Oväntat besked om Willys – sämst av alla

2025 04 14

Oberoende Matpriskollen har flera gånger pekat ut Willys som matkedjan med lägst ordinariepriser i Sverige.

Senaste gången var i höstas.

– Vi har gjort vår stora prisundersökning på de allra största butikerna i många år och fortfarande är det Willys som har de lägsta ordinarie butikspriserna, oavsett vilket område och vilka hushållstyper vi undersökt, sade Ulf Mazur, Matpriskollens grundare, vid tillfället.

Oväntade beskedet: hamnar i botten

Men de förhållandevis låga priserna tycks inte övertyga kunderna.

När Svenskt kvalitetsindex, SKI, på måndagen presenterar siffrorna för kundnöjdheten i landet hamnar Willys i botten – sämst av alla matjättar.

Det handlar om ett stort ras, från fjolårets 72,4 till 65,1 i år (se faktatura i slutet av artikeln).

SKI förklarar resultatet med att priserna är viktigt, men att kunderna efterfrågar mer.

– Utöver prisrelaterad kritik visar kommentarerna även på förväntningar kring hållbarhet, bättre service och tydligare kommunikation, även om dessa frågor får mindre utrymme, skriver organisationen i sin rapport.

Förtroendet minskar för alla

Det är dock inte bara för Willys som siffrorna är är en ganska dyster läsning.

Kundnöjdheten sjunker generellt – för andra året i rad. 

Förra årets resultat landade på en ovanligt hög nöjdhet, 70,9 på SKI:s index.

I år parkerade siffran på 67,0.

Det är en tydlig nedgång. Dagligvaruhandeln tappar mark i en tid när konsumenternas tålamod börjar ta slut, säger Lovisa Svensson, projektledare på Svenskt kvalitetsindex. 

Stort missnöje med priserna

Trots de senaste årens omtalade matprisökningar, och bojkotten av matjättarna under vecka 12, är det närheten (56 procent) som är den viktigaste faktorn för kunderna. Det är enbart 20 procent som anser att priset är viktigast, och 14 procent anser att utbudet är avgörande.

– Men när det kommer till missnöje är prisfrågan överlägset störst. Klagomålen handlar om höga priser, svaga rabatter och ifrågasatta vinstnivåer. Mest utmärkande är ICA, där över en tredjedel av kommentarerna gäller just priset, framhåller SKI och tillägger:

– Samtidigt är det också ICA som har flest kunder som inte ser något behov av förbättring, en paradox som pekar på både lojalitet och höga förväntningar.

LÄS MER: Här är matvarorna med högst prisökningar i mars

Hela listan

Kundnöjdhetsindex kan anta värden mellan 0 och 100. Index över 75 är mycket bra medan betyg under 60 tyder på ett stort missnöje bland kunderna.

Förändringen från mätningen förra året anges inom parantes

1. Lidl 70,7 (-0,2)

2. City Gross 68,2 (-3,1)

3. ICA 67,0 (-4,4)

4. Branschen 67,0 (-3,9)

5. Hemköp 66,9 (+1,6)

6. Coop 66,9 (-3,1)

7. Willys 65,1 (-7,3)

8. Övriga 65,1 (ingen siffra 2024)

Källa: Svenskt kvalitetsindex

LÄS MER: Det är bekräftat – detta är dyraste matkedjan i Sverige

Foto: Axfood

Text: Redaktionen


18 sep 2025

Två banker pekas ut – kunder riskerar saftig räntesmäll

2025 09 18

Från och med i sommar gäller nya regler för bankerna.

När en ny kund tecknar ett bolån delas ofta en rabatt ut mot bankens listränta, det vill säga den högsta möjliga räntan enligt banken.

Rabatten är ofta tidsbestämd och kunder som är ouppmärksamma på datumet riskerar därmed att drabbas av en ny och väldigt mycket högre ränta därefter.

Sedan 1 juli gäller en ny regel som tvingar banker att påminna kunderna minst en månad i förväg om att rabatten är på väg att löpa ut.

Alla banker sköter sig på den fronten, enligt jämförelsesajten Zmarta.

Men två av dem sticker ut.

Riskerar 2 000 kronor mer

Det handlar om Länsförsäkringar och SEB vars kunder måste gå in i en ny förhandling för att inte riskera en höjd ränta, visar Zmartas undersökning.

När det gäller SEB får hushållen en automatiserad snittränta, sällan till fördel för den kund som inte förhandlat själv. 

