Ovanligt långa köer till 1177

2024 07 21

Under sommaren har det varit ovanligt svårt att komma i kontakt med sjukvårdsrådgivningen 1177.

1177 är en telefontjänst som ägs gemensamt av Sveriges kommuner och landsting, där patienter ska kunna få råd och information om vård och hälsa.

Men den här sommaren har det varit svårare än vanligt att komma fram till 1177.

Telefonköerna är ofta långa.

Många möts också av ett talsvar där de uppmanas att ringa tillbaka vid ett annat tillfälle, rapporterar SR.

Talsvar efter 45 minuter

Efter 45 minuters väntan kommer ett talsvar där man uppmanas att ringa tillbaka, enligt radiokanalen.

– Ibland så blir det ett högre tryck, och då går vårt talsvar på vid 45 minuter. Men det kan lika gärna vara borta en minut senare, säger Camilla Jakobsson, enhetschef på 1177 i Västra Götaland, till radiokanalen.

”Ska inte behöva sitta och vänta”

Om man är akut sjuk så bör man istället ringa SOS, understryker hon.

Talsvaret finns för att folk inte ska sitta och vänta alltför länge.

– Det är ju för att folk inte ska behöva sitta och vänta, utan att man kan kanske då kan göra någonting annat och ringa om igen, säger hon.

Det är dock ovanligt att 1177 använder sig av det här talsvaret, och det visar att det är ovanligt långa köer till telefontjänsten nu under sommaren, enligt radiokanalen.

I genomsnitt tar det i juli 23 minuter att komma i kontakt med en sjuksköterska.

Det är dock längre köer under vissa perioder under dagen, varför man ibland vill uppmana folk att ringa in senare.

Har fått kritik

1177 är en populär telefon- och webbtjänst för rådgivning om vård och hälsa, men har ibland också fått kritik.

Bland annat har problem kring tjänstens chattfunktion 1177 Direkt uppmärksammats.

I våras beslutade Region Östergötland att ta bort funktionen, rapporterar SVT.

I samband med det valde regionen också att anmäla chattboten Triage24 till Läkemedelsverket, eftersom de ansåg att chattboten gjorde farliga felbedömningar som innebär en risk för patienters säkerhet.

Foto: J. Hagström, 1177

Text: Redaktionen


Svensk bilist fast i fartkameran – ursäkten väcker rubriker utomlands

2024 12 12

Två gånger i år har en svensk man i 50-årsåldern åkt fast för fortkörning.

Och hans ursäkt är ganska uppseendeväckande.

Nekade till att ha suttit vid ratten

Första gången fastnade mannen på fartkameran på E22 i Västerviks kommun.

Trots bilderna förnekade 50-åringen bestämt att det var han suttit bakom ratten. 

Vem det var på bilden kunde mannen inte svara på, men uppgav att hans bil används frekvent av familjen och att han har flera anhöriga som liknar honom till utseendet.

Efter att tingsrätten jämfört fartkamerans bilder med pass- och körkortsbild drogs slutsatsen att det visst var samma man, rapporterar Barometern.

Han dömdes därmed för brott mot trafikförordningen till 2 000 kronor i böter.

Uppmärksammas i Norge

Nu får incidenten uppmärksamhet utomlands.

Det är den norska tidningen Dagbladet som drar upp historien och gör rubriker av händelsen.

Även konsumentmagasinet Elbil24 från Norge sprider nyheten.

– Ibland kan det vara svårt att erkänna att man har gjort fel. Det gäller i allra högsta grad en svensk bilist, skriver tidningen.

I artikeln hånas svenskens ursäkt om att det var någon annan på fartkamerans bild.

– Bara en identisk tvillingbror, som mannen inte har, kunde få dem (tingsrätten, red. anm.) att tvivla på vem som körde bilen, står det i texten.

LÄS MER: Så fort kan man köra – innan fartkameran tar bild

Blev tagen igen

Historien tar dock inte slut där.

Samma man blev senare tagen i en ny fortkörning. Han hade då återigen åkt fast i en fartkamera då han körde 98 kilometer i timmen på en 90-väg.

Den här gången hade 50-åringen en ny ursäkt.

I rätten uppgav han att han inte varit i närheten av platsen och inte vet var han var det aktuella datumet. Han sa att det var hans pappa på bilden från fartkameran, skriver Barometern om händelsen.

Ny böter

Tingsrätten köpte dock inte den förklaringen heller och det blev 1 500 kronor i böter för hastighetsöverträdelse.

Även detta uppmärksammas i Norge, där bötesbeloppen är högre för fortkörning än i Sverige.

Alla följer inte hastighetsbegränsningen. Vissa nekar också till att ha kört för fort, konstaterar Dagbladet.

Foto: Trafikverket

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 12

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen