Oljepriset sjunker kraftigt – här är nya prislappen vid pump

2024 06 04

Inte sedan i februari månad har oljepriserna varit på så låg nivå som just nu.

De nya siffrorna presenterades igår och förklaras med att Opec, de oljeexporterande ländernas organisation, bestämt sig för att öka produktionen.

Det har alltså fått följden att de lägsta priserna på flera månader nu noteras på olja.

Anledningen till förändringen är att organisationen övergett flera restriktioner kopplade till produktionen , rapporterar Bloomberg.

Sjunker idag

Bland annat kommer Ryssland och Förenade Arabemiraten att avveckla flera restriktioner med start i november.

Och förändringen väntas få effekt även i Sverige. Idag sjunker det rekommenderade riktpriset på bensin och diesel vid bemannade stationer med 25 öre.

Nu ligger bensinpriset på 18,14 kronor per liter medan respektive literpris för diesel parkerar på 17,54 kronor.

Beskedet välkomnas av många bilister i Sverige som är beroende av bilen.

– Fantastiskt skönt, vi kör väldigt mycket bil och det gör väldigt mycket för plånboken, säger bensinkunden Björn Larsson till Sveriges Radio, som också rapporterar som störtdyket på oljepriset.

Annan prognos tidigare i vår

Veckans oljebesked är ett oväntat sådant.

Åtminstone sett till den prognos som lämnades på oljepriset tidigare under våren då världsmarknadspriset förmodades stiga kraftigt efter att flera ryska oljeraffinaderier slagits ut.

– Det som har hänt senaste veckorna är ju att bensinpriset stigit kraftigt i världen på grund av att Ukraina bombar raffinaderier i Ryssland. Så det finns en jättestor koppling, sade Anders Elgemyr, vd för investmentbanken och analysföretaget Carlsquare, till Dagens industri i mars.

Alla priser

Här är de nya priserna på drivmedel som meddelades under tisdagen. Ändringen anges inom parentes. Priserna är rekommenderade riktpriser för privatkunder och gäller på bemannade stationer.

  • Miles 95: 18,14 kr/l (-0,25)
  • Miles 98: 19,09 kr/l (-0,25)
  • Miles+ 98: 19,39 kr/l (-0,25)
  • Miles Diesel 17,54 kr/l (-0,25)
  • Miles+ Diesel 18,13 kr/l (-0,25)
  • HVO100 20,39 kr/l (-0,25)
  • Fordonsgas 29,89 kr/kg (+1,70)*
  • E85 14,69 kr/l (-0,10)**

*Ändringsdatum 2023-06-03

**Ändringsdatum 2024-05-29

Källa: Circle K

Foto: Cirlce K

Text: Redaktionen


EKONOMI: Ryssland ändrar sig – öppnar upp för väst

2025 04 11

Ryssland tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Ryssland förbjöd i samband med starten på invasionen av Ukraina utländska företag att ta ut sina tillgångar ur landet och krävde att de skulle hålla tillgångarna på särskilda konton.

Landet stängde i mångt och mycket ner för utländska – i synnerhet västerländska investeringar.

Nu ser det ut som att de tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Det rapporterar Reuters.

Tar ett steg

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar.

Det uppger en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det är ett beslut som öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden.

“Nytt inflöde”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, säger att ett nytt presidentdekret om uppmjukning av kapitalkontrollerna för nya investeringar kan komma att utfärdas runt halvårsskiftet.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de intäkter som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats.

Vissa framgångar

Samtidigt syns vissa framgångar för de ryska styrkorna på krigsfronten.

De ryska styrkorna fortsätter att marginellt avancera i gränsområdet Sumy-Kursk oblast, men den ryska styrkan i området kommer sannolikt inte att kunna inleda en större offensiv mot Sumy City på kort sikt utan att få betydande förstärkningar.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Offensiv inledd

ISW förklarar.

– Ukrainas överbefälhavare general Oleksandr Syrskyi uppgav under en intervju med det ukrainska mediebolaget LB UA den 9 april att de ryska styrkorna har intensifierat anfallen i ”alla huvudriktningar” och inlett offensiva operationer i Sumy och Kharkiv oblast, uppger ISW.

– ISW har observerat gradvisa men konsekventa ryska vinster och attacker längs linjen Volodymyrivka-Zhuravka-Novenke norr till nordost om Sumy City i norra Sumy oblast.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Unik skatt på gång – ska införas i Sverige och övriga världen

2025 04 11

Världens första globala utsläppsskatt någonsin ligger på bordet.

Det är FN:s sjöfartsorgan som är på väg att införa obligatoriska regler i arbetet med att fasa ut användningen av fossila bränslen inom den globala sjöfarten.

Internationella sjöfartsorganisationen, IMO, kommer nu i veckan att kalla till förhandlingar i London om saken, rapporterar CNBC News.

På agendan står bland annat åtgärder för att minska klimatpåverkan från världens sjöfart, som står för drygt tre procent av de globala koldioxidutsläppen.

"En total gamechanger"

Sara Edmonson är chef för globalt påverkansarbete i den australiska gruvgiganten Fortescue.

Hon kallar samtalen för “absolut historiska”.

– Jag tror att det skulle vara en total gamechanger. Ingen annan industri på global nivå har gjort ett åtagande av den här storleken.

– Och jag skulle hävda att de flesta länder inte har gjort det heller, säger Edmonson till CNBC.

"Ett av årtiondets största avtal"

Några av de förslag som ligger bordet gäller en global standard för marina bränslen.

Även en ekonomisk förhandling om en länge omdiskuterad koldioxidavgift, alternativt ett koldioxidkreditsystem, lär vänta.

Om planerna sätts i verket skulle de kunna utgöra ett av årtiondets största klimatavtal, erfar tv-kanalen.

Tullarna kan bli problem

Det finns emellertid faktorer som kan sätta käppar i hjulet för en ambitiös koldioxidskatt. 

Exempelvis skulle de amerikanska tullarna, ett globalt handelskrig och motvilja från enskilda FN-länder kunna bli problem.

– Det finns också många diskussioner kring avgiftsliknande strukturer, eftersom ordet “avgift” i mycket polariserade länder som USA, Australien och till och med i Kina, uppenbarligen kan vara mycket utmanande, säger Edmonson.

– Men jag tror att det finns riktigt bra diskussioner kring avgiftsliknande strukturer som i slutändan skulle ha en likvärdig effekt.

Östater som Fiji, Marshallöarna, Vanuatu, Barbados, Jamaica och Grenada tillhör några av de största förespråkarna för en global koldioxidskatt.

Brasilien, Kina och Saudiarabien är tre av de främsta kritikerna.

Foto: Pixabay

Text: Redaktionen