Ovanligt långa köer till 1177

2024 07 21

Under sommaren har det varit ovanligt svårt att komma i kontakt med sjukvårdsrådgivningen 1177.

1177 är en telefontjänst som ägs gemensamt av Sveriges kommuner och landsting, där patienter ska kunna få råd och information om vård och hälsa.

Men den här sommaren har det varit svårare än vanligt att komma fram till 1177.

Telefonköerna är ofta långa.

Många möts också av ett talsvar där de uppmanas att ringa tillbaka vid ett annat tillfälle, rapporterar SR.

Talsvar efter 45 minuter

Efter 45 minuters väntan kommer ett talsvar där man uppmanas att ringa tillbaka, enligt radiokanalen.

– Ibland så blir det ett högre tryck, och då går vårt talsvar på vid 45 minuter. Men det kan lika gärna vara borta en minut senare, säger Camilla Jakobsson, enhetschef på 1177 i Västra Götaland, till radiokanalen.

”Ska inte behöva sitta och vänta”

Om man är akut sjuk så bör man istället ringa SOS, understryker hon.

Talsvaret finns för att folk inte ska sitta och vänta alltför länge.

– Det är ju för att folk inte ska behöva sitta och vänta, utan att man kan kanske då kan göra någonting annat och ringa om igen, säger hon.

Det är dock ovanligt att 1177 använder sig av det här talsvaret, och det visar att det är ovanligt långa köer till telefontjänsten nu under sommaren, enligt radiokanalen.

I genomsnitt tar det i juli 23 minuter att komma i kontakt med en sjuksköterska.

Det är dock längre köer under vissa perioder under dagen, varför man ibland vill uppmana folk att ringa in senare.

Har fått kritik

1177 är en populär telefon- och webbtjänst för rådgivning om vård och hälsa, men har ibland också fått kritik.

Bland annat har problem kring tjänstens chattfunktion 1177 Direkt uppmärksammats.

I våras beslutade Region Östergötland att ta bort funktionen, rapporterar SVT.

I samband med det valde regionen också att anmäla chattboten Triage24 till Läkemedelsverket, eftersom de ansåg att chattboten gjorde farliga felbedömningar som innebär en risk för patienters säkerhet.

Foto: J. Hagström, 1177

Text: Redaktionen


11 dec 2025

Bidraget sänks “radikalt” – “orimligt att man ska leva på det”

2025 12 12

Tidigare i år infördes nya regler för såväl a-kassan som bidraget aktivitetsstöd.

Sedan den 1 oktober baseras arbetslöshetsförsäkringen på inkomst istället för arbetad tid.

Aktivitetsstödet, som är ett bidrag finansierat av staten, trappas även ned var hundrade dag. En arbetslös kan till slut behöva leva på 8 030 kronor i månaden före skatt om man inte får jobb, rapporterar Aftonbladet. Förändringen beskrivs av tidningen som “radikal".

Både från oppositionen och arbetslösa svenska individer har kritiserat ändringen.

Nu svarar arbetsmarknadsminister Johan Britz (L) på kritiken.

Han försvarar timingen och menar att Sverige tidigare har haft ett system som “passiviserat” människor.

– Vi har länge haft en situation där människor kunnat leva utan att försörja sig själva och ändå få ganska höga ersättningar – ersättningar som ligger i nivå med lönerna för flera av de lägst avlönade jobben enligt kollektivavtal. Så kan vi inte ha det, säger Johan Britz till Aftonbladet.

"Orimligt"

En uppmärksammad del i frågan har varit äldre personer som står utanför arbetsmarknaden och kan behöva samla på sig nya studieskulder vid 60 års ålder för att utbilda sig till ett nytt yrke.

En rimlig åtgärd, menar Johan Britz.

Ja, det är orimligt att man ska leva på bidrag till dess att man blir pensionär. Det tycker jag är oacceptabelt.

Antalet inskrivna minskar

Den senaste siffran från Arbetsförmedlingen visade att 356 000 personer var inskrivna som arbetslösa, vilket motsvarar en arbetslöshet på 6,7 procent.

Andelen har minskat i fyra månader i rad. Även antalet varsel har minskat.

