Ostar återkallas – ”kontakta läkare”

2025 01 30

Företaget Wernersson Ost återkallar tre ostar.

Återkallelseordern har utfärdats med anledning av att ostarna kan innehålla shiga toxin-producerande Escherichia coli, det vill säga E. coli-bakterier.

Den som konsumerar ostarna riskerar att drabbas av diarré, magsmärtor och kräkningar, med eller utan feber.

Symptomen bryter oftast ut inom en vecka.

– Personer som har konsumerat dessa produkter och upplever sådana symtom bör kontakta sin läkare och informera om konsumtionen samt inköpsplats och datum. Om inga symtom uppstår inom 15 dagar efter konsumtion finns ingen anledning till oro eller läkarbesök, framhåller Wernersson Ost i ett uttalande.

Hela listan

Här är samtliga produkter som återkallas:

- 23866 Morbier 1,5 kg (bästföre-datum mellan 2025-01-21 och 2025-02-23)

- 26167 Morbier 250g (bästföre-datum mellan 2025-01-21 och 2025-02-23)

- 26255 Morbier 250g (bästföre-datum mellan 2025-01-21 och 2025-02-23)

Samtliga batchnummer:
- 15040

- 15110

- 15120

- 15130,

- 15131

- 15140

- 15150

- 15210

- 15270

- 10240

- 10310

- 50230

- 50210

Uppmaning till kunder

Kunder som inhandlat ostarna rekommenderas att:

  • Sluta konsumera produkten
  • Inte använda produkten
  • Lämna tillbaka produkten till inköpsstället

Den som köpt någon av produkterna kan returnera varan till inköpsplatsen eller kontakta Wernersson Ost.

– Utlägg för produkt ersätts mot uppvisande av kvitto, skriver ostföretaget.

Foto: J. Bergsten

Text: Redaktionen


Skarp varning om populär tjänst – radera direkt

2025 01 29

De senaste åren har användningen av artificiell intelligens, AI, ökat kraftigt.

En tredjedel av svenska folket uppger att de använt något AI-verktyg.

Det populäraste verktyget är den amerikanska chattroboten Chat GPT, som är tränad med en avancerad maskininlärningsalgoritm. Chattroboten kan bland annat ge förtroendeingivande svar på frågor, genera egna texter och översätta språk.

Nu har Chat GPT fått kinesisk konkurrens.

Under måndagen lanserade den kinesiska AI-tjänsten Deepseek. Appen har väckt stor uppmärksamhet och har redan laddats ner av miljontals användare.

Men redan en dag efter lanseringen väller varningarna in.

Cybersäkerhetsföretaget Arctic Wolf uppmanar användare att hålla sig borta från det kinesiska AI-verktyget.

Dan Schiappa, Chief Product and Services Officer på Arctic Wolf, pekar ut Deepseek som ett tydligt säkerhetshot.

– Många är redan oroliga över hur mycket data sociala medieföretag har tillgång till, vilket senast visade sig när det gällde Tiktok, säger han och fortsätter:

– Fundera då på vilka risker som finns med kinesiska AI-modeller som tränas på all din data. Den som värnar om sin säkerhet borde vara skeptisk till att använda en AI-chattbot från Kina – som utan tvekan kommer att stjäla användarnas data och vara sårbar för attacker, vilket vi ser redan i dag.

Börsen i gungning

Lanseringen av Deepseek satte börser i gungning runt om i västvärlden. Flera AI-bolag rasade i värde.   

Orsaken till rasen är det kinesiska AI-verktyget överraskande förmåga. Deepseek förutspås kunna överträffa amerikanska konkurrenter, eller i alla fall ta upp kampen med dem. Den kinesiska chattroboten beskrivs som minst lika bra som Chat GPT, men till en betydligt lägre kostnad.

– Det råder ingen tvekan om att vi nu ser starten för en kapprustning inom AI, säger Dan Schiappa.

Trump storsatsar 

Cybersäkerhetsexperten tror att väst kommer gå vinnande ur AI-striden.

