Oväntad Swish-effekt – trefaldig ökning

2024 03 31

Införandet av Swish påverkar Svenska kyrkan på ett överraskande positivt sätt.

Förekomsten av betaltjänsten Swish fortsätter att växa in i samhällets alla delar.

Trots den pågående debatten om de digitala betalsätten kontra kontanternas roll i samhället har Swish onekligen tagit stor plats i samtiden.

Betaltjänstens effekt har nått fram till kyrkans verksamhet, och det på ett oväntat starkt sätt.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Trefaldig ökning

Nya siffror från kyrkosamfundet visar att sedan Swish infördes så har man fått in betydligt mer pengar än tidigare.

Statistik från Fässbergs församling i Mölndal visar en trefaldig ökning i församlingens totala kollektintäkter sedan de började ta emot kollekt via Swish.

Det bedöms vara enklare att swisha högre summor än att ge kontant.

– Det känns väldigt fånigt kanske att skriva in 20 kronor, säger prästen Johannes Imberg till SR.

Blir enklare

Statistiken pekar på att majoriteten som swishar in kollekt swishar mer än 50 kronor, samtidigt som 20 procent swishar mellan 200 och 1 200 kronor.

Det är mer än vad de som ger pengar kontant ger.

– Swishen gör det ju lättare att ge större summor. Det är enklare att kunna ge mycket till det som känns väldigt angeläget, fortsätter prästen.

Finns tre sorter

Det finns tre olika typer av kollekt där kyrkan samlar in pengar.

Det rör sig om rikskollekter, stiftskollekter och församlingskollekter.

– Kollektändamålen på riksnivå beslutas av Svenska kyrkan på nationell nivå, förklarar Svenska kyrkan.

–På stiftsnivå är det Stockholm stift som beslutar vart kollekten går. Och på församlingsnivå är det kyrkorådet i Brännkyrka församling som beslutar om vart kollekten ska gå.

Nästan 40 miljoner

I februari månad swishades totalt nästan 40 miljoner kronor i Sverige.

Appen har totalt 8,4 miljoner användare, och 93 procent av användare tar emot eller skickar betalning varje månad.

Framgången visar sig återkommande i olika mätningar.

– YouGov släppte nyligen sin årliga rapport över Sveriges starkaste varumärken och för tredje året i rad rankades Swish som nummer ett av svenska konsumenter, framhåller Swish.

– Swish stärker sin position med rekordhöga poäng och ökar dessutom avståndet till andraplatsen

Foto: Swish

Text: Redaktionen


JUST NU: Lågprisjätte expanderar kraftigt – 100 nya varuhus

2025 07 11

Lågpriskedjan Jula storsatsar i Sverige med omnejd.

Fram till 2030 planerar Jula att öppna 100 nya varuhus i Sverige, Norge, Finland och Polen.

Nu står det klart var två av varuhusen slår upp portarna.

Under våren 2026 öppnar Jula ytterligare ett varuhus i Helsingborg. Några månader senare öppnar ett nytt varuhus i Strängnäs.

– För oss är det viktigt att finnas där våra kunder finns. Vi vill göra det enkelt att handla till låga priser – och samtidigt inspirera till att fixa saker själva, oavsett om det gäller små eller stora projekt, säger Johan Sjöhagra, vd Jula.

”Känns fantastiskt”

Det nya varuhuset i Strängnäs får en total yta på cirka 2 400 kvadratmeter.

– Etableringen är ett viktigt steg i Julas fortsatta satsning på fysisk handel och innebär att bolaget stärker sin närvaro inte bara i Strängnäs, utan i hela Mälardalen, säger Johan Sjöhagra.

– Det är en viktig region, och det känns inspirerande att bli en del av det lokala handelslivet där. Vi tror starkt på den här etableringen

Varuhuset i stadsdelen Råå i Helsingborg blir Julas andra butik i staden.

– Det känns fantastiskt att få öppna ännu ett varuhus i Helsingborg. Vi ser en stark efterfrågan i regionen, och tillsammans med våra befintliga varuhus i Väla, Hyllinge, Löddeköpinge och Landskrona kan vi nu komma ännu närmare kunderna i södra Skåne. Det här är ett naturligt steg i vår ambition att finnas där våra kunder är, kommenterar Johan Sjöhagra.

LÄS MER: FOREX UPPMANAR: Kom och ta ut kontanter 

Går urstarkt

Butiksöppningarna presenteras efter att Jula redovisat ett historiskt rörelseresultat.

Lågpriskedjan går bättre än någonsin.

– Jula har haft en mycket stark start på året. Vi slår försäljningsrekord och ligger nära en kvarts miljard över föregående år. Försäljningen går för högtryck, säger Johan Sjöhagra.

LÄS MER: Stort larm om kronan 

Foto: 

Text: Redaktionen


KVINNA FÖRSVUNNEN: Polisen går ut med bild – militären kopplas in

2025 07 11

En 63-årig kvinna är försvunnen.

Hon lämnade sin bostad i södra Lund under torsdagen.

Några timmar senare anträffades kvinnans bil Skryllegården – ett skogsområde mellan Dalby och Södra Sandby i Lunds kommun.

Polisen sökte området med helikopter men kvinnan hittades inte.

Nu vädjar myndigheten till allmänheten.

– Med hänsyn till kvinnas liv och hälsa är det angeläget att hon kan anträffas snarast, framhåller polisen i ett uttalande.

Går ut med bild: "Ring 112" 

På sin hemsida har polisen publicerat en bild på den försvunna kvinnan.

Se bilden genom att klicka på en länk längst ner i artikeln.

Polisen har också gått ut med flera signalement för att få hjälp att hitta 63-åringen:

- Brunt axellångt hår med lugg

- Glasögon

- Eventuellt klädd i jeans och t-shirt

Vidare pekas platser ut där kvinnan kan befinna sig. Sankt Hans backar, Dalby Söderskog, Häckeberga, Skrylle och Fontänhuset i Lund är extra intressanta för sökinsatsen, men även andra platser kan vara av intresse.

– Ser du eller har du sett kvinnan eller bilen? Ring polisen på 112, skriver Polismyndigheten.

Försvarsmakten och Missing People

Försvarsmakten deltar i sökinsatsen. Organisationerna Missing People och Svenska räddningshundar är också på plats.

Stora områden är avspärrade och polishelikoptrar cirkulerar över skogsområdet, rapporterar Sydsvenskan.

–  Vi letar nu med hästar, hundar, helikopter och drönare, säger polisens presstalesperson Fredrik Wahlöö.

Uppmanar privatpersoner att ansluta 

Privatpersoner kan delta i sökinsatsen, men måste kontakta personal på plats.

– Det går bra att ansluta under dagen och kvällen också.  Det är fredag och semester, så vi hoppas det kan göra att fler kan vara med, säger Gabriel Hemberg, operativ chef på Missing people, till tidningen.

SE BILDEN PÅ KVINNAN GENOM ATT KLICKA HÄR (LÄNK TILL POLISENS HEMSIDA)

Foto: Polisen 

Text: Redaktionen