Det är fortfarande en hög nivå av arbetslöshet. Men det är självklart positivt att se att antalet inskrivna minskar och har gjort det under några månader. Färre varsel rimmar med färre nyinskrivna, säger Lars Lindvall, prognoschef på Arbetsförmedlingen, i en kommentar.

LÄS OCKSÅ: Ica-handlare förbannad – ”Förvånad och bestört”

Här är nya reglerna

I korthet innebär de nya reglerna alltså att a-kassan baseras på inkomst istället för hur länge du har arbetat.

För att få ersättning ska du nu ha tjänat minst 120 000 kronor de senaste tolv månaderna, varav minst 11 000 kronor under fyra av de månaderna.

Undantaget är om du har haft en inkomst på minst 11 000 kronor i fyra månader i rad, vilket dock enbart ger ersättning i 66 dagar.

I det gamla systemet skulle du ha jobbat minst sex månader under den senaste tolvmånadersperioden och minst 60 timmar varje månad för att få a-kassa, alternativt 450 timmar under en sammanhängande period på sex månader med minst 45 timmar i varje enskild månad.

Även aktivitetsstöd påverkas

Utöver att a-kassan ska baseras på inkomst ändras även reglerna om ersättning för deltagare i Arbetsförmedlingens program, vilket påverkar aktivitetsstödet.

– Du som deltar i Arbetsförmedlingens program kan efter den 1 oktober få aktivitetsstöd som är baserat på dina tidigare inkomster. Försäkringskassan får uppgifter från a-kassan om din ersättningsgrundande inkomst. Den kan vara högst 34 000 kronor i månaden före skatt, förklarar Försäkringskassan.

LÄS MER: Blankt nej från Sverige – “vi är inte en bankomat”

Foto: Svante Rinalder resp Ninni Andersson/Regeringskansliet

Text: Redaktionen


112-samtal förändras – för alla med Android-telefon

2025 12 11

Nödsamtal blir säkrare för Android-användare.

En ny mobilfunktion, Android Emergency Live Video, låter användare streama video direkt till räddningstjänsten vid nödsituationer för att ge bättre insyn och snabbare hjälp.

Funktionen kommer fungera för alla med Android-telefon.

Direktsänd video

Med den nya funktionen som lanseras av Google kan operatörer skicka en begäran om videodelning direkt till användarens telefon när ett nödsamtal görs.

Användaren kan själv välja om kameran ska aktiveras och kan när som helst avbryta sändningen.

– Funktionen är krypterad och skyddar videoströmmen under hela samtalet, meddelar Google.

 Företaget betonar att det är ett sätt att ge insatspersonalen ett snabbt visuellt stöd.

Detta kan vara avgörande för att exempelvis bedöma hur allvarliga skador är vid en trafikolycka, en brand eller en plötslig medicinsk situation, eller för att operatören ska kunna guida någon genom livräddande åtgärder innan hjälp hinner fram.

LÄS MER: Ica-handlare förbannad – ”Förvånad och bestört”

Större säkerhetspaket

Emergency Live Video kompletterar flera andra säkerhetsfunktioner som redan finns i Android, såsom nödsamtal via satellit, krockdetektering och fallregistrering.

– Med denna lansering försöker Android göra det lite enklare att ge ett tydligt larm när situationen är pressad och tiden är knapp, uppger Google.

Funktionen liknar vissa system hos andra mobiltelefonstillverkare, men Googles lösning är inriktad på ett mer direkt och snabbt informationsflöde till räddningstjänsten.

Planerad global utrullning

Emergency Live Video kommer först lanseras i USA samt vissa regioner i Tyskland och Mexiko.

Den fungerar på Android-enheter med version 8 eller senare och kräver Google Play-tjänster för att aktiveras.

Google uppger att företaget samarbetar med fler myndigheter globalt för att på sikt kunna erbjudan funktionen globalt.

– Vi vill ge insatspersonal så mycket information som möjligt i kritiska situationer, säger Google, och med livevideo kan räddningstjänsten snabbt förstå vad som händer på plats.

LÄS MER: Plötsliga vändningen – säger nej till elbilar

Foto: Västra götalandsregionen EngFoto

Text: Redaktionen