15 september 2025

Orkanväder på väg mot Sverige – stormvarning i flera län

2024 01 31

Redan i måndags flaggade SMHI för att ett busväder var på väg mot Sverige.

– Särskilt torsdagsdygnet ser ut att bli riktigt blåsigt i så gott som hela landet då ett djupt lågtryck passerar över norra Norrland., underströk meteorologen Katarina Andersson från på myndighetens hemsida.

Under gårdagen gick sedan Norge ut med röda varningar för extremt väder – ett oväder som nu har fått namnet Ingunn.

Vädret för med sig kraftiga vindbyar som går en bra bit över gränsen för orkan på 32,7 meter per sekund.

– Från onsdag eftermiddag till torsdag morgon väntas orkan vid kusten och vindbyar på 35-50 meter per sekund,  framhåller Norges Meteorologisk Institut, MET, i ett uttalande.

SMHI stormvarnar

Nu står det klart att även Sverige kommer att drabbas över hela landet, i något mildare former men fortfarande så att det kommer att märkas rejält.

En del regioner är särskilt i riskzonen.

– Under torsdagen passerar ett djupt lågtryck över landet och på många håll blir det rejält blåsigt med hårda eller mycket hårda vindbyar, meddelar Stina Karlsson, meteorolog på SMHI, i en kommentar på onsdagen.

– I norra halvan av landet lokalt upp till stormbyar. 

Orange och gul varning

I delar av Norrbotten, Västerbotten, Jämtland och Dalarna har SMHI utfärdat orange varning, den näst högsta nivån, för vind. 

– Stor risk för förfrysning, framhåller SMHI om kalfjället.

– Personer avråds starkt från att ge sig ut.

Varningen framför allt de västra delarna av de berörda länen, men i inre och östra delen av Norrland gäller gul varning och vindar uppemot 27 meter per sekund.

– Lokalt stormbyar, understryker SMHI.

Även längre söderut

Utöver de allra nordligaste regionerna finns det även risk för storm i flera län i mellersta delarna av Sverige.

– Det kan också bli stormstyrka i vindbyarna över Gävleborg och Uppland, det är inte omöjligt, säger Lasse Rydqvist, meteorolog på vädertjänsten Klart, till Aftonbladet.

Ovädret väntas mattas av till fredagen och nya lågtryck och nederbördsområden passerar landet.

– Det blir ömsom regn eller snö men stundtals också lite sol, förutspår Stina Karlsson.

Foto: M. Woodbridge

Text: Redaktionen


JUST NU: Flygresor hos Ving och Apollo stoppas omedelbart

2025 09 30

Flera resejättar drabbas av inställda flyg med kort varsel.

Anledningen är det plötsliga konkursbesked som damp ned på tisdagsmorgonen, vilket fick avgångar att stoppas med omedelbar verkan.

Det handlar om flygbolaget Braathens som kastar in handduken för sin Airbus-verksamhet, och det får konsekvenser även för bland annat Ving och Apollo, enligt Di.

"Vi beklagar"

Det är främst just de två researrangörerna som drabbas av att Braathens går i konkurs. Ving och Apollo hade tecknat ett treårigt avtal med Braathens för två år sedan.

Vi beklagar naturligtvis all påverkan det här mycket tragiska beslutet har för externa parter, och vi har informerat de enstaka aktörer vars flygningar berörs, säger Alice Hedin som är Braathens presskontakt, till tidningen.

Även SAS påverkas av konkursen och har hittills ställt in tre flyg, enligt Expressen.

Löst "alternativ"

Totalt ska det handla om åtta flygningar från researrangörer som påverkas av Braathens konkurs bara idag tisdag.

Två av dem arrangeras av Apollo samt ett tur- och returflyg från Norge och Danmark med Ving.

Enligt Alice Hedin har man dock löst “alternativ produktion” för flera av rutterna.

LÄS MER: Flygbolag ansöker om konkurs – avgångar ställs in omedelbart

Återkallar licensen

Efter konkursbeskedet har Transportstyrelsen i Sverige återkallat den operativa licensen från Braathens vilket innebär att bolaget inte längre får genomföra flygningar.

– Transportstyrelsen har sedan en tid tillbaka följt den ekonomiska utvecklingen för Braathens International Airways och bedömer nu att bolaget inte längre har förutsättningar att uppfylla de krav som regelverket ställer på ett flygbolag. Därför beslutar vi om att återkalla den operativa licensen för Braathens International Airways, säger Simon Posluk, enhetschef på Transportstyrelsen, i ett uttalande.

Drygt 200 anställda berörs av konkursen.

Foto:

Text: Redaktionen


JUST NU: Sverige kastar in 200 miljarder kronor

2025 09 30

Sveriges regering ger besked om en mångmiljardsatsning.

Landets järnvägar måste rustas upp.

Och det rejält, enligt regeringen.

Nu skjuter Tidöpartierna till ytterligare 200 miljarder kronor för att satsa på svensk infrastruktur. Totalt handlar det om en “historiskt stor satsning” värd 1 171 miljarder kronor mellan åren 2026 och 2037, meddelar bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).

 Människors vardag ska underlättas genom att vägarna håller och tågen kommer fram i tid, framhåller ministern i en debattartikel i Aftonbladet.

– Det är viktigt för att kunna skjutsa barnen, ta sig till och från jobbet eller hälsa på en släkting i annan del av landet. Det är också viktigt för stärkta förutsättningar för effektiva godstransporter som främjar jobb och tillväxt i hela landet.

Klart om 25 år

Satsningen innebär att järnvägen därmed kommer att vara helt färdigreparerad om 25 år, enligt Trafikverket, rapporterar DN.

– Under decennier har det slarvats med underhållet. När regeringen tillträde var underhållsskulden därför över 100 miljarder kronor. Dåliga vägar och försenade tåg är en vardag för luttrade pendlare och företagare i hela landet, menar Andreas Carlson.

LÄS OCKSÅ: Flygbolag ansöker om konkurs – avgångar stoppas

På bristningsgränsen

Skicket på de svenska järnvägarna har under en längre tid varit föremål för kritik. Svenska folket åker mer tåg än någonsin, men på ett slitet järnvägsnät som har beskrivits vara på bristningsgränsen.

Förseningar har ökat och järnvägsunderhållet hade i våras växt till 91 miljarder kronor, enligt SVT.

Med tiden så finns det en risk att resenärer tappar förtroendet och slutar resa med tåget. Då kan det ta väldigt lång tid att vinna tillbaka det förtroendet, sade Carl-William Palmqvist, docent i järnvägsteknik vid Lunds universitet, till tv-kanalen i våras.

"Enormt lyft"

Nu ska dock “trenden brytas”, lovar Andreas Carlson.

Kommande tolv år satsar regeringen 354 miljarder kronor på vägunderhåll, tillräckligt mycket för att komma i kapp med hela det eftersatta underhållet till 2037. Det är ett enormt lyft för Sverige. Vi satsar också stort på BK4, den högsta viktklassen på lastbilar.

LÄS OCKSÅ: Chockhöjning kan vänta alla som kör laddhybrid – 1 400 procent

Foto: Ninni Andersson/Regeringskansliet

Text: Redaktionen