Konsumentverket rasande: ”Obehaglig överraskning” för många bilister
2024 04 25
Uppemot 30 000 personer, som tecknat leasingavtal där Den Norske Bank, DNB, är finansiär, har fått en ”obehaglig överraskning”.
Det uppger Konsumentverket på torsdagsmorgonen.
Myndigheten uppger att leasingavtalen beskrevs som ett ”tryggt alternativ” med en fast månadskostnad. Sedan kom räntehöjningarna och det visade sig att den fasta månadskostnaden inte alls var fast.
Tvärtom förbehöll sig banken rätten att höja avgiften kraftigt och konsumenter som ville bryta avtalet fick beskedet att det skulle kosta 40 procent av resterande obetalda leasingmånader
– Eftersom leasingen löper på tre år kunde det röra sig om mycket stora belopp, framhåller Konsumentverket som fått in ett 50-tal anmälningar som rör DNB och leasingavtalen.
Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO, anser att konsumenterna blivit vilseledda.
– En riktigt kalldusch. Säljargumentet var ju just tryggheten i att ha en fast månadskostnad. Och så plötsligt sticker kostnaderna i väg. Konsumentombudsmannen anser att banken använt både vilseledande och oskäliga avtalsvillkor, säger han.
”Helt obegripligt och djupt oseriöst”
Flera bilhandlare har förmedlat leasingavtal där DNB är motpart. Totalt rör det sig om runt 30 000 avtal, enligt Konsumentverket.
De mest framträdande försäljningsargumenten var att kostnaden var fast och förutsägbar och att allt ingick i hyran förutom drivmedel, försäkring och vägtrafikskatt.
Det enda i avtalet som skulle visa att månadskostnaden inte alls är fast var bokstäverna ”f n”. Enligt banken ska bokstavskombinationen tolkas som att månadskostnaden är ett visst belopp, men kan komma att ändras.
Pär Magnusson reagerar kraftigt på förklaringen.
– Helt obegripligt och djupt oseriöst. När hela marknadsföringen betonar tryggheten i att man får en fast månadskostnad så tycker banken att det räcker att skriva ”f n” för att friskriva sig från löftena, säger han.
Stämmer banken
Konsumentombudsmannen väljer att stämma Den Norske Bank. Stämningsansökan riktas mot bankens svenska filial. KO avser att Patent- och marknadsdomstolen ska pröva om DNB använt vilseledande och oskäliga villkor.
Arkivfoto: R. Lovesy
Text: Redaktionen