Nytt krav på Gröna Lund

2023 06 30

Nästa vecka öppnar nöjesparken Gröna Lund efter den tragiska olyckan i söndags.

Attraktioner, spel och butiker håller dock fortsatt stängt.

Parken kommer enbart vara öppen för de som vill strosa omkring, likt en promenadpark.

– Innan vi öppnar Gröna Lund vill vi ge möjlighet att besöka parken för en stillsam stund, säger nöjesparkens vd Jan Eriksson i ett pressmeddelande.

Hundratals krav

Parallellt pågår en utredning av olyckan som leds av Statens haverikommission. Någonting som kan ta uppemot tio månader att slutföra.

Men redan nu konfronteras Gröna Lund med mängder av krav.

Hundratals, till och med.

Det handlar om besökare som kräver att nöjesparken betalar tillbaka pengar efter att kvinnan i 30-årsåldern miste livet efter olyckan på berg- och dalbanan Jetline, rapporterar TV4.

Villkor för återbetalning

Enligt tv-kanalen hade 199 personer igår kväll redan formellt krävt pengarna tillbaka för de så kallade Guldkorten som garanterar fri entré och fria konserter hela sommaren.

Gröna Lund själva vill inte gå in på hur många det handlar om, men bekräftar att man återbetalar kunder som hört av sig.

– Vi ger pengarna tillbaka för guldkort och Grönan Live-pass, givet att gästen ännu inte varit på konsert, framhåller Gröna Lunds pressansvarig Gabriella Granditsky till TV4.

Öppnar helt på onsdag

Planen är nu att Gröna Lund ska öppna igen på onsdag 5 juli.

Stängningen har därmed förlängts med två dagar än vad man initialt kommunicerade.

– För oss är säkerheten för våra besökare och alla som jobbar hos oss det allra viktigaste. Ändå hände i söndags det som inte får hända, säger Jan Eriksson i samma pressmeddelande.

Nya kontroller

Gröna Lunds vd tillägger:

– Nu genomför vi ytterligare säkerhetskontroller innan vi öppnar. Vi och våra besökare ska känna full trygghet i att vi gjort allt vi kan för att det ska vara säkert att besöka Gröna Lund.

Tre kvar på sjukhus

Utöver det tragiska dödsfallet skadades ytterligare nio personer i olyckan i söndags.

Tre vårdas fortfarande på sjukhus.

I måndags tog åklagare över utredningen av händelsen.

Brotten som utreds är vållande till annans död, vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan.

Foto: Daniel S

Text: Redaktionen


Ny lågpriskedja kommer till Sverige

2025 09 14

Ett nytt alternativ till Rusta och Clas Ohlson kommer till den svenska marknaden.

Kedjor som Rusta, Clas Ohlson och Dollarstore fortsätter att breda ut sig i Sverige.

Samtidigt kommer nu besked om att en ny lågpriskedja kommer till den svenska marknaden.

Det handlar om den finska jätten Puuilo, uppger Hufvudstadsbladet.

Puuilo till Sverige

Clas Ohlson och Rusta får alltså ny konkurrens.

I samband med kedjans delårsrapport framhåller Puuilo att de ämnar etablera sig på den svenska marknaden.

– Puuilos ledning har reviderat sin uppskattning av butikspotentialen i Finland uppåt till över 90 butiker, meddelar bolaget.

– Företaget kommer också att inleda en organisk internationell expansion, för vilken det kommer att öppna butiker i Sverige.

Oklart var

Det är i nuläget oklart var och när och hur många butiker som kommer att öppna i Sverige.

Vd Juha Saarela bekräftar dock ambitionen.

– Vi ser betydligt större potential att utöka vårt butiksnätverk i Finland än vad vi tidigare beräknat, säger han i ett pressmeddelande.

– Dessutom har vi noggrant utvärderat utsikterna för Puuilo-butiker utomlands och kommer att testa butiker i Sverige under strategiperioden.

Läs mer: UPPGIFTER: Amerikansk snabbmatsjätte kommer till Sverige

Det är Puuilo

Puuilo grundades år 1982 och är en av de ledande lågprisvaruhuskedjorna i Finland.

I dagsläget finns omkring 40 butiker i hemlandet, men som framgår av pressmeddelandet finns planer på att öka det till uppemot 90 stycken.

Det säljs där

Till Puuilos sortiment ingår bland annat byggmaterial, verktyg, biltillbehör, trädgårdsredskap, djurfoder och samt ett brett urval av hushållsvaror.

– Puuilo startade som en snickarverkstad, förklarar kedjan om sin historia.

– Först fanns det sex gamla bussar, som gick runt Finlands byars och städers marknadsplatser, och sålde järnvaror. I början av 2000-talet övergavs bussarna och byggandet av affärer började.

Läs mer: Arbetsförmedlingen: Här finns jobben i höst

Foto: G. Ribeiro

Text: Redaktionen


Efterlängtad dryck till Sverige

2025 09 13

Det havrebaserade varumärket Oatly lanserar en ny latte i Sverige.

Drycken Matcha Oat Drink har fått stor uppmärksamhet globalt på sociala plattformar.

På TikTok hyllas Oatlys matcha-latte av miljontals användare, men i Sverige har drycken lyst med sin frånvaro, fram tills nu.

Från och med denna vecka går det att köpa drycken i svenska butiker, där den nu introduceras.

Hög efterfrågan

Matcha Oat Drink kombinerar företagets populära iKaffe-havredryck med finmald Tencha-matcha och en hint av vanilj.

Den kan drickas både varm och kall och ses som ett naturligt steg för företaget då efterfrågan har varit hög.

– Matcha-trenden har fullkomligt exploderat på kort tid och vi är glada att lansera en drickfärdig matcha för alla som är nyfikna att prova, säger Ilse Siekkinen, VD för Oatlys verksamhet i Norden, till Vegomagasinet.

Drycken är helt växtbaserad och gjord på svensk havre.

Matchan framställs genom att Tencha-bladen ångas varsamt och torkas vid hög temperatur innan de mals till ett fint pulver.

– Havredrycken passar fantastiskt bra med matchans smakprofil. Med vår nya dryck tar vi matcha-trenden ut i landet och in i vardagen, säger Siekkinen.

Viral trend 

Matcha har blivit en favorit på TikTok och Instagram, där allt från iskaffe till bakverk fått en grön twist.

Oatly hoppas nu att deras färdiga latte ska göra drycken ännu mer tillgänglig för trendkänsliga konsumenter.

Matcha Oat Drink lanseras i två förpackningsstorlekar - en liter för hemmabruk och en smidig 250 ml-förpackning med sugrör för den som vill ha en snabb dryck på språng.

Matchas framgång

Matcha är ett japanskt grönt te gjort på finmalda teblad som vispas ut i vatten eller mjölk för en intensiv smak och vacker grön färg.

Drycken har blivit en global trend tack vare sina hälsofördelar, sin unika smak och sin fotogeniska färg – och syns idag överallt.

De senaste åren har intresset för det gröna tepulvret skjutit i höjden, och matcha i olika former har blivit en trend att visa upp på sociala medier.

I Storbritannien steg försäljningen av matcha med över 200 procent häromåret, uppger SvD.

Foto: T Stokpic

Text: Redaktionen