Öresundsbron stängs av

2024 08 29

Öresundsbron stängs av.

Beskedet påverkar bilister som kör från Sverige till Danmark.

Bron stängs för samtlig biltrafik i riktning mot Danmark med anledning av att en bil fattat eld.

Flera räddningsfordon har ryckt ut till platsen.

– Det är en bil som har brunnit. Det är släckt nu och assistans är på plats för att bärga bort bilen.

Det säger Thomas Hansen, trafikledare på Öresundsbron, till Sydsvenskan.

Kommenterar skadeläget

Det är oklart om någon skadat sig i samband med branden.

– Det vet jag inte, men det tror jag inte. Det är inte en kollision, säger Thomas Hansen till tidningen.

– Den har börjat brinna, man har parkerat och gått ut ur bilen.

Då öppnas bron igen

Branden ska ha börjat i höjd med flygplatsen Kastrup utanför Köpenhamn, precis efter den 3,7 kilometer långa Öresundstunnelns slut.

Enligt Öresundsbrons trafikinformation beräknas bron öppna igen klockan 17.15.

Invigdes av kungen

Öresundsbron löper från udden Lernacken i Malmö, över Öresund till den konstgjorda danska ön Pepparholm. Bron är en nästan 8 kilometer lång snedkabelbro som går över till den 4 kilometer långa ön och därefter den 4 kilometer långa Drogdentunneln.

Sammanlagt mäter Öresundsförbindelsen 16 kilometer och når en höjd av 204 meter.

Byggstarten ägde rum 1995 och bron invigdes sommaren 2000.

Kung Carl XVI Gustaf av Sverige och Dronning Margrethe II av Danmark genomförde invigningen den 1 juli 2000. Vid invigningen ägde även det så kallade Broloppet rum.

Broloppet var en löpartävling som lockade 96 000 anmälda och som sedan genomfördes även åren 2001-2006 samt 2010.

Kronprinsessan Victoria året före

Året innan invigningen, det vill säga 1999, så möttes Kronprinsessan Victoria och Kronprins Frederik av Danmark  vid bron i samband med att jättekranen Svanen placerade dit den sista brosektionen till Öresundsbron.

Det symboliska mötet mellan de båda kungahusen markerade att Sverige och Danmark blivit landfasta med varandra för första gången i historisk tid. Dagen var den 14 augusti 1999.

665 kronor

Att köra över Öresundsbron med en vanlig personbil kostar i dag hela 665 kronor per fordon. Ska man åka tur och retur så kostar det 1 330 kronor enligt ordinarie pris.

Med släp eller husvagn stiger priset till 2 150 kronor för enkel resa och till 4 300 kronor tur och retur enligt Øresundsbrokonsortiets webbsida.

 

 

 

 

 

Foto: Johan Nilsson Øresundsbron

Text: Redaktionen


Amerikansk forskare förskräckt: ”Kina vill döda oss”

2025 06 06

I veckan åtalades två kinesiska forskare som anklagas för att ha smugglat in ett “misstänkt bioterrorismvapen” i USA.

Det rörde sig om den giftiga svampen Fusarium graminearum som kan orsaka kräkningar, leverskador och reproduktionsskador hos människor, enligt FBI.

Patogenen kan också förstöra vete, korn, majs och ris genom att föra vidare den förrädiska sjukdomen axfusarios.

De två kineserna, 34-åriga Zunyoung Liu och 33-åriga Yunqing Jian, hävdar att de hade tänkt forska på svampen vid University of Michigan, trots att tillstånd saknades.    

Forskare fullständigt rasande   

Nu går Michael Sobolik, seniorforskare vid Hudson Institute med fokus på relationerna mellan USA och Kina, i taket i samband med att åtalets inletts.   

Han rasar fullständigt mot den kinesiska diktaturen.

– Jag blev inte alls förvånad, vilket är en sorglig kommentar, men den syftar på det kinesiska kommunistpartiet som vill döda amerikaner, säger Michael Sobolik till Fox News.

