Oväntad upptäckt om vindkraftverk – effekten är tvärtom

2024 07 18

En seglivad myt om vindkraftverk slås nu tillbaka av Naturvårdsverket i en ny rapport.

Trots att det i allmänhet finns ett stort stöd för vindkraft är det många som inte uppskattar att nya projekt lanseras i Sverige.

Ett argument som ofta förs fram är den estetiska aspekten. Bland annat möter vindkraftsbyggen motstånd från lokala intressenter för att det antas skrämma bort turister.

– Vindkraftsinfrastruktur kan eventuellt göra landskapet mindre attraktivt för besökare och uppfattas därför riskera att avskräcka vissa turistsegment från att komma, skriver Naturvårdsverket i en ny rapport.

Visar sig vara tvärtom

Men farhågan visar sig till stor del sakna grund.

Enligt samma studie har turister inte alls någonting emot vindkraftverk när de besöker olika platser i Sverige.

Effekten är till och med tvärtom – turisterna ser byggena som någonting positivt.

– Resultaten tyder på att turister i allmänhet inte ser vindkraftverk som något negativt, utan uppskattar dem för att de bidrar till hållbar utveckling och energioberoende, skriver författarna i Naturvårdsverkets rapport.

– De föredrog bland annat att ha ett fåtal utspridda vindkraftverk och människor verkar förlita sig till den information de får genom social interaktion för att bedöma deras påverkan. 

LÄS MER: Krisbesked för svensk vindkraft

Folk som rör sig utomhus mest positiva

Myndigheten har genomfört omfattande intervjuer på fyra svenska destinationer i underlaget.

Det visar sig att de som ägnar sig åt utomhusaktiviteter är de som i störst utsträckning har positiva åsikter om vindkraft.

– De som är positivt inställda till vindkraft sätter större värde på emotionella, epistemiska, spirituella och hållbarhetsrelaterade faktorer.

I underlaget finns också en studie av relevanta hashtags på Instagram som visar att vindkraftverk avbildades på ett positivt sätt.

SD: "Förstör nattsömnen"

Vindkraft är hett omdiskuterat inom politiken. Ofta handlar det inte om elen det genererar, utan just hur det påverkar estetiska och psykosociala faktorer i vardagen.

Folk får psykiska problem för de får nattsömnen förstörd av ljudet. Det saboterar naturen, sade exempelvis Sverigedemokraternas ekonomisk-politiska talesperson Oscar Sjöstedt till SvD förra året.

Foto: T. Reuabourg

Text: Redaktionen


Stort larm om populärt livsmedel – Willys och Lidl pekas ut

2024 10 29

Ett mycket kontroversiellt livsmedel säljs i bland annat Axfoods butiker.

Koncernen, som äger Willys, Hemköp och numera även City Gross, säljer ett uppmärksammat ris vars tillverkare dragit åt sig svarta rubriker de senaste dagarna.

Det handlar om det populära rismärket Hästen från risfabriken Nordic Rice AB som har polisanmälts för brott mot livsmedelslagen, urkundsförfalskning och osann försäkran, rapporterar Dagens industri.

Inköpen har gjorts från Dagab som vägrar kommentera saken.

Även Axfood är fåordiga och vill inte uppge vilka åtgärder man vidtagit eller varför riset från Nordic Rice finns kvar i Dagabs sortiment.

– Vi känner oss trygga med att vi har produkter som stämmer med rätt kvalitet. Där vi eventuellt har hittat nån form av avvikelse har vi vidtagit åtgärder tillsammans med berörda leverantörer, säger Willys-koncernens presschef Magnus Törnblom till tidningen.

"Systematiskt kvalitetsfusk"

Riset och risfabriken i fråga kopplas till systematiskt kvalitetsfusk och gängkriminalitet, erfar Di.

Utöver Willys, Hemköp och City Gross finns produkten även hos Axfood-ägda Mathem, som också har Dagab som grossist.

Mathem vill inte heller kommentera saken i en intervju.

Lidl pekas också ut i sammanhanget – som sålde en produkt från Nordic Rice i samband med en kampanj vecka 40 men som annars inte har varor från företaget i det ordinarie sortimentet.

– Vi på Lidl fick kännedom om detta från Livsmedelsverkets pressmeddelande den 23 oktober. Det ris vi tog in som tillfällig kampanjartikel var inte Hästen utan Sultana Amirah basmatiris, framhåller Lidl till Di.

