Oroväckande upptäckt om snus – alla erbjuds hjälp

2024 11 20

Att snusa är farligare för hälsan än vad man tidigare trott.

Det uppger Socialstyrelsen i sina uppdaterade nationella riktlinjer som presenteras under onsdagen.

– När det gäller snus visar ny forskning att det är mer skadligt att snusa än tidigare visat och att riskerna till stor del beror på nikotinet, inte minst riskerna för hjärt-kärlrelaterad dödlighet och för fostret vid graviditet, säger Thomas Lindén, avdelningschef på Socialstyrelsen.

Alla erbjuds hjälp

Nu agerar Socialstyrelsen.

Vuxna som dagligen snusar bör erbjudas rådgivande samtal från vården, anser myndigheten.

Ambitionen är att samtalen ska få människor att sluta snusa. Det gäller även personer som snusar så kallat vitt snus, som innehåller mindre mängd tobak men höga doser nikotin.

– Hälso- och sjukvården har, tillsammans med andra aktörer, en viktig roll när det gäller ohälsosamma levnadsvanor, bland annat genom att erbjuda rådgivning till patienter som får vård och behandling och där hälsoproblemen kan kopplas till ohälsosamma levnadsvanor, säger Thomas Lindén.

Ökat med 3 procentenheter

Andelen svenskar som snusar dagligen har ökat från drygt 11 till nära 14 procent.

Ökningen är särskilt stor hos unga kvinnor, rapporterar Socialstyrelsen.

Myndighetens data pekar även på en ökning av andelen vuxna med ohälsosamma matvanor, och hos barn och unga syns ingen förbättring i fysisk aktivitet och matvanor sedan 2018.

Rökning och ohälsosamma matvanor har störst negativ påverkan på folkhälsan.

– Tobaksrökning är en av de främsta riskfaktorerna för sjukdom och förtida död, och ohälsosamma matvanor ökar risken för exempelvis obesitas, hjärt-kärlsjukdomar och vissa cancerformer, säger Lindén.

Behövs mer hjälp

Den övergripande slutsatsen från Socialstyrelsen är att primärvården behöver erbjuda mer rådgivning och stöd till patienter med ohälsosamma levnadsvanor.

– Samtidigt är resurserna begränsade. Därför hjälper vi vården att prioritera, och det viktigaste är att erbjuda stöd till dem med störst behov. Det är också viktigt att vården arbetar med grupper i samhället där en förändring av levnadsvanorna har särskilt stor betydelse för hälsan, kommenterar Thomas Lindén.

Foto: Peter Knutson Swedish Match

Text: Redaktionen


Klarna går ut med viktigt meddelande till kunder

2024 11 19

Klarna riktar en uppmaning till kunder efter en ny bedrägerivåg.

Betaltjänstbolaget har under den senaste tiden använts av bedragare som försöker lura folk på pengar.

Som för många andra kända varumärken ställer bedragarna till det när de låtsas vara från bolagen för att vagga in offer i en falsk trygghet.

Nu går Klarna ut med ett viktigt meddelande för att informera kunderna om situationen.

“Viktigt!”

Klarna framhåller följande meddelande via deras webbsida:

– Viktigt! Klarna kommer aldrig att kontakta dig för att be dig identifiera dig. Är du just nu i ett samtal? Avsluta samtalet omedelbart och kontakta oss själv på 08-12012012.

Flera drabbade

Under den senaste tiden har flera personer drabbats av bluffsamtal som låter som att det kommer från Klarna.

Bedragarna utger sig även vara från PayPal, rapporterar Råd & Rön.

– En Råd & Rön-läsare vill varna andra för ett telefonsamtal med en inspelad röst som säger att den ringer från betaltjänstföretaget Klarna, uppger sajten.

– I samtalet, som ser ut att komma från ett svenskt mobilnummer, ombeds mottagaren att godkänna ett köp, men det är en bluff.

“Framstår som trovärdig”

I den nya bedrägerivågen använder bedragarna telefonsamtal för att nå ut till offer.

Klarna förklarar dock att andra kommunikationsvägar ofta sätts i bruk.

– Kommunikationen framstår som trovärdig eftersom den verkar komma från en pålitlig källa. 

– Phishing sker oftast via e-post (men kan även ske via andra kanaler) och målet är att stjäla ditt kreditkortsnummer, lösenord eller andra känsliga uppgifter som sedan används för att köpa varor eller tjänster.

Tänk på dessa saker

Klarna har upprättat några punkter som kunder bör reflektera kring om de får misstänksamma samtal, sms eller mejl.

- Är kontakten oväntad?

- Förekommer det stavfel eller grammatiska fel?

- Finns det ovanliga länkar eller bilagor?

- Ombeds du lämna ut personuppgifter och säkerhetsinformation?

- Försöker avsändaren stressa dig att fatta ett beslut?

– Om svaret är Ja på några eller alla frågor så kan det vara frågan om en phishingattack, understryker Klarna.

– Vi uppmanar dig till att omedelbart avbryta kommunikationen (radera mejlet eller avsluta telefonsamtalet) och eventuellt rapportera phishingförsöket till den verkliga, betrodda källan.

Foto: Rupixen resp Klarna

Text. Redaktionen


Mängder av kunder lurade – ”fakturor på 25 000 kronor”

2024 11 20

I februari stämde Konsumentombudsmannen, KO, företaget Advea AB och personen bakom företaget.

Advea, som i dag heter Folisker AB, anklagades för att ha vilselett konsumenter.

På köpcentrum, marknader, mässor och utanför affärslokaler har företagets säljare lockat människor att skriva på avtal genom att erbjuda gratis elektronikutrustning – till exempel telefoner, hörlurar och surfplattor. 

Samtidigt har säljarna påstått att företaget kan sänka deras abonnemangskostnader. 

Erbjudandet visade sig dock för bra för att vara sant. Konsumenter som skrev på fick fakturor på 11 000–25 000 kronor.

– Metoderna vittnar om en påfallande hänsynslöshet mot konsumenter och en utpräglad nonchalans mot gällande regler, sade Ida Nyström, processråd vid KO, i samband med stämningsansökan.

Bluffmakeriet har pågått på flera platser i Sverige. Säljarna besökte bland annat Sundsvall, Lycksele, Sölvesborg, Karlskrona, Ludvika, Östersund, Falun, Rättvik, Kisa, Linköping, Gagnef, Ockelbo, Tibro, Boden, Örnsköldsvik, Piteå, Umeå och Gävle.

Fälls i domstol

Nu kommer domen mot företaget.

Advea, i dag Folisker, döms att betala en marknadsstörningsavgift på 530 000 kronor.

Dessutom förbjuds de att påstå att något är gratis för att sedan ta betalt för produkterna. Företaget förbjuds också att påstå att de representerar eller samarbetar med kundens befintliga operatör.

Det rapporterarar Konsumentverket med hänvisning till den färska domen från Patent- och marknadsdomstolen.

– Det är bra att domstolen markerar tydligt att den här sortens fula metoder är helt oacceptabla. Många konsumenter har drabbats. Genom att domstolen även ställer personen bakom företaget till svars hoppas vi att det sätter stopp, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Mångmiljon-vite

Företaget kan tvingas betala en större summa pengar om man bryter mot domen.

– Domen omfattar en rad punkter vilka sammanlagt är förknippade med ett vite på 16 miljoner kronor för företaget och 4 miljoner kronor för personen bakom tidigare Advea, numer Folisker AB, uppger Konsumentverket.

Ett vite är ett slags böter som företag kan få betala om de inte följer förbud, ålägganden eller andra typer av beslut.  

Foto: Kronofogden

Text: Redaktionen