Orange varning för snöstorm – men här blir det sol

2024 10 29

Ett kraftigt snöoväder drar in över norra Sverige. Samtidigt blir det strålande solsken i övriga delar av landet.

Under onsdagen väntas solen titta fram i stora delar av landet. Temperaturer på över 10 grader väntas i mellersta och södra Sverige.

Lasse Rydqvist, meteorolog på Klart, uppmanar allmänheten att passa på att njuta av solen.

– Det blir klart till halvklart väder med mycket plats för den sista oktobersolen i landet. Möjligheten finns att få njuta av den sista oktobersolen innan mer ostadigt, ja kanske till och med “höstruskigt” väder lagom till att barnen ringer på och frågar efter bus eller godis, säger han i ett uttalande.

Snöstorm och orange varning

För befolkningen i nordligaste Sverige ser vädersituationen annorlunda ut.

Under tisdagskvällen drar en snöstorm in över Lappland och Norrbotten.

SMHI har utfärdat en orange varning för Lapplandsfjället. Myndigheten flaggar för mycket hård vind och lokal storm.

Från Sarek och upp mot Kebnekaisemassivet väntas vindhastigheter på upp till 25 m/s, vilket räknas som storm.

SMHI uppmanar invånare att stanna hemma.

– Ge dig inte ut på fjället i onödan. Räddningsinsatser kan vara riskabla och ta lång tid, framhåller myndigheten och tillägger:

– Det är mycket svårt att orientera sig på grund av nedsatt sikt och det kan vara mycket svårt att förflytta sig samt att resa och förankra tält.

Dessutom är risken för förfrysning stor, enligt SMHI.

Varningen gäller från klockan 21 tisdag till klockan 09 på onsdag.

”Förankra lösa föremål”

SMHI har även utfärdat gula varningar för hårda vindbyar i Norrbottensfjällen och delar av Norrbottens län.

Invånare i Norrbotten uppmanas att tänka på följande:

- Vägar kan blockeras av nedfallna träd eller grenar.

- Det finns risk för förseningar eller inställda avgångar inom kollektivtrafiken.

- Förankra och säkra lösa föremål, till exempel din studsmatta och dina trädgårdsmöbler. Tänk på att tillfälliga konstruktioner som byggnadsställningar också kan blåsa iväg.

- Skador kan uppstå på skog, till exempel i hyggeskanter och i nygallrad skog.

- Det finns risk för störningar i el- och telenät i områden med luftburna ledningar.

Foto: G. Fulz

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Ryanair får fel om handbagage: “Enorm seger för alla resenärer”

2025 05 18

En spansk domstol ger Ryanair fel i en fråga om handbagage.

En spansk flygresenär kommer att ersättas för kostnader för handbagage som debiterats vid fem flygningar med Ryanair mellan 2019 och 2024.

Detta efter att en domstol i Salamanca bedömt att packningen inte får medföra ytterligare utgifter.

Den nya domen grundas i ett beslut från 2014, där en av EU:s högsta domstolar slagit fast att handbagage “i princip måste betraktas som en oumbärlig del av passagerartransporten, och därför inte kan bli föremål för ett pristillägg”, rapporterar Daily Mail.

Eftersom den spanska domstolen går efter EU-praxis talar mycket för att beslutet kan komma att gälla även för resenärer inom andra EU-länder framöver.

Tvingades betala 1050 kr extra 

Fallet är bara det senaste av många i en långdragen kamp i Spanien, där lagstiftare stångas med de lågprisflygbolag som transporterar miljontals turister från hela Europa till semestermål i landet varje år, rapporterar tidningen.

Så sent som i oktober bötfälldes Ryanair, och ålades även att betala advokatkostnader åt två resenärer som inte hade räknat med den extra kostnaden för handbagage när de köpte sina biljetter.

Detta efter att Ryanair debiterat resenärerna ytterligare 96 euro, cirka 1050 kronor, vid incheckningen för “handbagage”.

Läs mer: Ryanair ryter till – passagerare tvingas böta över 35 000

“En enorm seger för resenärer överallt”

Advokaten Isaac Guijarro, som företrädde de passagerare som fick rätt mot Ryanair, underströk efteråt vikten av beslutet.

– Det är en enorm seger för resenärer överallt, sade Guijarro.

Ryanair uppger å sin sida via en talesperson att flygbolagets policy är “helt förenlig” med gällande EU-lagstiftning.

– Ryanair tillåter varje passagerare att ta med sig en generös (40 x 25 x 20 cm) personlig väska ombord som en del av grundpriset, med möjlighet att lägga till extra väskor mot en valfri avgift om de så önskar. Denna policy främjar både låga priser och konsumenternas valfrihet, och är helt förenlig med EU-lagstiftningen, heter det i uttalandet.

Läs också: Charterresorna hotade i sommar – flera flygningar kan påverkas

Foto:  S. Lingyan samt Ryanair (pressfoto)

Text: Redaktionen