SVERIGE: Öppnar för kritiserat läskförslag

2023 05 29

Svenska folkets matvanor ska bli bättre.

Den matrelaterade ohälsan är ett stort problem.

I dag riskerar var fjärde svensk att bli sjuk eller dö i förtid av livsstilssjukdomar kopplade till matvanorna. Drygt hälften  av alla vuxna och vart femte barn lever med övervikt och fetma.

Därför har Livsmedelsverket fått i uppdrag att analysera olika styrmedel som kan minska konsumtionen av ohälsosam mat och öka konsumtionen av hälsosam. 

Myndigheten har gjort en fördjupad analys av fyra potentiella styrmedel som kan tillämpas i Sverige.

Bland annat har Livsmedelsverket analyserat fördelar och nackdelar med ett införande av en ny avgift eller skatt på läsk och andra drycker med tillsatt socker.

Enligt myndigheten skulle en sådan skatt leda till att konsumtionen av dryckerna minskar bland Sveriges befolkning.

– Detta kan förväntas leda till att riskfaktorer för ohälsa minskar. Det skulle i sin tur kunna förbättra ett antal hälsoutfall i befolkningen, exempelvis förbättrad tandhälsa och färre fall av typ-2 diabetes och hjärt- och kärlsjukdom, framhåller Livsmedelsverket och tillägger:

– En skatt skulle kunna användas för att minska konsumtionen av dessa drycker samt minska sockerhalten i de drycker som konsumeras bland barn och unga, vilket kan bidra till minskad risk för ohälsa.

”Godhetssignalerande”

Ett potentiellt införande av en ”sockerskatt” i Sverige har kritiserats.

Mattias Svensson, ledarskribent på Svenska Dagbladet, anser att staten inte ska styra över vad människor väljer att stoppa i sig.

– Det här är en typ av ajabaja och moralskatter som handlar mer om godhetssignalerande, sa han till SR Ekot i januari 2023.

Flera analyser

Utöver införande av en ny skatt/avgift på sötade drycker har Livsmedelsverket även analyserat tre andra potentiella styrmedel som kan stärka folkhälsan i Sverige:

- EU:s skolfruktsstöd

- Sänkt moms på frukt och grönsaker

- Reglering av multipriskampanjer

Viktigt påpekande

Myndigheten betonar att det inte rör sig om konkreta förslag.

– Vi har gjort en teoretisk analys av vilka effekter och möjliga konsekvenser styrmedlen kan få. Det är viktigt att påpeka att rapporten inte innehåller några förslag eller rekommendationer. Det är politiken som beslutar om den här typen av styrmedel, vi bidrar med kunskap, säger Britta Ekman,  chef för Livsmedelsverkets avdelning för hållbara matvanor.

Foto: Q. Malick resp J. Yarema

Text: Redaktionen


Storkedja stänger allt i Sverige – över 50 butiker slår igen

2024 04 24

En populär butikskedja inom hälso- och skönhetsbranschen lägger ner verksamheten i Sverige.

Det handlar om krisande The Body Shop som tvingas stänga samtliga butiker i Sverige.

Kedjan har över 50 butiker i landet.

”Noggrant övervägande”

Beslutet fattades på en extrainsatt bolagsstämma, rapporterar nättidningen Ehandel.

– Efter vederbörligt och noggrant övervägande, föreslog och beslutade aktieägaren att bolaget ska träda i frivillig likvidation, står det i protokollet från bolagsstämman, uppger tidningen.

Stora problem

The Body Shop har tampats med ekonomiska bekymmer under en längre tid.

Kedjan har lagt ner e-handeln och flera butiker har tvingats slå igen dörrarna i Sverige under 2024 – bland annat har butiker i Kungsbacka och Växjö stängts ner.

 – Det har inte funkat helt enkelt. The Body Shop har valt att avveckla butiker på andra ställen i Sverige med tror jag, sa Mats Jäderberg, chef på köpcentret Grand Samarkand, till Smålandsposten efter stängningen i Växjö.

Konkurs i grannländerna

Butikskedjan har tidigare försatts i konkurs i Danmark och Norge.

Dessutom befinner sig The Body Shop i rekonstruktion i både  Kanada och Storbritannien. 

Kedjan väntas stänga uppemot 100 butiker på de brittiska öarna.

Betydande minskning 

The Body Shop har funnits i Sverige sedan 1979 och har haft 57 aktiva butiker i landet.

Under förra året sålde bolagets Sverigeavdelning för 213 miljoner kronor – en minskning med 15 procent jämfört med året innan.

Stor aktör 

The Body Shop grundades 1976 i Brighton, Storbritannien.

Sedan dess har butikskedjan vuxit till en global verksamhet med över 30 miljoner kunder i hela världen. 

I dag har The Body Shop 22 000 anställda och 3 000 butiker i över 60 länder.

Foto: T. Mossholder

Text: Redaktionen


Jättebesked från City Gross – “Gäller alla kunder”

2024 04 24

City Gross genomför nu omfattande prissänkningar.

Det har som bekant varit ett par tuffa år för hushållen, som har drabbats av ordentliga prisökningar på matvaror.

Situationen har dock stabiliserats något, och inflationstakten närmar sig riksbankens mål.

Mot bakgrund av de tuffa tiderna som har varit så går City Gross på tisdagen ut med ett mycket positivt besked till kunderna.

150 vardagsvaror

Matkedjan går ut med meddelandet och riktar sig direkt till kunderna.

– För att underlätta i vardagen sänker nu City Gross priset på ytterligare 150 produkter, denna gång endast från kända varumärken, framhåller livsmedelsföretaget i ett pressmeddelande.

“Gäller alla kunder”

City Gross understryker att prissänkningarna gäller alla kunder, och inte bara medlemmar.

– Precis som kedjans tidigare prissänkningar sänker man även denna gång ordinarie pris, det vill säga att prissänkningen inte är begränsad till en viss period. Den gäller dessutom alla kunder, inte endast för medlemmar. 

– Prissänkningarna sker över stora delar av sortimentet med fokus på viktiga vardagsvaror som konsumenterna köper veckovis och gäller denna gång enbart kända märkesvaror som Felix köttbullar och Friggs riskakor. 

“Har varit tufft”

Vd Anders Wennerberg menar att han sympatiserar med konsumenterna.

– Våra kunder har under en längre period befunnit sig i en tuff situation rent ekonomiskt, säger han.

– Även om prognoserna framåt ser ljusare ut finns det fortfarande ett stort behov av att kunna handla mat till billigare pris. Under 2023 investerade vi i flertalet prissänkningar och det arbetet fortsätter under 2024.

Det gäller

City Gross förklarar vidare vad som gäller framöver.

– Sänkningarna gäller i samtliga City Gross-butiker och på citygross.se från och med den 22/4 och sker i tre omgångar med start v. 17. Ytterligare prissänkningar sker vecka 19 & 21 med 50 produkter från kända varumärken per omgång. 

– Vi har genom varumärken som Garant, Eldorado och Fixa ett starkt erbjudande på EMV. Nu blir vi ännu mer prisvärda även på kända varumärken som vi vet att många av våra kunder uppskattar och handlar på veckobasis, säger Anders Wennerberg. 

Foto: City Gross

Text: Redaktionen