Oväntat besked om Nutella

2025 06 05

Sedan lanseringen 1964 har nötkrämen Nutella aldrig förändrats. Smaken har alltid varit densamma.

Nu bryter moderbolaget Ferrero den över 50 år långa traditionen.

I ett pressutskick uppger bolaget att en Nutella med jordnötssmak kommer att lanseras.

Den nya smakvarianten kommer i första hand att nå den amerikanska marknaden. 

Ferrero hoppas kunna charma amerikanska konsumenter med den nya jordnötssmaken, som är starkt förknippad med amerikansk smaktradition.

– Vi har varit mycket tydliga: USA är världens största marknad och den viktigaste marknaden i världen. Vi vill bli störst i USA också, säger Michael Lindsey, vd och koncernchef för Ferrero i Nordamerika, till CNBC News.

”Amerikansk twist”

Ferrero grundades i Italien, men huvudkontoret är baserat i Luxemburg.

I dag är bolaget den tredje största godisaktören på den amerikanska marknaden. Endast Hershey och Mars är större.

Genom att ”amerikanisera” sina produkter hoppas Ferrero kunna ta upp kampen med sina rivaler i USA.

– Man måste amerikanisera produkten någon gång för att nå nästa nivå av uppskattning hos de amerikanska konsumenterna. Vår strategi är att introducera en amerikansk twist på populära produkter, förklarar Michael Lindsey.

LÄS MER: Norge överväger förändring för matbutikerna – på grund av Sverige | Ekonomibladet

Flera produkter påverkas

Utöver den nya Nutellasmaken kommer Ferreros populära godis Tic Tac att smaksättas med den amerikanska läsken Dr Pepper. Dessutom kommer chokladen Ferrero Rocher att ändra form till fyrkantiga rutor och placeras i påsar.

Alla förändringar är en del av bolagets ”amerikanisering”.

– Att utveckla produkter specifikt för den nordamerikanska marknaden representerar ett avgörande ögonblick i företagets historia. Dessa innovationer kommer att engagera både lojala fans och nya konsumenter, och stärka vårt redan starka varumärke, säger Michael Lindsey.

Inget besked om Sverige

Det är oklart om den nya Nutellasmaken kommer till Sverige. I USA kommer den finnas på marknaden från och med våren 2026.

LÄS MER: Icas vinst faller – “Resultatet blev svagare” | Ekonomibladet

Foto: Photo Enduro 

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen