Oväntad Swish-effekt – trefaldig ökning

2024 03 31

Införandet av Swish påverkar Svenska kyrkan på ett överraskande positivt sätt.

Förekomsten av betaltjänsten Swish fortsätter att växa in i samhällets alla delar.

Trots den pågående debatten om de digitala betalsätten kontra kontanternas roll i samhället har Swish onekligen tagit stor plats i samtiden.

Betaltjänstens effekt har nått fram till kyrkans verksamhet, och det på ett oväntat starkt sätt.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Trefaldig ökning

Nya siffror från kyrkosamfundet visar att sedan Swish infördes så har man fått in betydligt mer pengar än tidigare.

Statistik från Fässbergs församling i Mölndal visar en trefaldig ökning i församlingens totala kollektintäkter sedan de började ta emot kollekt via Swish.

Det bedöms vara enklare att swisha högre summor än att ge kontant.

– Det känns väldigt fånigt kanske att skriva in 20 kronor, säger prästen Johannes Imberg till SR.

Blir enklare

Statistiken pekar på att majoriteten som swishar in kollekt swishar mer än 50 kronor, samtidigt som 20 procent swishar mellan 200 och 1 200 kronor.

Det är mer än vad de som ger pengar kontant ger.

– Swishen gör det ju lättare att ge större summor. Det är enklare att kunna ge mycket till det som känns väldigt angeläget, fortsätter prästen.

Finns tre sorter

Det finns tre olika typer av kollekt där kyrkan samlar in pengar.

Det rör sig om rikskollekter, stiftskollekter och församlingskollekter.

– Kollektändamålen på riksnivå beslutas av Svenska kyrkan på nationell nivå, förklarar Svenska kyrkan.

–På stiftsnivå är det Stockholm stift som beslutar vart kollekten går. Och på församlingsnivå är det kyrkorådet i Brännkyrka församling som beslutar om vart kollekten ska gå.

Nästan 40 miljoner

I februari månad swishades totalt nästan 40 miljoner kronor i Sverige.

Appen har totalt 8,4 miljoner användare, och 93 procent av användare tar emot eller skickar betalning varje månad.

Framgången visar sig återkommande i olika mätningar.

– YouGov släppte nyligen sin årliga rapport över Sveriges starkaste varumärken och för tredje året i rad rankades Swish som nummer ett av svenska konsumenter, framhåller Swish.

– Swish stärker sin position med rekordhöga poäng och ökar dessutom avståndet till andraplatsen

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Klassiskt klädföretag i konkurs – 60 butiker drabbas

2024 05 13

Ett klassiskt modebolag med Lotta Engberg som stort affischnamn kastar in handduken.

I över 60 år har man hållit igång verksamheten. Bland annat distribuerar bolaget varumärkena Cappuccino och Murrey som exempelvis säljs hos den etablerade klädkedjan Sandströms med ett tiotal butiker över stora delar av Sverige.

Men nu går det inte längre.

Från och med juni försätts den fristående inköpsorganisationen Desam Fashion Group i konkurs, rapporterar Market.

Säljer till 60 butiker

Desam bildades 1962 i Göteborg och har sedan 2015 kämpat med vikande omsättning. På sju år har den sjunkit med 44 miljoner.

– Det är fortsatt utmanande att nå högre volymer och att bibehålla en relevant marginal. Utvecklingen för fysiska butiker möter många utmaningar med utveckling av digital handel och en allmän oro hur konsumtion för kläder kommer att utvecklas, framhåller Desam i sin årsredovisning.

Konkursen blir kännbar för klädbutiker över stora delar av landet.

Desam har 15 delägare med ett 40-tal butiker, men enligt årsredovisningen från 2022 har man sålt kläder till omkring 60 självständiga modebutiker.

Butiker som nu alltså blir utan Desams produkter om ingen kan ta över bolaget.

LÄS MER: Klädkedja i konkurs – allt säljs ut på rea

Lotta Engberg stora affischnamnet

Ett av Desams största varumärken är Lotta Engberg. Så sent som förra månaden tog man in den folkkära artisten och tv-profilens vårkollektion i sitt sortiment.

– Klänningar som speglar Lottas personliga stil står i fokus, där passformen är utformad för att framhäva den kvinnliga siluetten, marknadsför man varumärket på sin hemsida.

