Olycka på skidort – barn allvarligt skadat

2024 01 23

Två barn har hämtats av ambulansflyg efter en olycka på en populär skidort.

De minderåriga barnen deltog i en skidskola när de föll ur en stollift.

Liften är sprillans ny, 1 800 meter lång och öppnade inför den aktuella säsongen.

Enligt vittnen till händelsen ska de två barnen ha fallit flera meter, uppger den norska tidningen Hallingdølen.

– Liften stoppas rutinmässigt nu, säger Skistars vd Andreas Smith-Erichsen till VG.

Allvarligt skadad

Olyckan ägde rum på den populära skidorten Hemsedal i Norge som lockar turister från hela Norden, inte minst Sverige.

Enligt polisen är de två barnen danska medborgare. Båda var vid medvetande när de hämtades, men en av dem är allvarligt skadad.

Klockan 10.35 fördes båda två med ambulansflyg till sjukhus.

– Vi ska nu undersöka platsen, prata med vittnen och ta reda på vad som har hänt, framhåller polisen på sociala medier.

Fullsmockat i backen

Övriga liftar på skidanläggningen ska vara fortsatt öppna som vanligt.

Enligt Andreas Smith-Erichsen var det många gäster på plats i skidorten när olyckan skedde.

– Vi har normal verksamhet, och då har vi många gäster. Det var det definitivt idag, säger Skistarchefen.

Larmet om olyckan kom klockan 10.00, enligt insatsledaren Trond Egil Grot.

Dödsfall på annan ort

Det är andra gången på kort tid som det sker en allvarlig olycka på en norsk skidort.

För två veckor sedan förlorade en person livet efter att ha klämts fast vid en skidlift på toppen av en skidbacke.

Olyckan ägde rum i Sarpsborg nära den svenska gränsen.

Allvarlig olycka i Sverige

Även Sverige har skakats av olyckor i anslutning till skidanläggningar.

På Kungsberget utanför Sandviken skadades två personer och fick föras till sjukhus efter att en knapplift och vajer lossnat från sitt fäste.

– Två knappliftar hakade i varandra och vajern lossnade från sitt fäste, berättade polisens presstalesperson Mattias Rutegård för SVT vid tillfället.

LÄS MER: Person har förlorat livet vid skidanläggning

LÄS MER: Två personer skadade vid skidanläggning

Arkivfoto: E. Walsweer

Text: Redaktionen


Klädkedja i konkurs – allt säljs ut på rea

2024 02 21

Efter 25 år i branschen måste en uppskattad klädkedja kasta in handduken.

Kedjan började egentligen sin resa redan 1986 under det tillfälliga namnet Gunn’s Presentboutique, och efter en succéartad start på affärerna expanderade man till flera butiker 2005.

Framgångarna fortsatte och bolaget togs in i Interiörhuset i Väst AB, en av Sveriges ledande grossister inom present- och heminredningsbranschen.

Men nu är det slut på framgångssagan.

– Det är med stor sorg i hjärtat vi tyvärr måste meddela att vårt älskade familjeföretag har gått i konkurs, meddelar Interiörhuset.

Flera butiker i södra Sverige

Det innebär även att kedjan Dimoda, med fokus på främst kläder, heminredning och mode, också går i konkurs.

– Det är jättetråkigt, men vi har kämpat med ekonomin i fyra år och det här var sista utvägen, säger Andreas Karlsson, vd på Interiösthuset i Väst AB, till Partille Tidning.

Dimoda, som växt till en allt större aktör på Västkusten och i södra Sverige, har butiker på fem orter i landet: Göteborg, Partille, Ubbhult, Malmö och Kristianstad.

– Här kan du hitta både kläder från Mirelle Design, smycken, väskor och ett brett sortiment av inredningsprylar. Allt från dekorationsfigurer till handdukar, kuddar, plädar, möbler, ljus, lyktor, dofter och konstblommor, beskriver kedjan sig själv och sitt sortiment.

Allt reas ut: "Kraftigt rabatterat"

Samtliga butiker ingår i bolagets konkursansökan och fram till 10-11 mars reas nu alla varor ut i form av konkursutförsäljning.

– I butikerna är det full fart nu och vår förhoppning är att sälja ut så mycket som möjligt av bolagets varulager direkt till konsument. Personalen gör ett enastående arbete och det är god försäljning, eftersom det är kraftigt rabatterade priser och butikerna kommer att upphöra framöver, säger konkursförvaltaren Christian Andersch från Setterwalls advokatbyrå till Göteborgs-Posten.

30 personer sägs upp

Omkring 30 personer har förlorat jobbet som följd av konkursen.

Alla anställda har dock arbetsplikt fram till en månad efter att konkursen är ett faktum.

Dimoda har kämpat i uppförsbacke ända sedan pandemin och stora resurser lades  att försöka rusta upp e-handeln, men det räcker alltså inte.

– Tack för alla fina kunder genom åren, vi har älskat varje stund, beklagar Interiörhuset.

Foto: K. Piger

Text: Redaktionen


Oväntat besked om bensin och diesel – räknar med kraftig förändring

2024 02 21

Från och med årsskiftet sänktes reduktionsplikten i Sverige.

Nivåerna gick från tidigare 7,8 procent i bensin och 30,5 procent i diesel till sex procent i båda typerna av drivmedel och gäller initialt fram till och med 2026.

Det var en stor fråga för Tidöpartierna som gick till val på löftet om att sänka drivmedelspriserna – för lång tid framöver.

– Det måste bli billigare att vara svensk. Nu använder vi alla verktyg för att underlätta hushållens ekonomi. Vi sänker reduktionsplikten för att hela Sverige ska fungera, sade närings- och energiminister Ebba Busch (KD) i höstas.

Utgår från kraftig förändring

Trots det tydliga beskedet framstår ett helt annat scenario i regeringens plan för hur Sverige ska minimera utsläppen till år 2045 och därmed klara klimatmålen.

Utsläppskalkylen utgår nämligen från en kraftigt höjd reduktionsplikt mellan 2027-2030 till en nivå som därefter ligger kvar resterande 15 år, avslöjar Dagens Nyheter.

Konkret innebär grafen som Tidöpartierna använder sig av en gradvis ökning av reduktionsplikten – från sex procent idag till 26,9 procent för diesel och 14,4 för bensin.

Klimatministern: "Olika varianter"

Enligt tidningen använder man reduktionsplikten som beräkningsgrund för att det inte finns några andra alternativ att bygga kalkylen på.

Kalkylen bekräftas av klimatminister Romina Pourmokhtari (L), som dock förnekar att grafen per automatik innebär en given höjning av reduktionsplikten i verkligheten.

Det är i nuläget enbart ett sätt att räkna, menar hon.

– Det finns många olika varianter. Jag ser framför mig att man kommer att behöva en kombination av flera olika styrmedel samtidigt, och att man inte enbart kommer att kunna förlita sig på ett enda verktyg, säger Romina Pourmokhtari till DN.

Experten: Flera faktorer påverkar priset

När reduktionsplikten sänktes vid årsskiftet skedde en rusning mot pumpstationer för att tanka diesel – drivmedlet tog slut på flera ställen.

Trots den medvetna sänkningen finns det dock risk att priserna på drivmedel sticker iväg på nytt.

– Det beror jättemycket på vad som händer med den svenska kronan så klart, men om vi tittar på den underliggande råvarumarknaden så räknar vi med gradvis ökande priser på drivmedel under 2024 på grund av att vi tror på högre oljepriser, sade råvaruanalytikern Christian Kopfer till SVT i slutet av december.

Foto: Circle K resp Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen