Många saknar koll – växande trend kan ge böter
Polisen flaggar för att okunskapen är stor kring ett populärt transportmedel.
Trafikpolisen i Sörmland har under sommaren stött på många elsparkcyklar som framförts utan tillräckliga tillstånd.
Två män har dömts för att ha kört elsparkcyklar, så kraftfulla att de räknas som mopeder, utan körkort.
– Vi ser väldigt många elsparkcyklar som är alldeles för kraftfulla som klassas som mopeder och ibland som motorcyklar, säger Björn Thunblad på polisregion Öst till SVT.
Dömdes för olovlig körning
För de två männen i Sörmland blev domen grov olovlig körning med dagsböter som påföljd.
Det berodde på att elsparkcyklarna som de färdats på klassades som moped klass 1, vilket kräver att föraren har körkort.
Brottet ansågs grovt då de både männen hade indragna körkort sedan tidigare.
Låg kunskap om elsparkcyklar
Kunskapen om reglerna som gäller för det populära färdmedlet är låg.
Det är väldigt vanligt med elsparkcyklar som är mer kraftfulla än vad föraren har rätt att köra.
Men det är upp till konsumenterna att ha koll, vilket många saknar, framhåller Björn Thunblad.
– Ända från när elsparkcyklarna kom har vi sett att det finns en brist hos konsumenterna kopplat till vilka regler som gäller och vilka krav som ställs på en som konsument, säger han.
Reglerna som gäller
En elsparkcykel kan klassas som en cykel förutsatt att den inte går fortare än 20 kilometer i timmen och har en kontinuerlig märkeffekt på högst 250 watt.
Om elsparkcykeln går snabbare eller har en högre effekt klassas den inte längre som en cykel och kan inte köras efter cykelregler.
- Elsparkcykeln ska ha bromsar och en ringklocka.
- Kör du i mörker ska elsparkcykeln ha fram- och baklyse samt vara utrustad med reflexer.
- Om den som kör är yngre än 15 år krävs hjälm.
- Det är inte tillåtet att skjutsa någon på en elsparkcykel.
- Det är inte tillåtet att köra en elsparkcykel på en trottoar eller gångbana.
Källa: Transportstyrelsen
Foto: Alan Labisch
Text: Redaktionen