Nytt krav på Gröna Lund

2023 06 30

Nästa vecka öppnar nöjesparken Gröna Lund efter den tragiska olyckan i söndags.

Attraktioner, spel och butiker håller dock fortsatt stängt.

Parken kommer enbart vara öppen för de som vill strosa omkring, likt en promenadpark.

– Innan vi öppnar Gröna Lund vill vi ge möjlighet att besöka parken för en stillsam stund, säger nöjesparkens vd Jan Eriksson i ett pressmeddelande.

Hundratals krav

Parallellt pågår en utredning av olyckan som leds av Statens haverikommission. Någonting som kan ta uppemot tio månader att slutföra.

Men redan nu konfronteras Gröna Lund med mängder av krav.

Hundratals, till och med.

Det handlar om besökare som kräver att nöjesparken betalar tillbaka pengar efter att kvinnan i 30-årsåldern miste livet efter olyckan på berg- och dalbanan Jetline, rapporterar TV4.

Villkor för återbetalning

Enligt tv-kanalen hade 199 personer igår kväll redan formellt krävt pengarna tillbaka för de så kallade Guldkorten som garanterar fri entré och fria konserter hela sommaren.

Gröna Lund själva vill inte gå in på hur många det handlar om, men bekräftar att man återbetalar kunder som hört av sig.

– Vi ger pengarna tillbaka för guldkort och Grönan Live-pass, givet att gästen ännu inte varit på konsert, framhåller Gröna Lunds pressansvarig Gabriella Granditsky till TV4.

Öppnar helt på onsdag

Planen är nu att Gröna Lund ska öppna igen på onsdag 5 juli.

Stängningen har därmed förlängts med två dagar än vad man initialt kommunicerade.

– För oss är säkerheten för våra besökare och alla som jobbar hos oss det allra viktigaste. Ändå hände i söndags det som inte får hända, säger Jan Eriksson i samma pressmeddelande.

Nya kontroller

Gröna Lunds vd tillägger:

– Nu genomför vi ytterligare säkerhetskontroller innan vi öppnar. Vi och våra besökare ska känna full trygghet i att vi gjort allt vi kan för att det ska vara säkert att besöka Gröna Lund.

Tre kvar på sjukhus

Utöver det tragiska dödsfallet skadades ytterligare nio personer i olyckan i söndags.

Tre vårdas fortfarande på sjukhus.

I måndags tog åklagare över utredningen av händelsen.

Brotten som utreds är vållande till annans död, vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan.

Foto: Daniel S

Text: Redaktionen


Många får samma sms just nu – radera direkt

2025 01 11

Nu utfärdas en ny bedrägerivarning.

Den här gången låtsas bedragarna komma från Coop.

Sms utfärdas till tilltänkta offer där det står att de har vunnit ett pris.

Enligt sms:et ska personen lämna ifrån sig känsliga uppgifter för att komma åt priset - ett tupperware-set.

Det rapporterar Råd & Rön.

Så lyder meddelandet

Så här lyder bluffmeddelandet som cirkulerar just nu:

– Grattis! Du är en vinnare. Din belöning är ett Tupperware-set med 36 delar. Observera att en leveransavgift kan tillkomma. 

Personen som får meddelandet uppmanas att göra anspråk på belöningen genom att klicka sig fram till en plats där man ska lämna känsliga uppgifter.

Radera direkt

Det rör sig dock om ett bluffmeddelande och den som får den här typen av sms gör rätt i att radera meddelandet omedelbart och inte följa några uppmaningar.

Den som redan har lämnat ifrån sig uppgifter bör omedelbart kontakta banken och polisen.

Coop meddelar att sms:et inte kommer från dem.

Flera fall

Polisen har gått ut med ett meddelande om att flera fall av bedrägerier som synnerligen riktar in sig mot äldre har inträffat under inledningen av 2025.

– I januari har ett stort antal bedrägerier mot äldre inträffat runt om i landet och polisen vill med anledning av det påminna om hur man kan skydda sig, framhåller polisen.

De förklarar vidare att ärendena framförallt har handlat om fysisk vishing, en form av bedrägeri där kriminella först ringer eller smsar sitt tilltänkta offer i syfte att komma åt personlig information och påstår sig företräda en banktjänst eller företag för att sedan även komma hem till den drabbade.

“Sannolikt bedrägeri”

Lotta Mauritzson på polisens nationella bedrägericenter förklarar.

– Om du mottar ett sms eller telefonsamtal med information som du inte känner igen så rör det sig sannolikt om bedrägeri, säger hon.

– Kontakta endast banker, myndigheter och företag via deras officiella telefonnummer som du söker upp själv och via inte nummer som anges i sms.

Foto: N. Dumlao

Text: Redaktionen


Anmälningar väller in mot tv-bolag – har en halv miljon svenska kunder

2025 01 10

Ett tv- och streamingföretag med en halv miljon svenska kunder har fått mängder av anmälningar emot sig.

Det handlar om tv-distributören och streamingbolaget Allente.

Konsumentverket har översköljts av anmälningar mot bolaget, rapporterar DN.

Nu får företaget allvarlig kritik av Konsumentverket.

Hamnat på ”skamlista”

Det är långt ifrån första gången Allente hamnar i blåsväder.

Redan 2023 hamnade företaget på konsumentorganisationen Råd & Röns ”skamlista” över organisationer som anmälts flest gånger till Konsumentverket, vilket MarcusOscarsson.se rapporterade om.

Allente låg då fyra på listan efter att ha fått 161 anmälningar emot sig.

Men tv-distributören tycks inte ha bättrat sig – snarare tvärtom.

Mängder av nya anmälningar

Allente har anmälts till Konsumentverket 166 gånger under 2024, enligt DN, och får nu allvarligt kritik från Konsumentverket.

Företaget, som uppges ha cirka en halv miljon svenska kunder, anklagas för att använda sig av vilseledande och aggressiva säljmetoder, enligt tidningen.

Många kunder har uppgett i anmälan att de känner sig lurade av företaget. Konsumentverket kritiserar också att Allentes säljare är otydliga med att deras syfte är att sälja abonnemang för Allente.

– Det har till exempel presenterat sig som att de vill informera om något viktigt, och att de inte alls är där för att sälja, säger Christopher Flamborn, jurist på Konsumentverket, till tidningen.

Har fått löften

Konsumentverket har tidigare drivit flera ärenden mot företag och då fått löften om bättring.

– Då har vi nöjt oss med de löftena. Men utifrån de här nya anmälningarna har vi kunnat konstatera att överträdelserna fortsatt, säger Christopher Flamborn.

Allente är ett stort företag med en halv miljon svenska kunder inom tv och streaming.

Företaget har bland annat ett nära samarbete med TV4, avseende basutbud, filmer, serier och sport på olika plattformar.

I somras meddelade företaget att man utökar samarbetet med TV4 ytterligare, vilket bland annat innebar att Allentes streamingkunder fick tillgång till TV4:s kanaler och streamingtjänster.

I oktober meddelades också att Allente har ingått ett avtal med Amazon och att kunderna får tillgång till streamingtjänsten Prime Video.

Men trots det är många alltså missnöjda med Allente och framför allt med deras aggressiva försäljningsmetoder.

Foto: Clement M

Text: Redaktionen