– Hos Länsförsäkringar får kunder automatiskt betala listräntan för ett rörligt bolån om de glömmer förhandla, alltså bankens i princip högsta bolåneränta, framhåller Zmarta.

"Många känner inte till det"

Enligt siffrorna i september kan en genomsnittskund hos Länsförsäkringar därmed riskera 1,21 procentenheter högre ränta, motsvarande cirka 2 000 kronor mer i månaden för ett bolån på två miljoner kronor före ränteavdrag.

– Tyvärr är det många som inte känner till att räntan de erbjuds bara gäller en begränsad tid, eller glömmer bort att förhandla på nytt, säger Charlie Tideman, hushållsekonom på Zmarta, i en kommentar till undersökningen.

– Den som vill minska risken för en räntesmäll bör därför välja ett alternativ där man slipper förhandla överhuvudtaget och där rabatten består. Övriga måste vara aktiva och jämföra räntor minst en gång om året.

LÄS MER: Biltema öppnar nytt – första 100 kunderna får presentkort

Så gör övriga storbanker

Tre av åtta bolånegivare, Danske Bank, SBAB och Skandia, har inga tidsbestämda rabatter enligt Zmartas genomgång.

Handelsbanken och Swedbank skickar ut ett nytt ränteerbjudande två veckor innan rabatten löper ut. Nordea gör det i samband med påminnelsen en månad i förväg. Den sistnämnda banken låter kunderna behålla rabatten om de inte svarar på erbjudandet.

– Oavsett långivare bör man undersöka marknaden med jämna mellanrum för att se ifall det går att få en bättre ränta. För många är räntekostnaderna den största utgiftsposten i hushållet. Så om det är något man ska lägga tid på så är det att försöka jämföra och pressa räntorna så långt det är möjligt, säger Charlie Tideman.

LÄS OCKSÅ: Kalldusch för Ica – konkurrenten närmar sig snabbt

Foto: M. Lis

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Det omöjliga har hänt – total “rysk panik”

2025 09 18

Ett oidentifierat flygande föremål var på vippen att utlösa ett kärnvapenkrig.

Den uppgiften kommer från George Knapp, en undersökande journalist som i dagarna vittnade i en utfrågning i USA:s representanthus.

Enligt Knapp kom han på 1990-talet över hemliga sovjetiska dokument som påstås visa att ett ufo nästan satte igång ett tredje världskrig.

Det ska framför allt handla om en otänkbar incident från 1982 som uppges ha varit sekunder från att få Ryssland att avfyra interkontinentala ballistiska missiler, även kallat ICBM, mot USA.

– Det inträffade en incident i oktober 1982 ovanför en ICBM-bas där ufon dök upp och observerades ovanför basen, där missilerna är riktade mot USA, säger Knapp i vittnesmålet enligt Fox News.

"Rysk panik"

Utfrågningen genomfördes av representanthusets arbetsgrupp för avklassificering av federala hemlighet.

Enligt George Knapp orsakade ufona “panik” hos ryska officerare.

– De här ufona utför otroliga manövrar. De splittras, smälter samman igen, dyker upp och försvinner. Och precis i slutet av denna fyratimmarsperiod lyste kontrollkoderna för uppskjutning av ICBM:erna upp. Något angav de korrekta koderna. Missilerna var aktiverade och redo att avfyras och de kunde inte stänga av dem, hävdar journalisten.

Kort därefter försvann farkosterna och kontrollsystemen återgick till det normala.

– Det är en kuslig sak. Jag menar, vi var bara ett par sekunder från att tredje världskriget skulle börja, och ufona var ansvariga för det, säger Knapp.

LÄS MER: Amerikansk missil träffar ufo – “aldrig sett något liknande”

Planerar möte med Ryssland

Utöver Knapp delade även flera aktivt tjänstgörande samt tidigare amerikanska militärer med sig av erfarenheter av så kallade UAP, unidentified anomalous phenomena (oidentifierade anomala fenomen), i samma utfrågning.

Dessutom har republikanen Anna Paulina Luna, ordförande i arbetsgruppen, gått ut med att kongressen avser att få till ett möte med Ryssland för att diskutera vad landet vet om just ufo.

– Vi ser fram emot att ha ett bilateralt möte med det ryska parlamentet här ganska snart, säger hon i en intervju med NewsNation.

En förfrågan till ryska regeringstjänstemän har redan ställts, enligt Luna.

LÄS MER: Tidigare försvarstoppen: “Det är största upptäckten i mänsklighetens historia"

Arkivfoto: US Air Force resp US Navy

Text: Redaktionen