Den samlade omsättningen för medlemsbutikerna landade på 210 miljoner kronor under 2022.

Sedan 2017 har bolaget redovisat en rörelseförlust. År 2022 gick man back fyra miljoner kronor, enligt Market.

Vid konkurstillfället hade Desam Fashion Group skatteanstånd på 2,4 miljoner kronor.

Även koncernmoderbolaget, Desam Utveckling AB, går i konkurs.

Inte ensamma

Desham Fashion Group är långt från den enda i klädbranschen som tvingats ge upp verksamheten i år.

Bland annat har H&M-bolaget Renewcell tvingats lägga ned, precis som klädkedjan Dimoda och mer okända och nischade Global Wheelwear.

LÄS MER: Klädkedja lämnar Sverige – stänger för gott

Foto: D. McKinney resp Peter Knutsson

Text: Redaktionen


Mäklare varnar för Hemnet – “ni gräver er egen grav”

2024 05 13

Mäklarbranschen i Sverige rasar mot bostadsplattformen Hemnet.

Ämnet är så pass känsligt att mäklare inte ens vill uttala sig utan krav på anonymitet.

"Gräver sin egen grav"

Det senaste året har bolaget bakom Hemnet ökat sina intäkter per publicerat objekt rejält, eftersom säljare i större utsträckning köper så kallade “premiumpaket” när man vill annonsera ut sin bostad.

Hemnet själva kallar det för “hög efterfrågan på tilläggstjänster". Men enligt mäklarbranschen är det snarare tal om plötsliga prishöjningar, rapporterar Dagens industri.

– Jag tror väl att Hemnet börjar gräva en grav för sig självt. Motstånd finns hos kunder och mäklare, för det påverkar oss och vad vi får betalt från kunden, säger en mäklare, som inte vill gå ut med sitt namn, till tidningen.

"Inte bäst för kunden"

Mäklarfirman Husman Hagberg flaggar för att det kan kosta uppemot 20 000 kronor att köpa en annons på Hemnet med särskild paketering.

Flera är inne på att den aktuella annonseringssajten nu närmar sig smärtgränsen.

Även Bjurfors och Länsförsäkringar fastigheter är kritiska, bland annat på grund av förändrade ersättningsvillkor för de mäklare som säljer annonser som publicerats på Hemnet.

– Hemnet har sänkt ersättningen på de billiga paketen och höjt på de dyra. Då tvingas mäklare sälja de dyrare paketen till kunderna, inte för att det är bäst för kunden utan kanske för att mäklarföretaget ska fortsätta göra vinst, säger Bjurfors vd Fredrik Kullman till Di.

Analytikern: inte befogat

Hemnet själva har inte uttalat sig om kritiken.

Däremot avfärdas den av analytikern Georg Attling som menar att Hemnet kan fortsätta höja sina intäkter i flera år framöver genom högre annonspriser och dyrare annonspaket.

Han säger att mäklarnas upprördhet bottnar i att de får ut en mindre andel av kakan, men anser inte att kritiken är befogad och pekar på att mäklarnas provisioner mer än "dubblerats i absoluta tal senaste fem åren".

Antalet annonser ökar kraftigt

Så sent som i slutet av april konstaterades det att antalet bostäder till salu på Hemnet hade skjutit i höjden.

Det totala utbudet av bostäder på sajten mellan januari och mars 2024 var högre än på tio år, enligt Göteborgs-Posten.

Den stora uppgången i utbudet har dock en annan förklaring än att det är nya bostäder som publicerats.

Istället beror det på att det för många tar längre tid att få en bostad såld – vilket gör att annonserna ligger uppe längre och drar upp kurvan.

Dessutom har man de senaste åren i högre utsträckning börjat använda sig av kategorin “kommande bostäder” – det vill säga objekt som ska ut på marknaden senare. Det driver också upp uppgången.

Enligt Hemnet har även köpare frångått ett tidigare normalläge på marknaden. Förr köpte många en ny bostad redan innan den förra hunnit bli såld.

– I den “normala marknaden” brukar vi se att två av tre personer köper sin nya bostad först innan man säljer sin gamla. Men idag är det tvärtom, säger Erik Holmberg, marknadsanalytiker på Hemnet, till GP.

Foto: Hemnet

Text: Redaktionen