– Med gemensamma krafter tror jag att väst kan överträffa Kina i innovation. President Trump har presenterat en investering på 500 miljarder dollar som är på väg till USA genom ett samarbete mellan Softbank, Oracle och OpenAI, och många fler kommer att haka på. Kort sagt kommer detta att tvinga fram en innovationsboom, säger Schiappa och drar en parallell till rymdkapplöpningen mellan USA och Sovjetunionen under kalla kriget.

– Att Sputnik nämns i sammanhanget är en perfekt liknelse: Även om Ryssland var först i rymden tog västvärlden över och blev dominerande. Kärnvapenkapprustningen och “Star Wars”-satsningen under Reagan gjorde Sovjetunionen bankrutt. Även om det är näst intill omöjligt att försätta Kina i konkurs så kan väst med gemensamma krafter överträffa dem i innovation. 

Foto: R. Al-zayat

Text: Redaktionen


Eljätte har begått stor miss – många hushåll kan få fel räkning

2025 01 30

Många kunder i Sverige riskerar att debiteras fel summa på elräkningen.

Ett av landets största elnätsbolag har misslyckats med att installera nya mätsystem för el.

Och det kan komma att drabba såväl elhandlare som kunder.

Det rör sig om statliga Vattenfall Eldistribution som nu åker på vite värt elva miljoner kronor för missen, rapporterar Sveriges Radio.

– Mätning är grundläggande för elmarknaden och förtroendet för prissättningen. Det är en viktig fråga, säger Karin Edvardsson som är enhetschef på Energimarknadsinspektionen, till radion.

Enda bolaget som misslyckats

Bakgrunden är den förändring som ska ske 11 juni i år – då elhandeln läggs om till att gälla var femtonde minut istället för per timme som är fallet idag.

Då måste också elnätsbolagen kunna mäta och rapportera in elen varje kvart, både hos hushållen och i elledningarna. 

Det har Vattenfall misslyckats med hittills. Och man är det enda elnätsbolaget som för närvarande inte har en lösning på plats.

Kan få fel räkning

En direkt följd av att mätsystemen inte installerats kan bli att kunder med timprisavtal drabbas. 

Räkningarna kan helt enkelt bli fel.

– För de som har timprisavtal idag och kommer övergå till kvartsprisavtal så finns det risk att debiteringen blir fel, säger Karin Edvardsson.

Vattenfall själva menar att de är i slutskedet av processen, men kan inte lova när det är klart. Bolaget framhåller att det varit “komplext och tidskrävande” att anpassa sig till de nya reglerna som börjar gälla i juni.

– Vi förstår att de skulle få allvarliga konsekvenser för elhandlarna och kunden som vi inte är färdiga, säger John Hansson, chef för kundrelationer på Vattenfall Eldistribution, till SR.

LÄS MER: Jättemånga elavtal ändras – hushållen lär bli besvikna

Över 900 000 kunder

Vattenfall Eldistribution levererar el till över 900 000 företag och privatpersoner i Sverige.

Det sker genom ett elnät som möter behoven av nätkapacitet samt el- och leveranskvalitet, framhåller bolaget själva.

Som en av de största elnätsägarna i Sverige har Vattenfall Eldistribution ett stort ansvar att säkerställa ett effektivt elnät som möter behoven av nätkapacitet, el- och leveranskvalitet, idag och i framtiden. Varje dag, året om, bygger vi ut och förbättrar elnätet, understryker Vattenfall på sin hemsida.

Elnätsbolagets uppdrag är att underhålla, driva och vid behov bygga ut “ett säkert och tillförlitligt elnät till lägsta kostnad för våra kunder”.

– Vår uppgift är också att ansluta nya kunder till elnätet, allt från små hushåll och nya bostadsområden till datahallar och industrier som vill ställa om och elektrifiera drift och produktion.

LÄS MER: Historiskt besked om elpriset – har nästan aldrig hänt tidigare

Foto: Kronofogden

Text: Redaktionen