Stoppade 600 ton ris

Det var i fredags som Livsmedelsverket konstaterade att man stoppat 600 ton ris.

Myndigheten uppgav då att en del av riset sålts av de större svenska detaljhandelskedjorna, men pekade inte ut några kedjor vid namn.

Den vanligaste överträdelsen var vilseledande märkning. I flera fall indikerade märkningen att riset var av bättre kvalitet än produkten i förpackningen.

– I förpackningarna fanns ris av sämre kvalitet eller helt andra rissorter. Genom att hävda att riset är av en bättre kvalitet är det möjligt att öka vinsten och ge sig själv konkurrensfördelar på ett otillåtet sätt, fastslår Livsmedelsverket i granskningen.

Slår tillbaka: "Obalanserad bild"

Nordic Rice har svarat på kritiken.

I ett pressmeddelande menar man att Dagens industri gett en obalanserad bild av bolagets verksamhet.

– Det Di hänvisar till är ett enstaka fall där Nordic Rice fått en leverans från underleverantör som innehåller ris av otillräcklig kvalité. För att detta inte ska kunna ske igen förbättrar bolaget sina rutiner ytterligare, framhåller företaget.

Vidare uttrycker risjätten att man är ett av 14 undersökte företag och och står för cirka tre procent av de 600 ton ris som uppmärksammats.

– Vi jobbar systematiskt för att säkerställa kvaliteten på vårt ris som importeras och genomför slumpmässiga kontroller. Vårt ris genomgår kontroller i flera steg och är certifierat, inklusive en kontroll av kokbarheten vid packning, säger Haider Al-Kaizhwan, vd på Nordic Rice.

Foto: Lidl resp Axfood

Text: Redaktionen


Här är nya prislappen på plastpåsar – när skatten försvinner

2024 10 28

Den 1 november försvinner plastpåseskatten.

Skatten infördes 2020 som en del av ett EU-mål om att förbruka mindre plast, vilket innebar höjda priser på plastpåsar.

Enligt Naturvårdsverket gav åtgärden effekt.

– Enligt flera aktörer i branschen har en ökning av försäljningen fram till att skatten trädde i kraft noterats, och därefter skedde en drastisk minskning som hållit i sig under resten av 2020 och även 2021, framhåller myndigheten och tillägger:

– Skatten är alltså den avgörande faktorn för den stora minskningen mellan 2020 och 2021. Minskningen mellan dessa år var för den kategori kassar som ingår i minskningsmålet 75 procent, att jämföra med minskningen föregående år som var 25 procent, och åren dessförinnan mellan tre och sex procent.

Sänks med tre kronor

Förra hösten gav dock regeringen och Sverigedemokraterna besked om att skatten slopas från och med 1 november.

Bedömningen är att EU:s förbrukningsmål kommer att nås även utan en skatt på plastbärkassar. 

Skatten bedöms ha vissa negativa effekter, såsom administrativa kostnader och kan dessutom leda till ökad konsumtion av andra alternativ, meddelade regeringen i september 2023.

Och nu, med bara några dagar kvar till förändringen går igenom, ger Coop besked om vad den nya prislappen landar på.

Priset på plastbärkassar kommer att sänkas från dagens 6,95 kronor till 3,95 kronor.

Detta beslut är en naturlig följd av förändringen och något våra kunder förväntar sig, säger Marcus Björling som är pressekreterare på Coop Sverige, till SVT.

Ica kan inte säga exakt

Coop är den enda kedjan som ger ett rakt besked på vad påsarna ska kosta framöver.

På exempelvis Hemköp eller Ica råder fri prissättning, vilket innebär att butikerna själva kan bestämma priset.

Den senare räknar nog med generellt lägre priser.

– Vilket pris som en plastbärkasse kommer att ha när punktskatten är borttagen beror också på vilken prisutveckling det har varit på ingående råvaror, komponenter och förpackningsavgifter, framhåller Agneta Odell, inköpschef nearfood på Ica Sverige, i en kommentar till Dagligvarunytt.

Vidare berättar Odell att Ica räknar med att försäljningen kommer skjuta i höjden när skatten avskaffas.  

– Vi förbereder oss på en ökad försäljning av plastbärkassar, konstaterar inköpschefen.

Foto: J. Lawrence

Text: Redaktionen