Omfattande problem för Teliakunder – ”blir galen”

2024 03 06

Bredbandsjätten Telia har drabbats av tekniska problem.  

Många Teliakunder påverkas.

Flera uppger att de varken kommer in på internet eller kan använda telefonen.

Enligt Telia handlar det om en ”störning i nätet” som påverkar många kunder.

– Just nu har vi en störning i nätet som påverkar många, våra tekniker arbetar på att lösa detta så snabbt det bara går, framhåller en talesperson för bredbandsbolaget.

"Blir galen" 

I kommentarsfälten på Telias sociala medie-sidor utrycker många kunder sitt missnöje.

– Mobila bredbandet fungerar inte. Jag har startat om routern och datorn. Jag har också plockat ut batteriet ochlåtit routern vara strömlös någon minut, skriver en kund.

– Blir galen då ni "inte uppdaterat" och inget fungerar på tv. Och jo jag har pratat med supporten och blivit dåligt bemött. Det är inget fel säger de, framhåller en annan.

”Högsta prioritet”

Roija Rafii, pressansvarig på Telia, bekräftar problemet, men kan inte ge någon prognos för när det kan vara åtgärdat.

– Våra tekniker jobbar för fullt för att ringa in problemet och åtgärda det. Det är vår allra högsta prioritet, att få igång det så snabbt som möjligt, säger hon till DN.

Problemet upptäcktes strax efter klockan 12.

– Många av våra kunder kan uppleva problem med med att mobilsurfa.  Det är vår absolut högsta prioritet att lösa det här så snabbt som möjligt, säger Roija Rafii till Aftonbladet.

FAKTA Telia

- Grundades 1853.

- Aktien är noterad på börserna Nasdaq Stockholm och Nasdaq Helsinki.

- Cirka 470 000 aktieägare.

- Finns i följande länder: Danmark , Estland , Finland , Lettland , Litauen , Norge , Sverige.

- Ingår i en av världens kändaste hållbarhetsindex, FTSE4Good , samt oekomPrime.

- 20 000 anställda.

- 18,1 miljoner mobila abonnemang 

- 1,0 miljoner fasta abonnemang 

- 2,9 miljoner bredbandsabonnemang 

- 3,4 miljoner tv-kunder

Källa: Telia 

Foto: Telia

Text: Redaktionen


”3 700 kronor varje månad” – glädjebesked för alla hushåll

2025 12 03

Svenska hushåll går mot ljusare ekonomiska tider.

Det fastslår Länsförsäkringar i en färsk analys av den ekonomiska utvecklingen.

Nästa år väntas alla hushåll få mer i plånboken, enligt prognosen. 

Störst ekonomisk förbättring får barnfamiljer, som kan räkna med cirka 3 700 kronor mer i plånboken varje månad.

– Vi går mot bättre tider 2026 vilket öppnar upp för både ökad konsumtion och sparande. Alla kommer få mer i plånboken, säger Stefan Westerberg, Länsförsäkringars privatekonom.

– Barnfamiljerna seglar upp som de stora vinnarna. En typisk tvåbarnsfamilj får ett rejält privatekonomiskt lyft med mer pengar i plånboken. Det gör att man kan unna sig lite extra i vardagen men också lägga undan pengar till sparande som rustar familjens ekonomiska trygghet, fortsätter Westerberg.

Stora skillnader

Länsförsäkringars prognos bygger på flera faktorer. Finanspolitiska stimulanser som sänkt skatt på arbetsinkomster, högre reallöneökningar och lägre bolåneräntor  ligger bakom ökningen.

Hur stor månadsökningen blir varierar mellan olika grupper. Höginkomsttagare kan räkna med cirka 2 700 kronor mer i plånboken varje månad, medan låginkomsttagare och pensionärer får ett tillskott på omkring 600 kronor per månad.

– Sänkta skatter spelar en avgörande roll för hushållens återhämtning, och tillsammans med reallöneökningar hjälper de till att återställa många hushålls köpkraft från de senaste årens inflationssmällar. Samtidigt är det tydligt att de finanspolitiska stimulanserna gynnar vissa grupper mer och att plånbokseffekterna kommer bli mer begränsade för låginkomsttagare och pensionärer, säger Stefan Westerberg. 

LÄS MER: ”Erbjuder falska lån” – Finansinspektionen varnar för 38 aktörer

FAKTA: Plånbokseffekter 2026

Barnfamiljen (två vuxna och barn)

+3650 kr

Höginkomsttagaren

+2721 kr

Låginkomsttagaren

+620 kr

Pensionären

+623 kr

Källa: Länsförsäkringar

LÄS OCKSÅ: UPPMANINGEN: Så mycket kontanter måste du ha hemma 

Foto: hl56

Text: Redaktionen


03dec25

JUST NU: Tiotusentals svenskar kan få pengar tillbaka

2025 12 03

Konsumentombudsmannen (KO) ha fattat ett mycket ovanligt beslut.

För första gången på 10 år har KO lämnat in en grupptalan till Allmänna reklamationsnämnd.

Grupptalan omfattar 50 000 svenska konsumenter som tecknat leasingavtal med Den Norske Bank, DNB.

KO kräver att konsumenterna ska få pengar tillbaka, eftersom de har betalat för mycket.

Bakgrunden är att leasingavtalen har marknadsförts som ett ”tryggt alternativ” med en fast månadskostnad. Sedan kom räntehöjningarna och det visade sig att den fasta månadskostnaden inte alls var fast.

”Rätt att få tillbaka”

DNB har använt ett prisjusteringsvillkor i avtalet för att öka priset i takt med att räntorna steg, vilket kom som en chock för kunderna. Konsumenter som ville bryta avtalet fick beskedet att det skulle kosta 40 procent av resterande obetalda leasingmånader.

– Patent- och marknadsdomstolen har slagit fast att prisjusteringsvillkoret är oskäligt. KO menar, med stöd av bland annat EU-domstolens praxis, att villkoret även är ogiltigt och att konsumenterna därför har rätt att få tillbaka det de betalat för mycket, framhåller KO.

LÄS MER: Bakslag för hushållen – bank flaggar för räntehöjning

”Miljardbelopp”

Enligt KO har banken överdebiterat konsumenterna med miljardbelopp.

– Priset är den viktigaste uppgiften när ett avtal ingås. I DNB:s fall har konsumenten, enligt domstolen, ”inte ens kunnat uppskatta hur månadsavgiften kan komma att förändras”. Konsumenterna har med andra ord inte haft en aning om vad det kostade att hyra bilen av DNB, säger Pär Magnusson, processråd vid KO.

– Eftersom villkoret är ogiltigt och DNB inte frivilligt återbetalat den förhöjda hyran vänder sig KO nu till ARN med krav på återbetalning, tillägger han.

LÄS OCKSÅ: Lyxbilar har slocknat över hela Ryssland 

Foto: Windows

Text: Redaktionen