– Titta på vad de har gjort med att smuggla in fentanylprekursorer i vårt land för att döda amerikaner, titta på effekterna av att de inte lyckats stoppa spridningen av covid-19, säger Sobolik och syftar på Vita husets oro om att fentanyl väller in i USA på grund av Kina.

– Döda amerikaner. Att de vill rikta in sig på amerikaner här i USA med patogener och biologiska vapen. Detta är det kinesiska kommunistpartiet. Det är vad de gör. De är i ett kallt krig med USA. De vill bli den mäktigaste nationen i världen och de vill göra världen säker för deras tyranni och osäker för frihet. Och de kommer för att jaga oss på hemmaplan.

"Nationell säkerhetsrisk"

Jerome Gorgon Jr, åklagare i fallet, har beskrivit det misstänkta brottet och svampen som en “nationell säkerhetsrisk”. Han framhåller Jians medlemskap i det kinesiska kommunistpartiet inför rätten.

– Dessa två utlänningar har åtalats för att ha smugglat en svamp som har beskrivits som ett "potentiellt bioterrorismvapen” in i USA:s hjärta, där de tydligen hade för avsikt att använda ett laboratorium vid University of Michigan för att främja sin plan, säger åklagaren enligt The Guardian.

Universitet: "Fördömer starkt"

Jian och Liu uppger att de båda tidigare arbetat med svampen i Kina. De åtalas för konspiration, smuggling, att ha lämnat falska uppgifter och visumbedrägeri.

Upptäckten gjordes i juli 2024. 34-åringen skickades då hem till Kina efter att ha nekats inträde i landet medan 33-åringen blev kvar och greps av polisen.

Enligt University of Michigan har man ingen finansiering från den kinesiska regeringen gällande forskning som bedrivits av de åtalade personerna.

Vi fördömer starkt alla handlingar som syftar till att orsaka skada, hota nationell säkerhet eller undergräva universitetets viktiga samhällsuppdrag, framhåller universitetet enligt CBS.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Helt ny funktion i bilar – Volvo först i världen

2025 06 05

Volvo introducerar nu en helt ny funktion i bilarna.

På torsdagen har Volvo gett ett unikt besked.

Biljätten introducerar “världens första multiadaptiva säkerhetsbälte i kommande Volvo EX60”.

Det framhåller bolaget i ett pressmeddelande.

Helt ny funktion

Det nya säkerhetsbältet debuterar i den kommande helt elektriska Volvo EX60 2026.

Det är utformat för att “bättre skydda människor genom att anpassa sig till trafikvariationer och personen som bär det, tack vare realtidsdata från bilens avancerade sensorer”.

Använder data

Volvo meddelar att det nya multiadaptiva säkerhetsbältet kan använda data som matas in från inre och yttre sensorer för att anpassa skyddet och anpassa inställningen baserat på situationen och individens profiler.

Det handlar då exempelvis om längd, vikt, kroppsform och sittposition.

– Till exempel kommer en större passagerare i en allvarlig krock att få en högre bältesbelastningsinställning för att minska risken för huvudskador, meddelar Volvo.

– Medan en mindre passagerare vid en mildare krock kommer att få en lägre bältesbelastningsinställning för att minska risken för revbensfrakturer.

Så fungerar det

Det hela uppnås genom att “avsevärt öka” antalet så kallade lastbegränsande profilvariationer, som hanterar den kraft som appliceras på de åkande i händelse av en olycka. 

Och tack vare programuppdateringar ”over-the-air” blir det enligt Volvo bättre med tiden.

– På mindre än ett ögonblick analyserar bilens system de unika egenskaperna hos en krock – som riktning, hastighet och passagerarposition – och delar den informationen med säkerhetsbältet.

“Stor uppgradering”

Åsa Haglund, chef för Volvo Cars säkerhetscentrum, kommenterar saken.

– Det här är en stor uppgradering av det moderna trepunktsbältet, en uppfinning från Volvo som introducerades 1959 och som beräknas ha räddat över en miljon liv, säger hon.

– Det är ett utmärkt exempel på hur vi utnyttjar realtidsdata med ambitionen att bidra till att rädda miljontals fler liv.

Foto: Remy Lovesy

Text: Redaktionen