal flygplatser i februari 2022 efter invasionen av Ukraina på grund av säkerhetsrisker i landet.

Nu sägs Ryssland vara redo att återuppta verksamheten i riskzonerna så fort Försvarsministeriet ger sitt slutgiltiga godkännande.

Totalt stängdes elva flygplatser i södra och centrala Ryssland, men tre har redan återöppnats.

– Vi är alltid i dialog med Försvarsministeriet. De återstående åtta flygplatserna är redo att öppna så snart vi får klartecken, säger Dmitry Yadrov, chef för Rosaviatsia.

LÄS MER: UPPGIFTER: Putin har tappat tålamodet – slår till mot anhängare

Förberedelser trots osäkerhet

Transportminister Andrei Nikitin sade tidigare i veckan att myndigheterna redan förbereder flygplatserna för återstart så fort federala säkerhetsbyråer utfärdar de nödvändiga tillstånd som krävs.

Rosaviatsia uppger att personalstyrkan vid tio av södra flygplatserna har hållits på ungefär 90 procent av nivåerna före 2022, och att Rosaviatsia förra året fick 11 miljarder rubel, cirka 139 miljoner dollar för att kompensera för förlusterna från stängningarna.

Flygstopp under invasionen

Flygstoppet infördes som en direkt följd av säkerhetsrisker när Vladimir Putin startade sin invasion med trupper in i Ukraina.

De stängda flygplatserna omfattar bland annat Belgorod, Bryansk, Kursk samt den ockuperade regionen Krym.

Än så länge har inte Försvarsministeriet kommenterat när de åtta resterande flygplatserna kan öppnas igen.

Internationella reaktioner

Det internationella läget förblir spänt, och flera länder följer noga utvecklingen i Ryssland och Ukraina.

Medan de ryska myndigheterna förbereder att återöppna flygplatser, uttrycker det internationella samfundet fortsatt oro över situationen i Ukraina och de potentiella konsekvenserna av att återuppta flygtrafik mitt under en pågående konflikt, uppger den italienska nyhetsbyrån Notizie.

LÄS MER: Putins besked till omvärlden – ”Vår främsta uppgift”

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


“Vet inte att de har pengar som kan användas” – Powers besked till kunderna

2025 11 22

Butikskedjan Power meddelar att kunder har innestående pengar att använda.

Power har etablerat sig som ett starkt varumärke på den svenska marknaden när det kommer till hemelektronik.

Kedjan har gått ut med ett meddelande om att kunder har outnyttjade bonuspengar som kan användas.

Totalt rör det sig om nästan 68 miljoner kronor.

Powers meddelande

Svenska kunder har 68 miljoner kronor i outnyttjade bonuspengar hos Power.

– För 67 947 985 kronor kan man köpa rätt många TV-apparater eller robotdammsugare. Och det är faktiskt så mycket pengar som POWERs svenska kunder har innestående just nu, tack vare hemelektronikkedjans bonussystem MyPOWER, meddelar kedjan.

– POWER påminner i mail, nyhetsbrev och när kunderna handlar i butiken, men eftersom så mycket pengar ligger kvar är teorin att många kunder glömt att de har pengar som bara ligger och väntar på att komma till roligare användning. 

Om de inte använts på två år så försvinner bonuspengarna.

“Otroligt hög summa”

Eddie Hernandez, marknadschef på Power Sverige, kommenterar.

– 68 miljoner är ju en otroligt hög summa och vi vill få ut till så många kunder som möjligt att de gärna får komma och handla ny, kul hemelektronik för sina pengar, säger han i ett pressmeddelande.

– Det känns fel att de bara ligger hos oss och väntar. Särskilt nu inför Black Friday och julperioden vet vi att de här pengarna kan bli ett välkommet tillskott för många hushåll.

Läs mer: Har tiotusentals ägare – bolag kan försvinna från börsen

Mest pengar

Här är de butiker där kunderna har mest innestående pengar:

- Power Heron City: 2 418 031 kronor

- Power Barkarby: 2 873 372 kronor

- Power Högsbo: 2 320 341 kronor

- Power Helsingborg Väla: 2 303 004 kronor

- Power Norrköping: 2 219 391 kronor

Ny butik

Butikskedjan har i dagsläget 28 varuhus runt om i landet

Så sent som i oktober slog de upp dörrarna till den nya butiken i Heron City i Stockholm.

Läs mer: ”Aktiverar beredskapsplan” – tung konkurs i Sverige

Foto: Power Noel Edling

Text: Redaktionen