Oväder drar in över Sverige

2024 07 06

Ett oväder är på väg in över Sverige.

Det meddelar SMHI, som har utfärdat gula varningar.

Söndagen väntas bli väldigt blåsig på många håll, och värst blir det i södra Sverige.

Vädervarningen har bland annat medfört att samtliga tåg ställs in mellan Uddevalla och Strömstad under söndagen, rapporterar Bohusläningen.

– Söndagen blir en blåsig historia, kommenterar SMHI:s meteorolog Viktor Bergman.

Regn och blåst

Redan idag lördag kommer ett lågtryck med regn, blåst och åska in från sydväst, enligt SMHI:s prognos.

Regnet förväntas dra in över Västkusten och därefter nå nordöstra Götaland och Svealand framåt sena eftermiddagen eller kvällen. I Götaland kan det också bli åska på lördagskvällen.

Men det är framför allt söndagen som kan komma att bli väldigt blåsig.

”Mycket hårda byvindar”

Det är främst södra Sverige som kan räkna med väldigt hårda vindar som tilltar under natten.

– På många håll väntas friska till hårda byvindar från syd eller sydväst under dagen, kring Bohuskusten och Vänern särskilt blåsigt med mycket hårda byvindar, rapporterar Viktor Bergman.

SMHI har utfärdat flera gula varningar på grund av de hårda vindarna.

Varningarna berör Östersjön, men på land också nordvästra Götaland och sydvästra Svealand.

– Under söndagen mycket blåsigt med sydvästliga vindbyar på ca 20 m/s med risk för kringflygande föremål och knäckta trädgrenar. Nära kusten upp mot 25 m/s i vindstyrka, står det i SMHI:s varning.

Varmare senare i veckan

Förutom att tågen ställs in mellan Uddevalla-Strömstad, har också Västtrafik meddelat att Vänersborg-Herrljunga ställs in på grund av ovädret, uppger Aftonbladet.

Vad gäller övriga Sverige så blir det regnigt i Norrland och enstaka skurar även i Götaland och Svealand.

Framåt måndagen blir det mindre blåsigt runt om i landet, men fortsatta regnskurar på sina håll.

Resten av veckan kan bjuda på lite mer sol och värme, och det kan bli runt 25 grader i söder, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Foto: M. Silvera 

Text: Redaktionen


Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket

2024 12 03

Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.

Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.

Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.

Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.

Konkurrensverket har tidigare varnat för att detta kan innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.

Lovar att sluta

Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.

Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.

Kan straffas med enormt vite

De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.

Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.

Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.

– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.

Foto: Circle K 

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Nya besiktningsregler – om bilen är så här gammal

2024 12 03

Reglerna för bilbesiktning kan vara på väg att ändras.

Ändringen avser en regel som infördes 2018 och som då innebar att en viss typ av bilar inte längre behöver besiktas.

Det gäller fordon äldre än 50 år som då befrias från besiktning.

En förutsättning för att bli befriad från besiktning är att fordonet har en godkänd och gällande kontrollbesiktning inom de senaste 2 föregående kalenderåren för att undantaget ska börja gälla, framhåller Transportstyrelsen på sin hemsida.

Uppgifter: regeln kan försvinna

Den nya förändringen skulle kunna innebära att regeln försvinner – med andra ord att dessa äldre bilar måste börja besiktas igen.

Uppgifterna kommer från bilmagasinet Klassiker som ska ha tagit del av dem från Transportstyrelsen.

Det är viktigt att klargöra är att det ännu inte finns något förslag från Transportstyrelsen, men uppgifter som nått redaktionen genom olika källor tyder på att ett sådant är under framställande, skriver tidningens chefredaktör Carl Legelius.

Pågår arbete

Transportstyrelsen har själva bekräftat att det pågår ett arbete med att se över och uppdatera flera föreskrifter.

I dem ingår just regler om kontrollbesiktning.

– Inom kort ska förslag skickas ut på remiss och då kommer samtliga organisationer, besiktningsorgan och även enskilda kunna svara på remissen, säger Transportstyrelsens kommunikatör Sofia de Bourg Wetterlund till tidningen Vi Bilägare.

LÄS MER: Nya regler på gång: många ägare kan tvingas skrota sina bilar

Nya miljökrav på gång

Redan i våras initierade Transportstyrelsen flera åtgärdsförslag vid fordonsbesiktningar. 

Anledningen var då primärt att Sverige för femte året i rad var ett av EU:s sämsta länder gäller att följa miljökraven.

Då framhöll myndigheten att man vill invänta EU:s nya besiktningspaket innan de nya reglerna träder i kraft.

– Vi har länge pekat på bristerna i dagens regelverk och är positiva till de nya åtgärdsförslagen, sade Tord Fornander, ordförande i Fordonsbesiktningsbranschen, FBB, vid tillfället.

LÄS MER: Nya regler kan bli aktuellt när du ska besiktiga bilen

Foto: A. Podrez

Text: Redaktionen