Oväntad Swish-effekt – trefaldig ökning

2024 03 31

Införandet av Swish påverkar Svenska kyrkan på ett överraskande positivt sätt.

Förekomsten av betaltjänsten Swish fortsätter att växa in i samhällets alla delar.

Trots den pågående debatten om de digitala betalsätten kontra kontanternas roll i samhället har Swish onekligen tagit stor plats i samtiden.

Betaltjänstens effekt har nått fram till kyrkans verksamhet, och det på ett oväntat starkt sätt.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Trefaldig ökning

Nya siffror från kyrkosamfundet visar att sedan Swish infördes så har man fått in betydligt mer pengar än tidigare.

Statistik från Fässbergs församling i Mölndal visar en trefaldig ökning i församlingens totala kollektintäkter sedan de började ta emot kollekt via Swish.

Det bedöms vara enklare att swisha högre summor än att ge kontant.

– Det känns väldigt fånigt kanske att skriva in 20 kronor, säger prästen Johannes Imberg till SR.

Blir enklare

Statistiken pekar på att majoriteten som swishar in kollekt swishar mer än 50 kronor, samtidigt som 20 procent swishar mellan 200 och 1 200 kronor.

Det är mer än vad de som ger pengar kontant ger.

– Swishen gör det ju lättare att ge större summor. Det är enklare att kunna ge mycket till det som känns väldigt angeläget, fortsätter prästen.

Finns tre sorter

Det finns tre olika typer av kollekt där kyrkan samlar in pengar.

Det rör sig om rikskollekter, stiftskollekter och församlingskollekter.

– Kollektändamålen på riksnivå beslutas av Svenska kyrkan på nationell nivå, förklarar Svenska kyrkan.

–På stiftsnivå är det Stockholm stift som beslutar vart kollekten går. Och på församlingsnivå är det kyrkorådet i Brännkyrka församling som beslutar om vart kollekten ska gå.

Nästan 40 miljoner

I februari månad swishades totalt nästan 40 miljoner kronor i Sverige.

Appen har totalt 8,4 miljoner användare, och 93 procent av användare tar emot eller skickar betalning varje månad.

Framgången visar sig återkommande i olika mätningar.

– YouGov släppte nyligen sin årliga rapport över Sveriges starkaste varumärken och för tredje året i rad rankades Swish som nummer ett av svenska konsumenter, framhåller Swish.

– Swish stärker sin position med rekordhöga poäng och ökar dessutom avståndet till andraplatsen

Foto: Swish

Text: Redaktionen


EKONOMI: Ryssland ändrar sig – öppnar upp för väst

2025 04 11

Ryssland tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Ryssland förbjöd i samband med starten på invasionen av Ukraina utländska företag att ta ut sina tillgångar ur landet och krävde att de skulle hålla tillgångarna på särskilda konton.

Landet stängde i mångt och mycket ner för utländska – i synnerhet västerländska investeringar.

Nu ser det ut som att de tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Det rapporterar Reuters.

Tar ett steg

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar.

Det uppger en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det är ett beslut som öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden.

“Nytt inflöde”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, säger att ett nytt presidentdekret om uppmjukning av kapitalkontrollerna för nya investeringar kan komma att utfärdas runt halvårsskiftet.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de intäkter som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats.

Vissa framgångar

Samtidigt syns vissa framgångar för de ryska styrkorna på krigsfronten.

De ryska styrkorna fortsätter att marginellt avancera i gränsområdet Sumy-Kursk oblast, men den ryska styrkan i området kommer sannolikt inte att kunna inleda en större offensiv mot Sumy City på kort sikt utan att få betydande förstärkningar.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Offensiv inledd

ISW förklarar.

– Ukrainas överbefälhavare general Oleksandr Syrskyi uppgav under en intervju med det ukrainska mediebolaget LB UA den 9 april att de ryska styrkorna har intensifierat anfallen i ”alla huvudriktningar” och inlett offensiva operationer i Sumy och Kharkiv oblast, uppger ISW.

– ISW har observerat gradvisa men konsekventa ryska vinster och attacker längs linjen Volodymyrivka-Zhuravka-Novenke norr till nordost om Sumy City i norra Sumy oblast.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Bluff på ICA – kunderna kommer inte att bli glada

2025 04 11

Ica och flera andra matjättar anklagas för att vilseleda sina kunder.

“Superklipp” och rabatter duggar tätt i matbutikerna.

Och det är många som lockas av de till synes attraktiva erbjudanden i tider när matpriserna ökar kraftigt.

Men i själva verket sparar kunden ofta inte alls så mycket pengar på extrapriserna som man kan tro av reklamen, framhåller Sveriges konsumenter enligt SVT.

Enligt organisationen skiljer sig erbjudanden om “tre för två”, styckpriser eller röda siffror knappt från ordinarie pris.

– Det är vilseledande. En rabatt ska innebära en stor prisskillnad jämfört med ordinarie pris, men det är sällan fallet, säger Maria Wiezell som är konsumentjuridisk expert på Sveriges konsumenter, till tv-kanalen.

Pekades ut av myndighet

Ica var, tillsammans med bland annat Willys och Hemköp, en av matbutikerna som också pekades ut av Konsumentverket förra året.

Kedjan fick då samma typ av kritik. Enligt en granskning från myndigheten gav annonsbladen intrycket att produkter hade fått lägre pris, utan att det tidigare lägsta priset framgick, rapporterade TV4 vid tillfället.

Det strider mot prisinformationslagen, menar Konsumentverket som krävde åtgärder.

Kampanjkritik

Även Icas så kallade multikampanjer, “köp 2 betala för 1”, har särskilt uppmärksammats av oberoende sajten Matpriskollen.

Kritiken handlar om att kedjorna flyttar lager från butikerna till kundens hem och ökar matsvinnet.

– Ica har den största ökningen mot förra året, men även tidigare har Ica varit drivande med multierbjudanden. Detta verkar vara en försäljningsstrategi man fokuserar ännu hårdare på, sade Ulf Mazur, sajtens vd och grundare, i höstas. 

Har inte svarat

Ica har inte svarat på kritiken. SVT har sökt matjätten utan resultat.

Enligt Sveriges konsumenter saknas det idag ett tydligt regelverk för hur stor skillnaden måste vara mellan ordinarie och rabatterat pris. “Röda siffror” innebär därmed inte att varan per automatik kostar mindre än normalt.

– Regleringen borde tydliggöra vad som räknas som en rabatt. I nuläget är det upp till butikerna, säger Maria Wiezell.

Foto: ICA-gruppen

Text: Redaktionen