Öppnar för att skicka svenska soldater till Ukraina

2024 05 20

Sverige bör öppna för att skicka trupper till Ukraina.

Det anser Liberalernas toppolitiker Simona Mohamsson.

”Gå all in”

Mohamsson, som är Liberalernas tredjenamn till EU-valet, anser att Sverige och EU måste skicka en tydlig signal till Ryssland.

– Det måste också finnas partier som är beredda att göra allt. Det innebär att EU också kan behöva skicka ”boots on the ground”, att gå ”all in”.

Det säger L-politikern till SvD.

Utesluter inte frontsoldater

Enligt Mohamsson bör soldaterna i första hand inte skickas till fronten, utan till västra Ukraina.

Politikern framhåller att trupperna skulle fungera som avskräckning mot Ryssland, men de skulle även kunna hjälpa till med avlastning och utbildning av ukrainska soldater.

– Om ryssen då provocerar så är det inte vi som har startat något, säger hon till tidningen.

På frågan om soldaterna skulle kunna skickas till fronten, svarar Siomna Mohamsson att Ukraina i dagsläget inte efterfrågar en sådan åtgärd, men att det inte går att ”utesluta” att situationen förändras. 

Öppnar för att runda EU

L-politikern vill i första hand att marktrupper ska skickas till Ukraina i en gemensam EU-insats, men om det inte går är hon öppen för andra alternativ.

Mohamsson föreslår att Sverige skulle kunna skicka marktrupper i ett gemensamt projekt med andra "likasinnade länder".  

– Jag stänger inte dörren för att vi, tillsammans med likasinnade länder, gör det här ändå, säger hon till SvD.

Utrikesministern säger nej

Sveriges utrikesminister Tobias Billström har betonat att Sverige inte avser att skicka soldater till Ukraina.

I mars betonade Billström att det finns andra sätt att stödja Ukraina än på marken. Han pratade bland annat om vikten av att organisera utbildning för ukrainska trupper utanför Ukraina, något som Sverige varit framstående i.  

–  Vi borde göra mer, så klart. Men det betyder inte att vi nödvändigtvis måste göra det på ukrainsk mark. Vi kan uppnå mycket utanför Ukraina också, sa utrikesministern till tyska DW.

Foto: Joel Thungren Försvarsmakten

Text: Redaktionen


EKONOMI: Ryssland ändrar sig – öppnar upp för väst

2025 04 11

Ryssland tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Ryssland förbjöd i samband med starten på invasionen av Ukraina utländska företag att ta ut sina tillgångar ur landet och krävde att de skulle hålla tillgångarna på särskilda konton.

Landet stängde i mångt och mycket ner för utländska – i synnerhet västerländska investeringar.

Nu ser det ut som att de tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Det rapporterar Reuters.

Tar ett steg

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar.

Det uppger en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det är ett beslut som öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden.

“Nytt inflöde”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, säger att ett nytt presidentdekret om uppmjukning av kapitalkontrollerna för nya investeringar kan komma att utfärdas runt halvårsskiftet.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de intäkter som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats.

Vissa framgångar

Samtidigt syns vissa framgångar för de ryska styrkorna på krigsfronten.

De ryska styrkorna fortsätter att marginellt avancera i gränsområdet Sumy-Kursk oblast, men den ryska styrkan i området kommer sannolikt inte att kunna inleda en större offensiv mot Sumy City på kort sikt utan att få betydande förstärkningar.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Offensiv inledd

ISW förklarar.

– Ukrainas överbefälhavare general Oleksandr Syrskyi uppgav under en intervju med det ukrainska mediebolaget LB UA den 9 april att de ryska styrkorna har intensifierat anfallen i ”alla huvudriktningar” och inlett offensiva operationer i Sumy och Kharkiv oblast, uppger ISW.

– ISW har observerat gradvisa men konsekventa ryska vinster och attacker längs linjen Volodymyrivka-Zhuravka-Novenke norr till nordost om Sumy City i norra Sumy oblast.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Bluff på ICA – kunderna kommer inte att bli glada

2025 04 11

Ica och flera andra matjättar anklagas för att vilseleda sina kunder.

“Superklipp” och rabatter duggar tätt i matbutikerna.

Och det är många som lockas av de till synes attraktiva erbjudanden i tider när matpriserna ökar kraftigt.

Men i själva verket sparar kunden ofta inte alls så mycket pengar på extrapriserna som man kan tro av reklamen, framhåller Sveriges konsumenter enligt SVT.

Enligt organisationen skiljer sig erbjudanden om “tre för två”, styckpriser eller röda siffror knappt från ordinarie pris.

– Det är vilseledande. En rabatt ska innebära en stor prisskillnad jämfört med ordinarie pris, men det är sällan fallet, säger Maria Wiezell som är konsumentjuridisk expert på Sveriges konsumenter, till tv-kanalen.

Pekades ut av myndighet

Ica var, tillsammans med bland annat Willys och Hemköp, en av matbutikerna som också pekades ut av Konsumentverket förra året.

Kedjan fick då samma typ av kritik. Enligt en granskning från myndigheten gav annonsbladen intrycket att produkter hade fått lägre pris, utan att det tidigare lägsta priset framgick, rapporterade TV4 vid tillfället.

Det strider mot prisinformationslagen, menar Konsumentverket som krävde åtgärder.

Kampanjkritik

Även Icas så kallade multikampanjer, “köp 2 betala för 1”, har särskilt uppmärksammats av oberoende sajten Matpriskollen.

Kritiken handlar om att kedjorna flyttar lager från butikerna till kundens hem och ökar matsvinnet.

– Ica har den största ökningen mot förra året, men även tidigare har Ica varit drivande med multierbjudanden. Detta verkar vara en försäljningsstrategi man fokuserar ännu hårdare på, sade Ulf Mazur, sajtens vd och grundare, i höstas. 

Har inte svarat

Ica har inte svarat på kritiken. SVT har sökt matjätten utan resultat.

Enligt Sveriges konsumenter saknas det idag ett tydligt regelverk för hur stor skillnaden måste vara mellan ordinarie och rabatterat pris. “Röda siffror” innebär därmed inte att varan per automatik kostar mindre än normalt.

– Regleringen borde tydliggöra vad som räknas som en rabatt. I nuläget är det upp till butikerna, säger Maria Wiezell.

Foto: ICA-gruppen

Text: Redaktionen