Tvärvänder om bensin- och dieselbilar

2024 02 06

År 2035 ska ett omdebatterat förbud införas i EU.

Nya bilar kommer inte längre att få producera några koldioxidutsläpp.

Det innebär i praktiken ett förbud mot försäljning av nya bensin- och dieselbilar.

Den nederländska ledamoten Jan Huitema (Renew) är en av dem som utarbetat förslaget. 

– De nya reglerna innebär inte att inga bilar på vägarna får producera koldioxidutsläpp 2035. Reglerna påverkar inte befintliga bilar. Om du köper en ny bil nu kan du köra den till slutet av dess livslängd.

– Men eftersom den genomsnittliga livslängden för en bil är 15 år måste vi börja år 2035 för att sikta på att alla bilar ska vara koldioxidneutrala år 2050, säger Huitema i ett uttalande.

Läckt utkast ­– största gruppen ger inte upp

Förbudet klubbades igenom i februari 2023 efter att 340 EU-parlamentariker röstat ja till förslaget.

Det råder dock delade meningar om det planerade förbudet, 279 parlamentsledamöter röstade emot.

Nu kan kritikerna få vatten på sin kvarn.

Europaparlamentets största grupp EPP, där bland annat Moderaterna och Kristdemokraterna ingår, vill se över förbudet.

I ett läckt utkast går det att läsa att EPP vill ”revidera lagen så snart som möjligt”.

Svenskt parti vänder

Frågan splittrar inte bara EU-parlamentet. Även svensk höger är oense om förbudet. Moderaterna och Kristdemokraterna röstade ja till beslutet i EU-parlamentet. Samarbetspartiet Sverigedemokraterna röstade däremot nej.

Nu uppger KD att man överger Moderaternas linje. Partiet vill revidera eller riva upp beslutet, rapporterar SvD.

Ella Kardemark, KD:s andranamn till EU-parlamentsvalet, bekräftar uppgifterna.

– Man måste vara beredd att ompröva beslut. Jag tycker inte att det ska finnas ett förbud mot en viss teknik. Tvärtom ska vi välkomna alla innovationslösningar som bidrar till minskade utsläpp, säger hon till SvD.

Moderaterna står fast vid att ett förbud är rätt väg att gå, trots att partigruppen EPP motsätter sig förslaget.

– Ur ett svenskt perspektiv och för vår industri så ser vi att det här är fullt rimligt, säger Tobias Tobé, Moderaternas toppnamn till EU- parlamentsvalet, till SvD.

Foto: Magnus Liljegren Regeringskansliet

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Ryssland historiskt nära att använda taktiska kärnvapen

2024 09 08

CIA-chefen William Burns talar om en ”reell risk” att Ryssland skulle använda sig av taktiska kärnvapen.

Tillsammans med sin brittiska kollega, MI6-chefen Richard Moore, har Burns gjort ett uttalande om den globala säkerhetssituationen.

Där framkommer det att Ryssland har varit mycket nära att använda sig av taktiska kärnvapen i kriget i Ukraina.

”Reell risk” i Ukraina

Enligt de två underrättelsecheferna fanns det en ”reell risk för potentiell användning av taktiska kärnvapen” i Ukraina hösten 2022, rapporterar TV2.

Uttalandet kommer i ett inlägg som underrättelsecheferna har publicerat i Financial Times, och det är första gången någonsin som ledare för de två underrättelsetjänsterna skriver en gemensam artikel av det här slaget, enligt kanalen.

Burns och Moore framhåller att det är ”viktigare än någonsin” att fortsätta den nuvarande politiska kursen och stödja Ukrainas kamp mot Ryssland.

– En fortsättning på den nuvarande kursen i Ukraina är mer avgörande än någonsin. Putin kommer inte att lyckas bli av med Ukrainas suveränitet och självständighet, skriver Burns och Moore.

Tomt prat om ”röda linjer”?

Enligt underrättelseinformation ska Rysslands alltså ha varit mycket nära att använda sig av taktiska kärnvapen hösten 2022.

Några detaljer ges inte, men det är också känt att Ryssland har omprövat kärnvapendoktrin och flera gånger hotat med att använda kärnvapen.

De ryska hoten har bland annat lett till att västvärldens vapenleveranser till Ukraina har saktats ned, enligt Kyiv Independent.

Samtidigt har många, inte minst Ukraina, framhållit att Rysslands tal om ”röda linjer” som inte får överträdas tycks vara en bluff.

Den ukrainska offensiven i Kursk borde rimligtvis ha setts som en överträdelse av dessa ”röda linjer”, ändå har Ryssland inte agerat därefter.

Volodymyr Zelenskyj har framhållit detta som ett argument för att västvärlden är alltför försiktig i sitt stöd till Ukraina, och låter sig skrämmas av tomma hot från rysk sida. Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Så här gör man i en rondell – många gör samma fel

2024 09 09

Många bilister gör fel när de kör i en rondell, menar trafiklärare.

Den som har körkort förväntas kunna trafikreglerna, men i praktiken begås det många fel i den vardagliga trafiken.

Att bilister gör fel är extra vanligt i rondeller, rapporterar SR.

Gör flera misstag

Många tycker nog att det är självklart hur man ska köra i en rondell.

Men trots det är det många bilister som begår fel, misstag och slarv.

Några av misstagen är extra vanliga.

– Att man blinkar för tidigt, för sent eller inte blinkar alls. Att man genar så att man kör rakt igenom cirkulationsplatsen, istället för att hålla sig lite enligt grundplacering, säger trafikläraren Pelle Möller i Kalmar till radiokanalen.

Han menar att många gör fel utan att riktigt reflektera över det.

– Ska du då svänga höger eller rakt fram, då ska du hålla lite till höger, så att du får en fin båge. Ska du åka till vänster eller runt, ja då håller du lite till vänster, förklarar han.

Ämnet väcker irritation

Frågan om hur man ska köra i rondeller debatteras ibland intensivt, och i exempelvis Göteborg har det uttryckts irritation över busschaufförer som ”kör med fullt gaspådrag rakt in i rondeller, enligt tidningen Mitt i.

Trafikläraren framhåller för tidningen att tydlighet och samarbete mellan bilister är väldigt viktigt när man kör i rondeller.

Frågan är också om det räcker med att blinka när man kör ut ur rondellen.

– Enligt lag ja, men när vi utbildar oss till trafiklärare blir vi uppmanade att lära eleverna att blinka både in och ut ur rondellen – du ska alltid försöka vara så tydlig som möjligt, säger han till tidningen.

Han framhåller också vikten av att placera sig rätt, anpassa hastigheten och vara riskmedveten.

Många upplever att framför allt större fordon beter sig hänsynslöst i rondeller, enligt tidningen.

Föräldrar med dåliga vanor

Olle Möller i Kalmar har märkt på handledarkurser att föräldrar, som haft körkort i många år, ofta har sämre koll på trafikregler än man kan tro.

– På handledarkurserna pratar man ju om samma sak, då är föräldrarna med, och man berättar lite. ”Aha, just det, så kanske det var.” De lägger sig till med vanor som är väldigt svåra att bryta, säger han till SR.

Foto: FriskoKry Wikipedia

Text: Redaktionen