Oväntad hyllning till Magdalena Andersson – bryter mot regler

2025 02 14

Magdalena Andersson (S) får en oväntad hyllning, trots att den egentligen strider mot reglerna.

Magdalena Andersson har varit partiledare för Socialdemokraterna sedan 2021.

Under en kort period mellan november 2021 och oktober 2022 var hon också Sveriges statsminister.

Nu ska hon få ett minnesmärke – trots att det egentligen strider mot reglerna, rapporterar TV4.

Får ett minnesmärke – mot reglerna

Andersson ska få ett minnesmärke för sin tid som statsminister, meddelar Riksdagsförvaltningen.

Hon kommer att få ett oljeporträtt uppsatt i riksdagen.

Men minnesmärket strider egentligen mot reglerna, uppger kanalen.

Magdalena Andersson har egentligen inte varit statsminister tillräckligt länge för att få ett minnesmärke, enligt Riksdagsförvaltningens egna regler.

Men trots det kommer hon alltså att få ett oljeporträtt – av en specifik orsak.

Därför görs undantag

Riksdagsförvaltningen anser att det finns anledning att göra undantag i Andersson fall.

Skälet uppges vara att hon var Sveriges första kvinnliga statsminister, enligt kanalen, som hänvisar till nyhetsbyrån Sirén.

Det faktum att Andersson var Sveriges första kvinnliga statsminister har så pass stor historisk betydelse, att det finns anledning att bryta mot regler om hur länge man ska ha varit statsminister för att få ett minnesmärke.

Så ser reglerna ut

Det krävs egentligen att man har varit statsminister i fyra år för att få ett minnesmärke, rapporterar Expressen.

Den förre statsministern Fredrik Reinfeldt (M) hyllades med en byst i höstas. För det krävs att man har varit statsminister i åtta år eller mer, men det är alltså än så länge inte aktuellt i Magdalena Anderssons fall.

Andersson framåt i opinionen

Magdalena Andersson har förstås förhoppningar om att återigen bli vald till statsminister 2026. Enligt en sammanräkning av opinionsmätningar har S just nu sitt högsta väljarstöd sedan i maj, uppger Omnipoll. Partiet landar på 33,7 procent.

Oppositionen har just nu stöd av 51,6 procent av befolkningen, enligt sammanställningen. Men Tidöpartierna knappar in långsamt och ligger just nu på 46,8 procent.

Foto: Mathias Hansson Socialdemokraterna

Text: Redaktionen


JUST NU: Varning för flodvåg i Centraleuropa

2025 05 30

Kollapsen av glaciären Birch Glacier har orsakat stor förödelse i Schweiz.

Den närliggande byn Blatten har begravts under enorma mängder sten och is. Byns 300 invånare evakuerades tidigare i veckan.

Nu kan nästa katastrof inträffa.

Det enorma raset har dämt upp floden Lonza som normalt flyter genom dalen. Olika räddningsinstanser arbetar intensivt med att få bort stenmassorna, men tiden håller på att rinna ut.  

Enligt den schweiziska tv-kanalen SFR handlar det om några timmar innan floden svämmas över till följd av jordskredet.

Kan inleda massevakuering

Översvämningen befaras leda till en flodvåg, som kan orsaka stor förödelse.

Nu uppmanas invånare i närliggande kommuner att förbereda sig för massevakuering, rapporterar SFR.

– Risken för en flodvåg är fortsatt hög, rapporterar kanalen.

– Situationen har knappast förändrats. Fördämningen är fortfarande kvar och det är oklart om och vart vattnet kommer att rinna undan.   

Vidare uppger SFR att geologiska experter kommer genomföra en flygning över området senare i dag och göra en ny bedömning av situationen. Myndigheter kan dock inte placera ut personal i närheten av jordskredsområdet eftersom rasmassorna är instabila.  

FAKTA: Flodvåg

 - En flodvåg uppstår i ett vattendrag, ofta på grund av kraftig nederbörd, islossning eller dammbristning.

- När en flodvåg inträffar uppkommer en serie vågor som kan orsaka stor förödelse.

- I september 2023 drabbades Libyen av en förödande flodvåg. Dammarna i Derna och Abu Mansour brast, vilket släppte ut cirka 30 miljoner kubikmeter vatten. Omkring 6 000 personer omkom i katastrofen och över 8 000 personer rapporterades saknade. Uppemot 20 000 bostäder förstördes eller skadades.  

Foto: 

Text: Redaktionen


JUST NU: 15-årig pojke död i olycka

2025 05 30

En 15-årig pojke har förlorat livet av en olycka i Götene, Västra Götalands län.

Det bekräftar polisen på fredagsmorgonen.

Pojken har avlidit till följd av skadorna efter en otäck olycka under torsdagskvällen när en A-traktor körde av vägen.

En person, en yngre man i 15-årsåldern, har avlidit av sina skador. Anhöriga är underrättade, informerar vakthavande befäl från polisen.

20-åring anhållen

Det var vid 19-tiden igår kväll som polisen rapporterade en olycka söder om Kestad i Götene.

Fyra unga män skadades och samtliga fördes till sjukhus.

Polisen utreder händelsen.

– Förundersökning gällande vårdslöshet i trafik, vållande till kroppsskada samt olovlig körning, bekräftar myndigheten.

Rubriceringen har nu ändrats efter dödsbeskedet på morgonen.

– En person som var förare av fordonet, en man i 20-årsåldern, har anhållits efter händelsen och är misstänkt för grovt vållande till annans död, grovt vållande till kroppsskada, vårdslöshet i trafik.

Fordonet har tagits i beslag för att genomgå en teknisk undersökning.

Olyckorna har minskat

Enligt statistik från Transportstyrelsen har antalet A-traktorer ökat i Sverige. Däremot har antalet olyckor generellt börjat minska, visar en rapport från i höstas.

Under första halvåret 2024 skadades 226 personer i olyckor med a-traktorer.  En minskning med 17 procent jämfört med motsvarande period 2023.

Samtidigt ökade antalet registrerade A-traktorer med drygt 1 500 fordon till omkring 56 000.

Nya regler

I augusti 2023 började nya regler för A-traktorer att gälla. Bland annat infördes krav på att alla måste använda bälte, att det enbart får sitta en person på respektive plats och att fordonet endast får köra i högst 30 kilometer i timmen.

För två månader sedan ändrades direktiven på nytt efter nya körkortsdirektiv från EU.

Det nya direktivet innebär bland annat att fordonen kommer få köras i 45 km/tim.

Enligt EU-direktivet fastslås även åldersgränsen för att köra A-traktor till 16 år. Alltså ett år högre än åldersgränsen i Sverige.

Svenska ungdomar undantas dock från direktivet, vilket bland annat Riksförbundet M arbetat hårt för. Organisationen har förespråkat att åldersgränsen på 15 år bibehålls, samtidigt som högre krav på utbildning och säkerhet bör införas för att minska olycksriskerna.

Text: Redaktionen