JUST NU: Oroväckande nyhet för svenska cyklister

2022 07 29

Sverige är ett av världens mest trafiksäkra länder.

Det indikerar statistisk från Trafikverket och Transportstyrelsen, som SVT Nyheter tagit del av.

Men allt är inte frid och fröjd.

Antalet allvarliga cykelolyckor har ökat de senaste tio åren, rapporterar SVT.

Ökningen är oväntad, då allvarligt skadade i personbil minskar.

Flera förklaringar 

Enligt Christopher Patton, utredare på Transportstyrelsen, finns det flera förklaringar.

–  En anledning är så klart att fler människor cyklar men även att elsparkcyklar räknas in i olycksstatistiken för cyklister, säger han till SVT.

Per Hasselberg, ordförande för föreningen Cykelfrämjandet, vill se säkrare cykelbanor i Sverige. Han anser att en översyn av landets cykelvägar skulle minska antalet olyckor.

– Sverige har varit bra på att skapa en tillåtande miljö för bilar och tyngre fordon som har lett till färre olyckor. Det tänket saknas när man planerar cykeltrafik, det finns alldeles för många exempel på höga kanter och stolpar mitt i cykelbanan som gör det osäkert att cykla, säger han till nyhetskanalen.

FAKTA ­– Cykelolyckor i Sverige

  • Cyklister står för nästan hälften av alla allvarliga trafikskador.
  • Varje år dör i genomsnitt 24 personer i cykelolyckor. 220 cyklister skadas mycket allvarligt och 2000 cyklister skadas allvarligt.
  • 80% av olyckorna är singelolyckor.
  • Hälften av de som omkommit i en cykelolycka skulle ha överlevt om de använt hjälm.
  • Flera studier visar att cykelhjälm kan minska antalet allvarliga skallskador med cirka 50-60 procent.
  • 2021 omkom 210 personer i vägtrafiken.
  • Källa Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande resp Trafikverket

Regeringen vill öka cykeltrafiken

Regeringen har tidigare gett Trafikverket i uppdrag att analysera regelfrågor så att andelen som reser med cykel kan öka.

– Myndigheten ska  analysera och lämna förslag till hur reglerna kring enkelriktad trafik på lämpligt sätt kan ändras för att möjliggöra cykeltrafik i båda riktningarna där det för motortrafik är enkelriktat, framhåller regeringen i ett pressmeddelande.

– Utgångspunkten är att skyltningen ska vara trafiksäker och lätt för alla trafikanter att förstå.

Foto: M. de Paula 

Text: Redaktionen


Skatteverket riktar uppmaning till alla med ID-kort

2024 09 29

Skatteverket går nu ut med en uppmaning.

Myndigheten vill att fler svenskar ska se till att man har koll på att förnya ID-kortet i god tid, och kontrollera att det nuvarande fortfarande är giltigt när man ansöker om ett nytt.

Risken är att det blir långa väntetider om folk inte har koll på sina ID-kort.

Det framhåller Skatteverket via sin webbsida.

“Kom ihåg”

Skatteverket förklarar vad de vill att svenskarna ska göra.

– Kontrollera att ditt nuvarande id-kort fortfarande är giltigt för att slippa onödig väntan när du väl ansöker om det nya id-kortet. Kom ihåg att ansöka och boka tid med god framförhållning, framhåller myndigheten.

Detta ska du tänka på

Skatteverket litar de viktigaste sakerna att tänka på när det är dags att ansöka om nytt ID-kort.

- Kontrollera giltighetstid på ditt befintliga id-kort.

- Betala in en ansökningsavgift till Skatteverket. Kom ihåg att ange ditt personnummer i samband med betalningen.

- Boka tid på Skatteverkets webbplats om ditt id-kort håller på att löpa ut.

- Ha en giltig id-handling när du ska förnya ditt id-kort.

Då måste du byta

ID-kortet gäller i fem år, men även om man ändrar någonting relevant så finns all anledning att skaffa ett nytt kort.

– Id-kortet gäller i fem år. Tänk på att ansöka om ett nytt id-kort i god tid innan kortet slutar gälla. Du behöver också ansöka om ett nytt id-kort om du byter namn eller personnummer. Skatteverket skickar ingen påminnelse.

– Du kan använda id-kortet för att visa din ålder och vem du är. Id-kortet innehåller också en e-legitimation av typen AB Svenska pass. Med den kan du använda Skatteverkets e-tjänster.

Passar på

Myndigheten passar även på att påminna om att det börjar bli dags att ansöka om jämkning för kommande år.

– Sista datum att ansöka om helårsjämkning för 2025 är den 10 november, oavsett om ansökan görs i e-tjänsten eller på papper. Det går att ansöka om jämkning senare också, men då blir det inte för hela året, påminner Skatteverket.

Foto: F. Bratt Skatteverket

Text: Redaktionen


Storbråk mellan Sverige och Kina

2024 09 29

Sverige har hamnat i bråk med stormakten Kina.

Kina har de senaste åren satt käppar i hjulen för Sverige inom ett specifikt område.

Stormakten sätter stopp för exporten till Sverige av en väldigt viktig råvara, visar en ny EU-rapport, enligt SR.

Det handlar om råvaran grafit.

Sverige enda drabbade landet

Kina dominerar marknaden för grafit, en råvara som behövs när man tillverkar elbilsbatterier.

Sverige uppges vara det enda landet i EU som drabbas av ett sådant handelshinder från kinesiskt håll, enligt radiokanalen.

– Sedan 2020 har Kinas handelsministerium slutat godkänna exportlicenser för export av konstgjorda grafitprodukter till Sverige, utan i våran mening uttryckligt beslut eller någon ytterligare förklaring, säger Olof Gill, EU-kommissionens talesperson i handelsfrågor, till SR.

Använder marknadsmakten

Problemet har pågått i flera år.

Från svenskt håll tror man att Kina använder sig av sin dominanta ställning för att kontrollera marknaden.

– Då kan man ju använda den här marknadsmakten för att konkurrera ut konkurrenter som inte är kinesiska, säger Tobias Persson, analytiker på Tillväxtanalys, till radiokanalen.

Grafit är alltså en viktig råvara när det gäller batteritillverkning, och bland de företag som är beroende av råvaran finns bland annat krisande Northvolt.

Företaget uppger dock att de har säkrat sin tillgång till råvaran, enligt radiokanalen.

Har kommersiella motiv

Frågan om Kinas särbehandling av Sverige när det gäller grafit har tidigare uppmärksammats internationellt.

Den ansedda tidningen The Economist lyfte frågan i en artikel redan 2023, under rubriken ”Why is China blocking graphite exports to Sweden?”

Enligt tidningen har Kina i det här fallet snarare ekonomiska och kommersiella motiv, snarare än politiska.

Redan i början av 2020 upptäckte svenska batteritillverkare att deras kinesiska leverantörer inte längre kunde sälja dem grafit, enligt tidningen.

Från svensk sida trodde man från början att det var ett övergående problem, men i stället har problemet blivit permanent – allt medan Kina ökat sina investeringar i europeiska batteriindustri, rapporterade The Economist.

Foto: Alejandro Luengo resp Linus Mimietz

Text: Redaktionen